Empreses

Beko cerca aliances amb ‘start-ups’ catalanes

La marca d’electrodomèstics patrocinadora del Barça vol complementar la innovació pròpia amb empreses locals

Des de l’any 2014 Beko és el tercer patrocinador del Barça

Beko, el fabricant d’electrodomèstics del grup turc Arçelik, amb filial comercial a Barcelona, cerca aliances amb empreses locals que puguin complementar la seva aposta per la innovació. “Barcelona s’ha convertit en un hub de start-ups molt atractiu per a nosaltres, i n’estem fent seguiment”, explicava Cem Akant, el director general de Beko a l’Estat espanyol, moments després de presentar les novetats a IFA, la fira per excel·lència del sector d’electrodomèstics que se celebra anualment a Berlín. Akant explica que tot i que encara no n’han trobat cap, esperen seguir en breu les passes del mercat portuguès, on Beko ha creat una joint venture amb una start-up tecnològica. La marca, que és el tercer patrocinador del Barça des de l’any 2014, busca un perfil d’empresa innovadora local que pugui aportar més idees noves, a la seva extensa cartera d’electrodomèstics, de les que ja proporcionen els centres d’innovació interns. El grup, que destina un 2% de la facturació a R+D, té una desena de centres per a temes d’innovació repartits arreu del món, des d’on han marcat l’estratègia de creixement basada en la innovació i l’expansió internacional. A l’Estat, la companyia té a més acords de recerca amb cinc universitats, dues d’elles catalanes. El mateix director general del grup, Hakan Bulgurlu, insistia en una entrevista concedida a L’Econòmic durant la IFA que estan oberts a adquirir alguna companyia aquí o fer una joint venture en ferm. El fabricant Beko es va instal·lar a Barcelona per penetrar al mercat espanyol l’any 1996. Però va començar a agafar volada l’any 2009, justament quan la crisi prenia forma i quan Cem Akant en va assumir la direcció general. Beko, que es troba en una franja de preus mitjana, va anar agafant quota de mercat de manera progressiva i ha passat en set anys de tenir una quota de l’1,2% al 6%, al darrere de Bosch i Balay.

L’any passat a l’Estat va sumar una facturació de 120 milions d’euros, un 15% més que en l’exercici anterior, i en dos anys ha contractat 10 empleats més, fins a sumar-ne 42 només a Barcelona. La xifra inclou també la marca de gamma alta Grundig, la firma d’origen alemany amb la qual es van fusionar l’any 2010, i la fabricació de marca blanca d’electrodomèstics per a El Corte Inglés.

La multinacional viu un moment dolç. De fet, la seva facturació té creixement de dos dígits des de fa un parell d’exercicis i, segons els càlculs de Cem Akant, en cinc anys doblaran tant el nombre d’usuaris com la facturació.

HAKAN BULGURLU CONSELLER DELEGAT D’ARÇELIK

“Barcelona podria ser la seu d’un centre d’R+D de Beko”

Hakan Bulgurlu és el conseller delegat del grup turc Arçelik, una empresa familiar global amb una facturació de 4.800 milions d’euros. Aquesta setmana ha estat present amb les seves marques Beko i Grundig a IFA, la principal fira d’Europa en electrodomèstics. L’Econòmic va parlar amb ell després que presentés a la premsa els seus plans de creixement.

L’any passat el grup va créixer un 15%, a què atribueix aquests bons resultats?
Els darrers 10 anys Beko ha fet una inversió molt elevada en innovació per expandir-se arreu del món. Avui tenim presència a més d’un centenar de països i en 14 d’altres tenim centres de producció. La fàbrica de la Xina, per exemple, es va construir per penetrar en el mercat local, a les fàbriques de Tailàndia, Vietnam, Malàisia i Sud-àfrica també venem en els mercats interiors. A Àfrica som molt forts i volem ser el número 1 en electrodomèstics en aquests països. Estem preparant-nos arreu del món per créixer. Esperem duplicar la facturació en 5 anys.
I quines expectatives tenen per al mercat espanyol?
Per al 2017 calculem que les vendes creixeran un 15%, més ràpid del que ho fa el sector, i seguirem agafant quota de mercat. El més important és que estem creixent en qualitat, i el mercat ho valora. Nosaltres estem fent el que no fa ningú i és aconseguir la major eficiència energètica i disseny amb uns preus molt competitius , i necessitem que la nostra marca guanyi aquesta posició.
Com ha influït el patrocini del Barça en aquesta estratègia d’augmentar la visibilitat de la marca?
Ens està ajudant molt a ser coneguts, per això estem negociant la renovació de l’acord.
Tenen prevista alguna inversió a Catalunya?
Les inversions industrials a Europa estan centrades a Romania i Turquia. Però estem investigant la manera d’invertir més en el mercat espanyol. Tenim centres de recerca a tot el món i potser Barcelona podria ser el següent.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.