Economia

La facturació del comerç urbà, en mínims històrics

Xifren la davallada en un 88,3% respecte de l’any passat

Els més perjudicats són els sectors de la moda, la restauració, l’oci i la cultura

Fruiteries, forns de pa i carnisseries augmenten les vendes

L’emergència sanitària per la Covid-19 té efectes devastadors en l’activitat econòmica a les comarques gironines, i en especial en el comerç urbà, el que està situat als carrers i les places. Així, xifren en un 88,3% la davallada de vendes respecte a la mateixa època de l’any passat, segons una enquesta feta la setmana passada per J3B3 Economics . El sondeig, que es va actualitzant, es va fer a 190 propietaris d’establiments comercials i el va fer públic ahir la Diputació de Girona .

Es tracta d’un descens històric en la facturació del petit comerç i que abraça tots els sectors, inclòs el de l’alimentació, que és el que ha tingut les variacions de vendes menys dràstiques. Així, el descens en alimentació se situa en un 44% menys del que seria habitual en aquesta època. En tot cas, un 16% dels establiments (fruiteries, carnisseries o fleques, sobretot) de les comarques gironines als quals s’ha preguntat asseguren que han incrementat les vendes en l’última setmana. Els més perjudicats són les botigues de moda i complements, la restauració –tots dos amb el 100% de caiguda, ja que estan tancats–, l’oci i la cultura, amb un 97%. Segons l’estudi, la tendència no es preveu que s’alteri arran del confinament total decretat fins al 9 d’abril.

L’enquesta també reflecteix que el petit comerç de la demarcació té ara un estat d’ànim negatiu respecte a l’afectació que està provocant aquesta pandèmia global en els seus negocis. Així, dos de cada tres establiments qüestionats, o bé estan preocupats per la viabilitat del seu negoci (47,9%) o directament són molt pessimistes a l’hora de veure-hi una continuïtat (18,4%). La vessant positiva no arriba ni al 10% (7,4% els confiats i 1,6% els molt optimistes.

El sector de l’oci i la cultura presenta un estat emocional molt baix comparativament amb la resta. Entre els preocupats (61,5%) i els molt pessimistes (23,1%) acumulen un 84,6%. El segueix el sector de la moda i complements, amb un 74,4%.

En paral·lel, el 36% dels establiments de la micro i la petita empresa catalana ha engegat alguna iniciativa per apropar-se a la seva clientela i continuar oferint els seus productes o serveis. En concret, el servei a domicili (12%), la venda per internet (10,4%) o el màrqueting en línia (10,1%) són les accions que han proliferat més en l’última setmana. En aquest sentit, es dona la circumstància que les empreses que han tingut menor impacte quant a variació de facturació són les que engeguen més accions per contrarestar-ne els efectes.

LA XIFRA

190
propietaris
d’establiments comercials participen en aquesta enquesta.

LA XIFRA

47,9
per cent
dels enquestats estan preocupats pel seu negoci.

LA XIFRA

12
per cent
han engegat serveis a domicili per mitigar l’impacte en la facturació del negoci.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.