Empreses

Aunde subministra teixit tècnic per als busos públics d’Itàlia

La firma obre mercat a Europa amb el seu teixit amb propietats de preservació del medi ambient

El tractament fotocatalític es pot aplicar a tota la superfície dels vehicles

Aunde, el fabricant de teixits tècnics per als seients del transport col·lectiu (tren, metro, tramvia, autobusos i autocars) segueix ampliant el mercat dels seus disruptius nous productes amb noves funcionalitats (impermeabilitat, antitaques, antiolors, antibacterià) i ara subministrant teixit per als seients dels autobusos de la pública de transport per autobús italiana Busitalia, que suposarà el subministrament, en un contracte de tres anys, de 30.000 metres de teixit anual. A més, Aunde també servirà a altres empreses vinculades a aquest grup italià, uns 15.000 metres de teixit, segons les previsions de l’empresa.

Així mateix, també té entre mans un altre gran projecte a França, le Gran Paris des Bus, impulsat a París i la seva metropolitana per l’ens públic STIF. En aquest cas, l’empresa de Sant Celoni podria subministrar entre 30.000 i 60.000 metres de teixit a l’any per a la renovació del teixit dels seients de 1.000 vehicles. Tot i que el client final d’Aunde és el fabricant de seients, o el carrosser, “qui realment té la darrera paraula és la flota, l’operador, que és qui fa la compra, té la capacitat d’influència”.

Aquests dos projectes, i d’altres que han cristal·litzat a mercats com Índia, Turquia, Holanda, Regne Unit, Austràlia o Nova Zelanda, a banda de palesar el tarannà clarament exportador de la firma, confirmen que el mercat és clarament receptiu al component innovador d’Aunde. Com afirma Josep Rosiñol, director de la planta de Sant Celoni, “actualment som l’única empresa que està servint un producte que agrupa funcionalitats d’alta resistència al tall i al foc, alhora que és antibacterià i autonetejador, amb la qual cosa hi ha un gran estalvi en productes de neteja i també en aigua”.

En associació amb partners de volada, com ara Pureti, un dels grans experts mundials en tecnologies fotocatalítiques i col·laborador de la NASA, ha desenvolupat teixits que “esdevenen superfícies fotocatalítiques que poden destruir la brutícia sense utilitzar agents químics, purificadores de l’aire circumdant i preventives contra les al·lèrgies gràcies a les seves qualitats antibacterianes”. Segons els tests realitzats, un metre quadrat d’aquestes llanes de polièster o poliamida tractades amb tecnologia fotocatalítica neteja 200 grams de NO2 per any. A banda d’aplicar aquests tractaments als teixits dels seients, hi ha l’opció, que Aunde ja està posant a prova, d’aplicar-los a tot el vehicle, al xassís i als vidres. D’aquesta manera, l’autocar o tramvia es converteix en una veritable “unitat mòbil de descontaminació”, com exposa Rosiñol, qui afegeix que “mil vehicles amb aquestes capacitats poden descontaminar 32 tones de diòxid de nitrogen a l’any”. No és descartable, com reconeixen a Aunde, que en un futur l’empresa pugui estendre la seva tecnologia fotocatalítica cap a sectors com el de les sales d’exhibició d’espectacles, on també hi ha un ús intensiu del seient.

Els alts requeriments tècnics que presenten les llanes dels seients d’Aunde mostren com l’empresa del Vallès Oriental ha sabut avançar-se a altres competidors a posar al mercat productes que compleixen d’escreix amb els nous i exigents estàndards normatius de seguretat, sobretot els que tenen a veure amb el foc, que des de l’any passat incorpora nous requisits per als fabricants.

Com explica Josep Rosiñol, “ens posicionem en la part alta de l’oferta del mercat, allà on podem crear tendència sobre com haurà de ser el teixit dels vehicles col·lectius del futur, que ja és aquí”.

Europa.

L’horitzó del negoci d’Aunde és clarament més enllà de les nostres fronteres, amb un 70% de les vendes (4,2 milions d’euros) a l’exportació, tot i que a Espanya Aunde té clients tan qualificats com ara el carrosser basc Irizar. Malgrat que la firma de Sant Celoni se n’ha anat tan lluny com ara a Sydney, a Austràlia, per subministrar el teixit de 10.000 seients del nou Sydney Ligth Rail, el cert és que, com diu el director de la planta de Sant Celoni, “tot i que hi ha oportunitats de negoci a tot arreu i l’únic requisit és complir amb la normativa de cada país, l’estratègia d’Aunde està clarament enfocada cap als diversos mercats del Vell Continent, que són prou competitius i on hi ha moltes coses a fer.”

Del cotxe a altres transports

Aunde va néixer per servir teixit per als automòbils Opel que es fabricaven a Saragossa i va incorporar posteriorment altres marques. Amb el temps, i fins l’arribada de la crisi, a la planta de Sant Celoni es compaginava la fabricació de tèxtil per a automoció (teixit pla) amb tèxtil per a transport col·lectiu (teixit de vellut). Amb la crisi, va caure radicalment la cartera de comandes de l’automoció i Aunde de Sant Celoni ha fet el moviment estratègic de dedicar-se exclusivament al tèxtil molt tècnic per al transport de passatgers.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.