Empreses

Sifu facturarà enguany 100 milions d’euros de treball socialment responsable

Assaja a França, on va aterrar l’any passat, el seu pla d’implantació a l’exterior

La companyia va muntar fa dos anys una ETT per atreure nous clients

La proveïdora de serveis externalitzats (facility services) amb treballadors de diversitat funcional, Sifu, tancarà l’exercici d’enguany amb 100 milions d’euros de facturació, gairebé un 10% més que el 2018. La fita arriba 26 anys després de començar a operar a Barcelona i 19 de l’expansió per tot l’Estat, on ja disposa de 32 oficines.

Però el vicepresident del grup, Cristian Rovira, prefereix posar l’èmfasi en una altra xifra: el nombre de persones que cada any incorpora en el món laboral, i quantes d’aquestes tenen una especial dificultat. Són entre 300 i 500 cada any. De manera que a la plantilla de Sifu hi ha en l’actualitat uns 4.500 treballadors amb algun tipus de discapacitat. “Aquest és el focus més important per nosaltres”, subratlla Rovira.

Des de l’any passat, la firma de l’Hospitalet de Llobregat té una filial a França. El govern francès els va aplanar el terreny per l’interès que genera l’experiència del Grup Sifu. “A França tenen un problema amb el desenvolupament de les empreses inclusives”, indica el vicepresident del grup. Per Sifu, aquesta primera incursió a l’exterior es veu com un procés d’aprenentatge. “Hem de veure com va l’experiència abans de plantejar-nos un pla d’internacionalització més ambiciós”, diu.

En tot cas l’operació arriba en un moment de maduresa del projecte d’inclusió que és Sifu, en part impulsat per les noves generacions de treballadors. Als noranta el repte era incorporar al món laboral persones considerades “minusvàlides” per la societat que sovint eren recloses a casa i que no s’havien pogut formar per explorar al màxim les seves capacitats.

Les noves generacions arriben amb un grau d’autonomia superior i molt més preparades, fet que planteja reptes d’inclusió més ambiciosos per a Sifu. “Estem intentant anar a serveis de més valor afegit, a feines més complexes”, explica Cristian Rovira. Encara el 25% de les hores facturades són de serveis de neteja, però a poc a poc el catàleg de clients del grup és més sofisticat (vegeu el desglòs).

Cal explicar que el funcionament de Sifu és un xic particular. El punt de partida no és la feina vacant que cal cobrir amb un perfil professional determinat, sinó ben bé al revés, és un treballador amb unes determinades capacitats que cal formar per potenciar-les i és aleshores quan es busca la feina adequada. “Tenim més gent que no feines per donar-los”, es lamenta Rovira. I com que la plantilla no para de créixer el desafiament és majúscul. Es tracta de convèncer cada cop més empreses que donin feina a persones amb diversitat funcional i l’argument no pot ser la caritat. Ja fa temps que el Grup Sifu posa l’èmfasi en la competitivitat: “La gent que ens contracta ens ha de veure com un proveïdor de serveis de qualitat a un preu ajustat, perquè és la forma que repeteixi; el factor social és a més a més, però no l’argument de venda més important”, reconeix Rovira.

Per facilitar que les empreses entrin en aquest tipus de proposta, el Grup Sifu va crear fa dos anys una ETT, Abanti Social. Només té un 10% de treballadors amb discapacitat perquè en principi no és una fórmula que s’adapti gaire a les característiques d’aquest col·lectiu, que reclama més estabilitat, però ha de ser una porta d’entrada d’empreses al treball social.

Riscos i oportunitats laborals de la transformació digital

Vincle Internacional és una consultora barcelonina que desenvolupa solucions informàtiques per millorar el rendiment del procés de compres per a firmes de gran consum i laboratoris farmacèutics. Un del seus productes estel·lars és l’automatització de les comandes en la gran distribució, és a dir, de la reposició dels productes, una tasca que se solia fer amb visites de representants de les marques al punt de venda. Vincle ha ideat un sistema que processa dades sobre l’estoc d’un producte, les sortides de caixa, les promocions en curs i els pics de compra dins la setmana per determinar quan s’ha de fer un nou enviament de producte. La precisió d’aquest sistema és clau sobretot quan són productes peribles. Per això, i després de detectar algunes falles, van optar per incorporar-hi una supervisió humana, amb treballadors de Sifu, que “interpreten” la comanda i li donen el vistiplau o no.

Set anys després, les dues empreses fan un balanç positiu de l’experiència. Juan Manuel Recio, conseller delegat de Vincle, explica que valora aspectes com ara “la lleialtat, la continuïtat i la disponibilitat” dels treballadors de Sifu.

En aquest sentit, Cristian Rovira assegura: “Quan no ens fixem en el que no poden fer sinó en el que poden fer, passem de parlar de discapacitat a hipercapacitat per a determinades feines.” Rovira reconeix que la digitalització és un risc per al col·lectiu perquè hi ha tasques que seran automatitzades, però també obre un nou horitzó de feines per a joves preparats i amb més aspiracions, i en aquest sentit és optimista.

Sifu creu que el projecte amb Vincle, una tecnològica amb 300 treballadors i 18 milions de facturació, pot servir d’exemple a altres empreses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.