Economia

DAVID ORTEGA,

PROFESSOR D’EADA

“Vivim un canvi disruptiu”

“Cal fer una transició de producte a servei”

“Caldran també ajuts públics per a una reconversió ordenada”

David Ortega és professor a Eada Business School i expert en automoció. Per ell, les possibilitats de superar el moment crític del sector dependran, sobretot, de la capacitat d’avançar-se a les mutacions.

Sembla clar que el sector de l’automoció s’haurà de repensar ben aviat...
El sector viu un moment de canvi disruptiu: aviat es definirà un nou paradigma però el nivell d’incertesa és molt alt. No tan sols en l’aspecte industrial, per la digitalització, l’electrificació, la irrupció del cotxe connectat o del cotxe autònom, sinó un canvi important en el tema de la mobilitat i de la propietat dels vehicles. Hi ha actors que han encertat l’estratègia de producte, com ara Seat, amb l’aposta per la innovació, la micromobilitat (patinets, scooters...) i la irrupció en un terreny d’èxit que són els SUV. Altres actors, com Nissan, que curiosament eren pioners en el segment elèctric, s’han vist afectats pels canvis en la seva direcció i per factors com ara el Brexit, que els ha perjudicat molt. Això demostra que som en una cursa de fórmula 1 i que s’hi guanya per segons i si es té la capacitat d’adaptar-se en l’últim moment.
Es pot dir que les nostres plantes de producció estan preparades per al que està arribant?
En un entorn de reconversió industrial no es pot dir que estiguem a l’avançada d’Europa en electrificació, per exemple. Algunes patronals ja han reclamat ajudes institucionals, en l’àmbit nacional o europeu, per acompanyar aquesta transició accelerada, que ens obligarà a deixar de ser competitius en costos i buscar altres maneres de competir. Tot, sense deixar de ser atractius de cara a les multinacionals perquè assignin models a les nostres plantes, com s’ha fet abans. Per exemple, Seat ha fabricat models d’Audi, i Nissan ha produït per a Mercedes.
Hi som a temps?
Hi hauríem de ser. Si perdem el tren patirem. Només Nissan representa 25.000 treballadors entre directes i indirectes. Al sector de l’automoció, no se li ha donat gaire importància fins ara, mentre es potenciaven els serveis, el turisme... Potser ja fem una mica tard, i per això caldran ajudes públiques, per fer una reconversió ordenada.
Hi ha capacitat i potencial, però?
Sí, Catalunya té capacitat d’innovació i flexibilitat. Però caldrà un esforç d’inversió en noves tecnologies, en intel·ligència artificial, robòtica, tota la indústria 4.0. Ja som referent en alguns àmbits. A Idiada, per exemple, ja estan preparats per fer tests de conducció autònoma.
I, respecte a les novetats en el patró de consum, com estem situats?
Barcelona és un hub europeu de mobilitat i això ho han vist molt clar a Volkswagen, per exemple.
Hem de ser optimistes, doncs?
Dins l’entorn d’incertesa hi haurà oportunitats. No hem de pensar només en termes de fabricació, cal passar del producte al servei. Potser ens interessa més potenciar centres d’excel·lència, el disseny tecnològic, sistemes de dades, la seguretat... Tot vindrà donat pel canvi de model. Hem d’estar atents perquè molta gent en depèn, i no serà fàcil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.