Empreses

TC Group acosta el ‘big data' al món del comerç

La firma analitza amb sensors la conducta del consumidor al carrer

Nascuda el 2007 com a T-Cuento Soluciones, tot just quan començava la crisi, TC Group Solutions no ha conegut la davallada econòmica. “No hem perdut mai un client i els guanys van començar tot just després d'un any de ser al mercat”, apunta amb orgull Álvaro Angulo, CEO i fundador de l'empresa. La firma fa servir sensors per oferir al retail un servei d'anàlisi de la conducta dels consumidors als principals carrers comercials.

“Tenim des d'una botiga fins a grans firmes, com Vodafone o L'Oréal, amb milers d'establiments per tot el món”, explica. A hores d'ara TC Group Solutions es troba en més de 4.500 carrers comercials de 47 països de quatre continents, amb més de 10.000 sensors que capten dades de pas de consumidors que després la firma tracta i analitza, en benefici de l'eficiència en la gestió del negoci i la rendibilitat del punt de venda. “No hi som a carrers on passen menys de 400 persones al dia”, apunta Angulo.

El desig de comptar vianants va ser conseqüència d'una necessitat que va detectar Angulo quan era propietari de cinc botigues de telefonia mòbil, situades a Barcelona, Figueres i Tarragona. “No podia ser a tot arreu i hi havia dies que tenia la sensació que ningú no entrava a les botigues o que ningú no passava pel carrer. Em vaig plantejar que tenir aquestes dades m'ajudaria a gestionar millor els establiments, però no hi havia res en el mercat que me les pogués oferir”, explica. Va ser llavors quan va desenvolupar i comercialitzar un producte que, anys després, li permet liderar el big data per al retail.

Agafar embranzida.

Amb encara pocs clients en cartera i la gestió de tan sols unes vint botigues, va aconseguir ser proveïdor de Vodafone, que va decidir fer un desplegament del producte a les seves franquícies i botigues pròpies. “Afegir 200 punts de venda més era un repte que necessitava més estructura, i la solució va passar per aconseguir un soci estratègic com Abantia, que va comprar el 60% de la firma”, concreta.

Però Angulo no volia deixar de ser empresari i va proposar al seu nou soci el que s'anomena un pacte andorrà: “Una opció de recompra al cap de quatre anys, en què qualsevol de les dues parts podia fer una oferta a l'altra i aquesta la podia acceptar o no, sense segona opció.” Així, el valor que cadascú donés en aquell moment a l'empresa decidiria qui se la quedava. Finalment, la sort es va decantar a favor d'Angulo. Abantia estava a punt de fer fallida i el que havia de ser “un preu just va passar a ser un preu ajustat”, comenta.

El fundador va recuperar la companyia per 1,6 milions d'euros, amb gairebé 90 marques en cartera. “Abantia, però, hi no va sortir perdent perquè va triplicar el que havia posat en inici”, assenyala.

Començava una nova era per a TC Group Solutions. El fundador va passar a tenir el 46% de les accions i la resta va quedar repartit entre altres cinc socis. A hores d'ara, la firma ja té en cartera 180 marques, amb una posició de lideratge a l'Estat, segon a França –“on l'any que ve preveiem ocupar el primer lloc”, assenyala–, han obert delegació a Itàlia i Colòmbia,i abans de finals del 2018 preveuen tenir delegació pròpia a Gran Bretanya i Alemanya. “La informació que ofereixen les nostres dades pertany a la gestió global de l'empresa, des del màrqueting fins a les vendes, passant per recursos humans”, rebla Angulo.

L'empresa també recopila dades, sempre anònimes i amb un escrupolós respecte de la privacitat, a través dels sensors ubicats a l'exterior de les botigues, que comercialitza a tercers.
Facturació
3 M€
Treballadors
35
Any de fundació
2007

Clients potencials i intenció de compra

TC Group Solutions té repartits pels carrers comercials de l'Estat més de 3.000 sensors que capten, entre altres, els moviments dels vianants i el comportament que tenen els consumidors als establiments clients de la firma. Els sensors tèrmics, similars en volum a un detector de fums, distingeixen si la persona és home o dona, edat aproximada, si entra diversos cops en un mateix establiment i si ha comprat o no. “Tenim un equip que normalitza i corregeix les dades i valida constantment els nous sensors que surten al mercat. El nostre valor afegit és la manera com proposem aquestes dades als nostres clients”, explica Angulo. El cost del servei: 60 euros per botiga i un temps mínim de 40 mesos de permanència.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.