Empreses

Zacaris tindrà una nova nau per duplicar la capacitat

El portal de calçat en línia preveu créixer en mercats de fora

La companyia vol assajar noves tècniques logístiques com ara el ‘cross-docking’

La plataforma de venda en línia de sabates Zacaris ha adquirit uns terrenys a Lleida on projectarà una nova nau logística per duplicar la capacitat d’emmagatzematge i de manipulació i preparació de les comandes. La futura instal·lació, tindrà uns 8.000 m², suposarà una inversió de 2 milions d’euros i ha d’estar en funcionament d’aquí a uns tres anys.

El finançament de l’operació serà amb recursos propis i préstecs bancaris, en línia amb la filosofia que ha marcat el creixement de la companyia des del seu naixement fa deu anys de no deixar entrar a socis capitalistes per prémer l’accelerador com fan altres empreses amb un model de negoci similar.

Zacaris opera actualment en dues naus contigües que sumen uns 4.500 m² i que tenen un sostre de capacitat d’emmagatzematge de 250.000 parells de sabates i de preparar comandes per a una punta de 3.500 parells al dia. Les futures dependències estan en sintonia amb els plans de creixement de la companyia lleidatana, que va tancar el 2019 amb una facturació de 14,5 milions d’euros, el doble de fa cinc anys.

A més ha de permetre situar les base per al creixement més enllà de la península Ibèrica. Actualment, el 70% de les vendes se circumscriuen a l’Estat espanyol, i del 30% restant, el principal mercat estranger és Portugal. “Busquem vetes de mercat en països on no hi hagi gaire competència; tot just ara comencem a estudiar les oportunitats”, assenyala Toni Badias, director general de Zacaris i cofundador del negoci amb el seu germà Guillem.

La internacionalització és inevitable per tàctica defensiva, ja que en el mercat domèstic hi ha grans multinacionals del sector. Però no serà fàcil. Zacaris compta amb una gamma de producte molt extensa -20.000 referències de 250 marques-, però el seu principal argument de venda és el servei, sobretot que la recepció del producte és 24 hores després de fer la comanda. Això és possible perquè el soci logístic, Nacex, té un punt operatiu al costat de Zacaris i compateixen cinta de transport de manera que rep les comandes gairebé en el mateix moment que els operaris de Zacaris han posat el destinatari en el paquet. A més, el comprador disposa d’un any per tornar les sabates. “Aquest servei serà difícil de replicar en altres països, per la qual cosa haurem de ser molt competitius en preus per fer-nos un espai en els nous mercats”, assenyala Badias.

Altres projectes que estan sobre la taula són la diversificació de productes i la incorporació de noves tècniques de logística, com ara el cross-docking. La idea és optimitzar l’espai d’emmagatzematge de manera que no calgui tenir en estoc una part de l’oferta de producte. El cross-docking es basa a transferir la mercaderia que arriba del fabricant o del distribuïdor directament al transportista, que la portarà al client sense necessitat de guardar-la. Toni Badias creu que incorporar parcialment aquesta tècnica pot ajudar a abaixar els preus, tot i que no podran complir amb els terminis de lliurament en 24 hores per a la mercaderia que entri en aquesta categoria de treball. En tot cas, són fórmules que el director general de Zacaris pensa que val la pena provar per impulsar les vendes en un entorn cada cop més complex. La venda de sabates en línia creix, però també ho fan els actors del sector. A més dels mateixos fabricants, cada cop més dinàmics a internet, hi ha les plataformes de comerç electrònic especialitzades en sabates i moda en general (Zalando), algunes de les quals s’han enfocat a la venda flash (Veepee). Sense oblidar Amazon i altres portals més generals.

El 40% de les vendes de Zacaris són sabates de dones i el 40%, infantils. El 20% restant, d’homes.

ZACARIS

Facturació
14,5 M€
Treballadors
50
Any de fundació
2010
Inicialment, el portal va néixer com un nou canal de la cadena de botigues de la família de Guillem i Toni Badias. Aleshores tenien 25 botigues i avui en tenen 16.
la covid-19

Menys talons i més sabates esportives

Sense possibilitat de sortir al carrer, el calçat s’ha devaluat durant el confinament fins a uns nivells mai vistos. Zacaris ha hagut de recórrer als incentius retallant els marges amb estratègies comercials més agressives. Badias explica que els hàbits dels consumidors han canviat i que ara es venen més sabatilles esportives i menys sabates de festa i cerimònia. D’altra banda, el genere retornat (el 30% del total) passa una quarantena abans de tornar al mercat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.