Economia

Economia

La vaga fantasma

L’aturada dels treballadors de la seguretat a l’aeroport del Prat continua sense incidir en els usuaris

La plantilla denuncia pressions i no descarta començar una vaga de zel

Apel·len al govern espanyol perquè hi intervingui

Tercer dia, ahir, de la vaga que els treballadors de la seguretat de l’aeroport del Prat van començar divendres per protestar contra les condicions de treball i salarials que els imposa l’empresa adjudicatària del servei, Trablisa. Com en les jornades prèvies, l’aturada no es va notar en el ritme operatiu de la infraestructura, i els passatgers, que en general hi acudien amb temps per evitar cues, comentaven la fluïdesa amb que havien pogut fer els tràmits. Bé perquè els serveis mínims fixats pel govern espanyol són del 90%, o bé perquè les companyies estan alertant els passatgers que arribin amb força antelació, la realitat és que el trànsit rodat de maletes del babel que és l’aeroport barceloní era d’allò més fluid. Ho explicaven a aquest diari l’Esmeralda i l’Àngel. Ella havia d’agafar un vol cap a Mèxic i havien arribat al Prat amb temps sobrer, que encara s’havia eixamplat més perquè la companyia aèria havia obert abans els mostradors de facturació. Una situació semblant vivia en Pere, que viatjava amb la seva família a l’Havana, i que opinava que “es tracta d’un conflicte difícil de jutjar, perquè es contraposen els drets dels treballadors amb el dels usuaris que han pagat el seu passatge d’avió”.

En tot cas, tampoc ahir hi va haver cues. Cap al migdia, fins i tot es van tancar un parell de filtres de seguretat perquè no calia mantenir-los oberts. Només algunes petites aglomeracions, causades per l’arribada de creueristes, la majoria dels EUA i el Canadà, que arriben i marxen en diumenge, o algun vol “borreguer”, en l’argot del personal de l’aeroport, com ara el d’Emirates, que transporta més de 600 passatgers, van obligar a obrir filtres, sense que els retards superessin els 15 o 20 minuts en cap cas.

D’aquesta normalitat se n’enorgullien els portaveus de Trablisa i els d’Aena. I d’alguna manera també els vaguistes, que es felicitaven perquè la seva protesta no ha generat cap perjudici greu als viatgers, però que no estalviaven crítiques a la gestió del conflicte fet per l’empresa. Juan Carlos Giménez, assessor del comitè de vaga, va declarar que els viatgers poden estar tranquils, “perquè complirem escrupolosament la feina”, però va lamentar que els treballadors ho estan fent “sota pressió”, concretament sota la vigilància estricta de la Guàrdia Civil. Giménez va denunciar que al matí una de les treballadores havia tingut un atac d’ansietat perquè, segons va explicar, l’agent que la supervisava qüestionava insistentment la rapidesa amb què la vigilant feia els escorcolls i la instava a fer-ho més de pressa, fins al punt que la van haver d’acompanyar per rebre atenció mèdica en un centre del Prat.

Entre les irregularitats que els treballadors van indicar que s’estan produint aquests dies i que pensen portar als jutjats hi ha el fet que, “per anar ràpid, s’estan estalviant alguns protocols, com ara l’ús de bosses de plàstic per transportar-hi els líquids” i d’altres que, van dir, “podrien estar comprometent la seguretat de la infraestructura”.

L’assessor dels vaguistes es va exclamar perquè, ara fa dos anys, durant la legislatura del PP, el PSOE havia demanat als representants laborals “proves per pressionar el PP” durant el conflicte que els mateixos treballadors van tenir amb l’empresa d’aquell moment, Eulen. “Ara, en canvi, encara que estigui en funcions, no ha fet res”, tot i que s’han elevat les reivindicacions als màxims responsables de l’executiu espanyol. “No volem fer una il·legalitat en forma de vaga de zel perquè la cosa es posi en marxa, però sembla que a algú li interessa que això passi”, va reblar Giménez, que va subratllar que, de moment, contràriament al que assegura l’empresa, no hi ha contactes amb la direcció per a un possible acord.

1.000
operacions,
aproximadament, entre enlairaments i aterratges, hi va haver ahir a l’aeroport del Prat, pel qual van passar uns 180.000 viatgers.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.