Societat

FELIPE DE ABAJO

ESTUDIANT DE LA UOC I FUNDADOR D’ALBLIN

“Hi ha el mite que un web que sigui accessible és poc atractiu”

Alblin és un projecte impulsat per un jove de 25 anys de Burgos, i estudiant de la UOC, que busca posar el comerç per internet a l’abast de la mà de les persones amb discapacitat visual

Alblin és un web que vol facilitar a les persones cegues o amb discapacitat visual l’accés a les compres per internet. La iniciativa és una de les vuit que, a principi d’estiu, es van presentar a la setena edició de la jornada d’emprenedoria Spin UOC. Es publicita com la primera botiga en línia del món de productes amb etiqueta en braille, d’on va sortir la idea?
Una mica per casualitat. Un dia era a casa i m’entretenia mirant un producte cosmètic. Em vaig posar en la pell d’una persona cega i em vaig adonar que en aquell pot no hi havia cap informació en relleu tàctil, no hi havia cap manera de poder interpretar la informació d’aquell producte a través del tacte. A partir d’aquí, em vaig informar i vaig veure que hi havia poques marques que etiquetaven amb braille.
No n’hi ha?
No gaires. En el cas dels medicaments, hi estan obligats, però tret d’aquest cas, costa. El primer que vaig trobar va ser un oli d’oliva que es produeix a Sevilla. De mica en mica he anat buscant, i ara que una gran superfície com Carrefour s’hi està posant, potser és possible trobar-ne alguns més. El principal comerciant que etiqueta en braille és Auchan, la marca blanca d’Alcampo, i asseguren que tenen un catàleg de més de 500 productes.
I des d’Alblin què fan?
Intentem contactar amb els productors per poder vendre els seus productes a través del nostre web. Ens trobem amb un problema: aquestes grans cadenes comercials no ens fan gaire cas, i és una llàstima, perquè el seu ventall de productes és extens. Llavors, el que fem és centrar-nos a contactar amb petits i mitjans productors, com per exemple cellers de vi o fabricants de productes d’alimentació o d’higiene personal.
El projecte tot just arrenca, però el web ja està operatiu?
Està operatiu quant a informació; pel que fa al procés de compra encara l’estem perfeccionant. Com que ens està costant arribar a acords amb algunes de les empreses, hem de buscar una altra sèrie de productes de demanda. S’ha de tenir en compte que hi ha pocs productes disponibles en braille, i hem d’aconseguir un acord amb els fabricants per poder oferir els productes al web.
I quina solució han trobat per compensar la negativa dels qui no ho volen?
Busquem un altre perfil de productes. Oferim des d’articles de tecnologia, com per exemple rellotges parlants, fins a peces de tèxtil i moda. Samarretes amb inscripcions en braille, jerseis o bosses de tela. No ens tanquem a cap categoria perquè, al cap i a la fi, del que es tracta és de reivindicar l’autonomia de les persones amb discapacitat visual.
De quants articles disposa el seu catàleg?
Va creixent cada dia, i la idea és anar-lo ampliant progressivament.
Afirma que es tracta d’un projecte inclusiu.
Completament inclusiu i accessible, en tots els sentits. La compra és accessible i el consum, també, perquè el producte està adaptat a les necessitats d’aquest públic. No es tracta només de fer una compra perquè els passos són senzills, sinó que es podrà fer servir perquè el producte conté informació accessible.
En una compra per internet que pugui fer una persona que hi veu sense problemes, la visualització dels detalls del producte és determinant. Com és el procés quan qui compra és un discapacitat visual?
Dels passos de la compra online ens n’encarreguem nosaltres. Si ets cec, el més probable és que usis un lector de pantalla, que consisteix en un software que et llegeix el contingut del lloc web, tant en un telèfon mòbil com en un ordinador. És una eina que et va cantant què hi ha al web.
El client necessita un equip informàtic específic?
Li cal una eina per interactuar amb el suport informàtic i per tenir accés al que diu el lloc web. Les persones que tenen problemes de visió solen disposar d’un teclat específic, que permet navegar a través del tabulador i amb tecles senzilles d’usar, com per exemple l’enter i la barra d’espai. A més, el web ha d’estar adaptat. Hi ha el mite que un web accessible és poc atractiu. En el nostre cas, usem l’estàndard de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) i, per millorar el servei, posem molta atenció en l’experiència de l’usuari. La nostra idea és acabar venent també el software, ens agradaria poder desenvolupar tasques de consultoria digital inclusiva.
És estudiant i ha tingut una idea excel·lent. Compleix els requisits que envolten les històries de grans èxits tecnològics.
Si aconseguim ingressos, millor, però no tinc una gran expectativa de negoci, el que vull és impulsar el comerç electrònic accessible i inclusiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.