Gran angular

Els comerciants tornen a somriure

La tendència positiva al llarg de l'any augura una cloenda del 2016 amb destacats augments en vendes. La incorporació de diades de promocions, com ara el Black Friday esdevenen un bon tret de sortida per a la campanya de Nadal i Reis

El sector reclama una regulació per a l'activitat del comerç a la xarxa

Més enllà dels Black Friday i els Cibermonday, el sector del comerç torna a l'optimisme. “El Nadal de l'any passat va ser el primer en què tots vam recuperar una mica el somriure”, asseguren fonts d'El Corte Inglés. “El cert és que les festes nadalenques reforcen la tendència que s'ha viscut durant l'any i enguany les vendes han anat millor que el 2015”, expliquen en el gegant de la distribució a l'Estat. Esperen, doncs, un Nadal prou bo per al sector i un tancament d'any millor que l'anterior.

L'estiu del 2015 va marcar el punt d'inflexió. Segons l'indicado de Comertia, l'associació catalana de l'empresa familiar de venda al detall –agrupa unes 60 empreses amb 4.000 punts de venda, 35.000 treballadors i una facturació conjunta de 4.000 milions anuals–, va tancar la campanya de rebaixes de l'estiu amb un augment de vendes del 6,5%, percentatge que es va situar en el 4,2% al novembre passat, en què el 76% de les empreses van anotar un augment de vendes en el divendres de promoció.

“El Black Friday es consolida com a data per a les compres. Enguany hi han participat més comerços i les vendes han estat molt semblants a les que fem un 7 de gener o un 1 de juliol, quan comencen les rebaixes. N'estem relativament contents, dels resultats”, explica Joan Carles Calbet, president de Comertia. Tanmateix, la preocupació dels socis de Comertia, segons Calbet, se centra en dues qüestions: “d'una banda, tot i que aquí no acaba de tenir sentit el Black Friday, perquè no és un dia festiu com als Estats Units, tothom s'hi ha acabat apuntant, fins i tot bancs i farmàcies, i no ho fem dos dies, sinó a vegades fins a quinze. Això ho desvirtua. D'altra banda, no sabem si estem parlant de xifres que se sumaran a les del Nadal o, per contra, són compres avançades que restaran.”

Les vendes del Black Friday han augmentat entre un 10% i un 15% respecte a les del 2015 i hi va participar el 60% del petit comerç català. A Barcelona hi va haver un augment del 3,4% de tràfic de vianants als principals carrers comercials, segons un estudi fet amb sensors de l'empresa TC Group Solutions,

Tot i la prudència a l'espera dels resultats que ofereix aquest desembre, el cert és que es vaticina una molt bona campanya nadalenca, tant a les botigues físiques com a la xarxa. “El futur implica que ser tots multicanal”, assegura Calbet, tot alertant que la manca de regulació de l'activitat comercial a internet entra en contradicció amb la hiperregulació en el món presencial”. I puntualitza: “La xarxa és certament un canal molt còmode, però ara per ara és una selva.”

Ser omnicanal és el camí que fa anys que desenvolupa El Corte Inglés, que va tancar el Black Friday amb un 30% més de vendes. “La nostra vocació és oferir els mateixos productes i serveis a través de qualsevol canal. No diferenciem entre les vendes on i off line”, expliquen fonts dels grans magatzems, que han anunciat l'ampliació a tots els seus centres de 53 ciutats de l'Estat –entre les quals Barcelona, Sabadell, Cornellà, Girona i Tarragona– del seu servei Click&Express. “Els clients podran triar entre més de 150.000 referències que inclouen moda i accessoris, tecnologia, petits electrodomèstics i articles del Club Gourmet, amb entrega en menys de dues hores o en la franja horària triada per ell”. Click&Express arriba des del 2 de desembre a més de 830 codis postals de l'Estat i a 18 milions de persones, i s'afegeix als serveis Click&Collect i el Click&Car.

Les compres en línia prenen importància a Catalunya. A la gran plataforma Amazon, els catalans són la quarta posició a l'Estat per volum de compres, superen en un 13% la mitjana estatal i enguany creixen un 5% de mitjana per sobre d'aquesta (14% a Lleida; 8% a Tarragona; 5% a Barcelona; i 3% a Girona). Aigua mineral i targetes de memòria són els productes més adquirits.

