Empreses

Bossard fa intel·ligent la fàbrica

Els cargols són la principal línia de negoci de l'empresa familiar suïssa, governada per la setena generació

En els nostres 186 anys d'història hem fet més de 800.000 referències a mida

Facturació

3 M€

Treballadors

13

Any de fundació

2003

Transformar una factoria en intel·ligent es pot fer des dels cargols que utilitza en la seva cadena de producció. Bossard, una empresa familiar suïssa creada el 1831 a partir d'una petita ferreteria i implantada a Catalunya des del 2003, entra amb el big data dels cargols a l'era de les factories intel·ligents. L'empresa, que va iniciar l'etapa exportadora ara fa un segle, disposa de 2.150 empleats distribuïts per Europa, Amèrica i Àsia, amb una facturació total de 354 milions d'euros. El pes més gran de les vendes se situa a Europa, on factura el 58% del total, mentre a Amèrica i Àsia els correspon el 27% i el 15% respectivament.

L'empresa, que cotitza a la borsa suïssa, la governa a hores d'ara la setena generació familiar. La crisi va impactar també en el sector, però Bossard se'n va sortir prou bé “gràcies que l'estratègia de l'empresa no és lluitar pel preu sinó servir al client allò que necessita, ajudar-lo i oferir-li solucions d'enginyeria i logística”, explica Antonio Garcia, general manager de Bossard Iberia. Són distribuïdors i l'avantatge que ofereixen és el de “subministrar el producte en paquets de cent unitats, quan els seus principals competidors, els xinesos, “tenen quantitats mínimes molt superiors, a més d'oferir uns temps d'entrega superiors als dos o tres mesos”, assegura Garcia.

Garantir la qualitat del producte i la seva distribució són aspectes innegociables per a Bossard. “Tenim 70.000 referències i garantim que sempre hi ha un 98% de disponibilitat en el nostre magatzem”, explica Garcia, que apunta que “en la nostra història hem fet més de 800.000 referències especials. Això vol dir que hem fet a mida el cargol que necessitava el client”.

Des de cadires a trens.

Els cargols que distribueix Bossard els podem trobar en qualsevol producte, des d'una cadira fins a un dron o un tren. El perfil del seu client és aquella empresa que produeix, des de grans pimes a corporacions, i que fa servir un assortiment variat i repetitiu de peces. En el sector ferroviari, precisament, l'empresa té un pes important com a proveïdor de la firma Alstom. Altres clients de Bossard a l'Estat són Casals Ventilació, Schreder Iluminación, Gas-Gas, Hager, Germans Boada o HP. Mentre a Europa no han entrat en el sector automobilístic, als EUA tenen com a primer client la firma Tesla.

La segona línia de negoci de Bossard és l'enginyeria. L'empresa disposa de deu centres homologats d'enginyeria al món, als quals hi treballa el 20% de la plantilla. García explica que les empreses “dediquen fins al 60% del seu temps als aspectes que menys valor els aporten i, per tant, reduir-lo té un impacte molt important en el negoci”. Bossard automatitza la gestió del magatzem: “Ajudem a controlar-lo, a desenvolupar la gestió des de l'I+D, actualitzant de manera immediata l'estoc i el temps de reposició, i oferint la informació de l'ús per referència de cargol. En definitiva, obrim la finestra de la informació de la indústria 4.0 per augmentar l'eficiència. És un procés que repercuteix directament en un increment de la productivitat empresarial.”

Aquesta transformació d'empresa tradicional a factoria 4.0 conforma la tercera línia de negoci de Bossard. “El caragolam és una etapa de l'smart factory, perquè automatitza el procés i millora l'eficiència”, assegura García.

Gestió eficient.

“Bossard ajuda a la logística interna d'aquests components, tot i que per mida i valor són una part del procés a la qual se li dona poca importància. L'empresa proporciona una cubeta connectada amb un centre de control, amb una autonomia de deu anys i amb els paràmetres que requereix l'empresa. “Aquesta cubeta ens dona el nombre de cargols que ha de tenir, els que li resten i quin és el moment per reposar-los”, explica Garcia. Aquest procés ha estat invisible per a l'empresa, però és una informació vital per a la seva cadena de producció que, a més, queda registrada i dona el nombre anual de comandes gestionades i les dades de cada referència.

La facturació de Bossard a l'Estat es va situar l'any passat en 3 milions d'euros, la meitat registrada a Catalunya, on té el 90% dels seus 103 clients a l'Estat. Per a enguany, l'empresa preveu superar els 3,5 milions.

Cubetes a la ‘Last Mile'

Les cubetes intel·ligents de Bossard situades a peu de cadena de producció formen part del procés Last Mile i permeten que els mateixos treballadors que utilitzen el producte gestionin la comanda. “Hem desenvolupat una aplicació d'ús intern que agrupa les comandes i envia una ordre fluida per a la recollida i l'entrega del material, de manera que mai una cubeta no quedarà buida”, explica Garcia. L'automatització suposa un estalvi d'entre un 25% i un 60% dels costos de l'empresa en aquests materials “i s'implanta en un dia i mig, sense haver d'interrompre la producció, amb un temps per al retorn de la inversió que se situa en tres mesos”, apunta. El magatzem caòtic es transforma en lleixes ordenades i intel·ligents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.