Gran angular

Les pimes també volen entrar en la indústria 4.0

Difereix el grau de maduresa per encarar la digitalització, però les empreses són conscients que és inevitable

La transformació s’ha de fer pas a pas, amb accions que tinguin retorn
Alfonso Ganzabal
Director general Sisteplant
El comerç vol endinsar-s’hi perquè li preocupa quedar-se al marge
Alex Morales
President de l’OTD

Les noves tecnologies i la innovació no deixen treva i les pimes, la màxima representació del teixit industrial i empresarial del territori català, no es volen quedar al marge del canvi. Tot i això, el nivell de transformació digital difereix molt entre sectors. “En l’àmbit industrial, on les pimes representen gairebé el 20% del PIB català, existeix la consciència que s’ha de fer el canvi, però el nivell d’implementació no es correspon sovint amb el desig. Encara queda molt per fer”, afirma Alfonso Ganzabal, director general de Sisteplant, empresa de serveis líder en el sector de l’enginyeria industrial a l’Estat, que té una de les seves seus a Catalunya des de fa gairebé vint anys.

Sisteplant acompanya grans empreses i pimes catalanes en el camí cap a la indústria 4.0. Els seus 25 enginyers tecnològics ubicats a la seu de l’Hospitalet de Llobregat, especialitzats en fabricació avançada, personalitzen la transformació digital, “perquè no tothom està en el mateix grau de maduresa”, indica Ganzabal.

Tot i això, afirma que les actuacions que es realitzen per assolir la transformació són encara escasses: “En alguns casos perquè es veu com una moda en lloc de percebre-la com una eina.” Abans d’iniciar el procés, aconsella “fer una anàlisi d’objectius i de maduresa de l’empresa, i llavors seleccionar els projectes alineats amb els objectius”.

La competitivitat en qualsevol sector és ferotge. Per aquest motiu, per Ganzabal, “la digitalització pot situar una pime ben estructurada al mateix nivell que el d’altres empreses de mida més gran”. Tanmateix, destaca, “una planificació mal dissenyada suposa un desgast de recursos que una pime no es pot permetre”. Per això, indica que, previ a iniciar el procés, “s’han d’establir els objectius del negoci i determinar les tecnologies vàlides per assolir-los, sempre tenint en compte l’estat de maduresa dels empleats” perquè, assegura, “la tecnologia ha d’estar al servei de les persones i no a l’inrevés”.

L’element humà.

Sisteplant observa la transformació de la pime industrial com un procés integral en què hi ha una sèrie d’eines i diversos eixos que s’han de posar en marxa, com ara “decidir quines tecnologies són les adequades, oferir informació i formació al personal de l’empresa perquè el nou coneixement arribi a tothom i, sobretot, reivindicar les persones, perquè són un dels eixos del canvi”. En aquest sentit, Ganzabal fa una afirmació que ajuda a esvair el temor estès al voltant de la digitalització de l’entorn laboral: “La transformació no posa en perill els llocs de treball, sinó que els transforma.”

Certament es necessita un mínim de recursos per iniciar el canvi, per això des de Sisteplant es recomana anar pas a pas, “però entrar en la transformació sense por”, i sobretot realitzar “aquelles accions que tinguin retorn econòmic a curt termini, perquè serà això el que ens farà avançar en un procés que no acaba mai”.

Sensibilitzar el comerç.

Una situació diferent, la trobem en el sector del comerç, on la digitalització és molt escassa i tot just l’any passat l’Oficina de Transformació Digital de Catalunya (OTD) va realitzar jornades temàtiques de sensibilització. Segons el seu president, Àlex Morales, “existeix un profund desconeixement de la tecnologia a l’abast”. Des de la seva creació, el març del 2019, l’OTD ha realitzat més d’un centenar de jornades a tot el territori, a les quals han assistit més de 700 persones implicades en el sector.

“Els resultats de les enquestes que han realitzat els assistents a les jornades ens indiquen que són molts els qui se sorprenen de saber que hi ha en el mercat tecnologies que els podrien ajudar en el procés de digitalització, i que moltes d’aquestes són gratuïtes.” L’avantatge, però, és que després de ser informats “hi ha ganes d’endinsar-s’hi, sobretot perquè crea preocupació el fet de quedar-se al marge”, afirma Morales, que està convençut que, en molts casos, “el canvi generacional pot accelerar la transformació, perquè se la faran seva”.

També en el comerç, la transformació digital ajuda a ser més efectiu, conèixer més el client i oferir-li una experiència de compra millor. “L’interès pel canvi existeix, només cal superar les pors i desenvolupar el talent digital en les persones”, rebla Morales, perquè “la digitalització és fonamental i obre moltes portes”.

Accions locals d’èxit.

En l’àmbit local, les administracions també s’involucren en el procés de sensibilització, formació i acompanyament de les empreses perquè s’endinsin en la fabricació avançada. Un model d’èxit s’està desenvolupant des de fa tres anys des de l’Associació de Municipis de l’Eix de la Riera de Caldes –conformada per les localitats de Caldes de Montbui, Sentmenat, Palau-solità i Plegamans, Polinyà, la Llagosta i Santa Perpètua de Mogoda–, amb la col·laboració del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), que subvenciona el projecte amb 150.000 euros, i el lideratge del consistori de Santa Perpètua, que aporta 50.000 euros més.

Es tracta del projecte Indústria 4.0, dins del marc del programa de projectes innovadors i experimentals del SOC, en què enguany han participat 28 empreses i 339 persones, que s’han involucrat en alguna de les 74 activitats que planteja.

El projecte consta de tres programes: SPMakers, al voltant del disseny en la fabricació digital; realitat virtual i augmentada, aplicada a empreses de diferents sectors, i Task Force, que acompanya les empreses en la transició digital i les orienta en la presa de decisions estratègiques per accelerar el canvi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.