En el Back Friday el dia de més vendes de l'any a Amazon (enguany, 940.000 productes en 24 hores), més del 40% d'ofertes van ser productes venuts per pimes, de les quals un 22% eren catalanes. No en va, el 82,3% de les llars de Catalunya tenen accés a internet per banda ampla i el 41% dels catalans entre 16 i 74 anys han comprat enguany algun cop a la xarxa.

Més lots i targetes regal

“Copsem una certa reactivació en els lots de Nadal d'empresa, tot i que amb canvis en el contingut”, expliquen fonts d'El Corte Inglés. “Els productes de proximitat, de km 0, estan adquirint molt de protagonisme en la confecció dels lots i les cistelles de Nadal.” Sobretot les pimes han reprès el regal d'empresa d'aquestes festes, que va quedar estroncat amb la crisi econòmica. Però també hi ha un altre producte que està atrapant els tradicionals lots. “Les targetes de regal, que es poden canviar per productes o serveis són, cada cop més, una opció. No substituiran els lots, però arribaran a conviure amb percentatges semblants d'aquí a no gaire temps”, asseguren als magatzems.

“Vam fer un esforç i el resultat ha superat les expectatives”

Maria i Íñigo de Camps són els propietaris de Casa Ravella, un celler familiar situat a Ordal i relacionat amb el món del vi des de principi del segle XVIII. A les seves 200 hectàrees de vinyes, emparades sota la denominació d'origen Penedès, s'hi poden trobar varietats autòctones com ara el macabeu, xarel·lo i parellada, i altres de foranes i força conegudes, com ara el cabernet sauvignon, el merlot i el chardonnay. En els darrers anys, Casa Ravella ha adaptat les seves vinyes a l'agricultura ecològica, sota el registre del Consell Català de Producció Agrària Ecològica (CCPAE). Comercialitzen els seus productes amb firma i marca pròpia i, des del 25 de novembre passat –Black Friday–, se'ls pot trobar al marketplace d'Amazon, l'àrea de la plataforma en línia on les pimes tenen un espai per operar.

“Vam rebre moltíssimes visites a la nostra pàgina i només en un dia vam vendre 300 ampolles de cava, en lots de tres i sis unitats. Estem contentíssims, sobretot perquè vam fer un esforç en els embalatges”, explica Maria. Casa Ravella té presència a internet a través de la seva pròpia web, però no havia començat la comercialització dels seus productes a través de la xarxa. “Ho vam intentar algun cop, però era massa farragós per nosaltres”, comenta Íñigo, que explica que la logística per un celler petit –hi treballen sis persones, dues d'elles al camp– resulta complicat.

Guanyar canals.

Les vendes, fins ara, eren presencials i bàsicament a l'hostaleria de Barcelona, Madrid, Càceres i algunes poblacions d'Andalusia. Fa pocs mesos es van plantejar la possibilitat d'entrar a Amazon. “Vam pensar que ens donaria més visibilitat”, expliquen. Els requeriments que els va plantejar la plataforma digital “no van ser gens complicats i en quinze dies ja ens va posar en el mercat”, expliquen els propietaris del celler. Amazon s'encarrega de tot el procés de venda, des de la recepció de comandes, l'embalatge per al transport, l'entrega de la mercaderia i les devolucions. “Ens cobren pocs cèntims per cada producte que tenim al seu magatzem, però no és significatiu comparat amb el que suposa tota la logística. Per nosaltres és molt més car fer-nos càrrec de tot el procés”, afirma Íñigo.

El Black Friday va ser la data triada per començar en el nou canal comercial. “Vam enviar 2.500 ampolles de cava per cobrir les promocions d'aquell divendres i la campanya de Nadal, en pacs de tres i sis ampolles, amb uns embalatges propis, a més del que realitza Amazon per fer el transport”, expliquen. Després de l'èxit de vendes que van comptabilitzar en només un dia, ara es plantegen reposar gènere i endegar alguna altra promoció per a les festes nadalenques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.