Empreses

Niubó introdueix la robotització i alhora amplia plantilla

El fabricant de maquinària agrícola vol redoblar capacitat agrícola amb robòtica i més torns de feina

Per enfortir la marca, ha desenvolupat una àmplia gamma de productes

El fabricant de maquinària agrícola Niubó reforçarà enguany la seva capacitat fabril amb la introducció de la robotització i l'ampliació dels torns de treballs, cosa que suposarà la contractació d'entre 10 i 15 persones, segons informa el president de l'empresa, Jordi Serrate.

L'adopció dels robots respon a les dificultats, a causa de la normativa urbanística, d'ampliar les seves dues factories de Torregrossa (Pla d'Urgell) i Juneda (les Garrigues).

Com explica Serrate, el 2017 ha de ser per a Niubó “un any de consolidació, després d'uns anys de creixements importants”, afirma. L'empresa va passar d'importador a fabricant l'any 2009, quan va registrar unes vendes de 600.000 euros, i l'any passat ja es va enfilar als 6,8 milions, amb la previsió de mantenir-se enguany en unes xifres semblants. Aquest creixement rampant, i no podia ser altrament, és la conseqüència lògica de l'esforç exportador realitzat per l'empresa al llarg de tots aquests anys: “Vam començar pels mercats veïns, els de França i Portugal, i a partir d'aquí vam anar a altres mercats europeus Alemanya, per tot seguit donar el salt cap a tota l'àrea de Llatinoamèrica, Sud-àfrica, Algèria, Austràlia, Nova Zelanda i altres.” Fins a un 54% de les vendes es materialitzen més enllà de les nostres fronteres, i cal fer un esment especial de França, on arriben més del 50% de les màquines que van als mercats exteriors. En l'estratègia de l'empresa per als anys a venir, els mercats europeus han de ser la gran plataforma de progressió de les vendes, i per això l'empresa ja està obrint bretxa a mercats com Regne Unit, Bèlgica o Polònia. Com diu Serrate, “Europa és molt consumista en maquinària agrícola, al pagès li agrada molt invertir en tecnificació i canvia de màquina ràpidament.”

A banda de l'esforç per explorar les oportunitats de mercat d'arreu del món, una altra explicació del progrés de Niubó la trobaríem en la seva rica gamma de productes, dins de dues divisions fonamentals: la d'agricultura, amb un paper especialment protagonista per a la viticultura, i la forestal. En el capítol agrícola, els productes de Niubó tenen molt bona entrada en fructicultura i viticultura, i en general en tot allò que té a veure amb l'arbre, mentre que en l'àmbit forestal, des del punt de vista territorial, ha reeixit en mercats com Galícia, a Espanya, i països en què l'economia del bosc és rellevant, com ara Rússia, Alemanya, Àustria o la mateixa França.

En paraules de Jordi Serrate, “tenir una gamma àmplia ha estat clau, perquè si un client cerca alguna cosa, acut allà on sap que hi trobarà de tot. Si volem ser una empresa de fabricació gran, i aquesta és la nostra voluntat, cal tenir un bon ventall de productes per crear marca”. Així, Niubó ha replicat el model de l'automoció i a les seves plantes es munten en una màquina les peces que proveeixen tallers auxiliars del voltant. Desbrossadores, trituradores, fresadores, adobadores, elevadors i voltejadors, etcètera. El catàleg de Niubó és ben farcit, amb el benentès, com diu Serrate, que “hi ha famílies de productes que venen més que d'altres”.

Afany comercial.

A banda d'una infatigable política de guanyar visibilitat, que ha dut les màquines de Niubó a totes les principals fires agrícoles d'arreu, l'empresa de Torregrossa també ha mostrat esperit de sacrifici a l'hora de captar clients i fidelitzar-los. Com explica Jordi Serrate, “per tal de fer-nos un forat, hem hagut de ser agressius en preu, sacrificar molt de marge. D'altra banda, cal fer esment que el nostre equip comercial és molt potent”. Un equip comercial que té molt clar que “no es pot eliminar clients, cal tenir clar que no tothom té el mateix marge i, de vegades, per entrar a mercats com Algèria o Marroc, has de rebaixar molt el preu”.

A Catalunya i arreu de l'Estat espanyol hi ha altres fabricants notoris, com és el cas de Maquinària Agrícola de Calaf, però el cert és que el teixit d'aquí no és tan ric com el de França o Alemanya, per posar dos exemples. Com diu Serrate, “no hi ha hagut cultura de fabricació en aquest país, ens costa. I pel que fa a la demanda, també li costa creure més en el producte propi, cosa que no passa a mercats com ara Alemanya o Itàlia”.

Alternativa a l'herbicida

Una de les màximes preocupacions de Niubó és que el treball de conreu no vagi en contra de la supervivència de la terra. L'equip d'R+D de l'empresa té especial preocupació pel medi ambiente. “L'etern problema dels conreus són les males herbes, i per eliminar-les es fan servir herbicides que contaminen greument la terra”, diu Serrate.A Niubó “es desenvolupen nous productes per eradicar les males herbes de forma mecànica, sense recórrer a pesticides que danyen els arbres, el sòl i les persones”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.