Emprenedors

Adeu als maldecaps de fer obres

Aquí Tu Reforma vol aglutinar en una marca el sector de les reformes de la llar

Els sacs amb runes que poblen els carrers de les nostres ciutats parlen del vigor d’una activitat, la de les reformes a la llar, que sovint passa desapercebuda o, fins i tot, es menysté. De manera agregada i amb dades de l’Estat espanyol, es calcula que podria tenir un impacte econòmic de 18.000 milions d’euros i implicar uns 100.000 professionals. Aquest col·lectiu, el formen especialistes en oficis tradicionals (paletes, lampistes, electricistes o fusters) que sovint són autònoms o que treballen per a petites empreses molt centrades en un àmbit geogràfic molt concret i viuen del boca-orella. Aquesta elevada atomització i baixa sofisticació empresarial -són gairebé artesans- estaria darrere de l’escassa valoració de les reformes com a sector de l’economia.

Aquest és el present del sector de les reformes a la llar. Els impulsors de la firma de franquícies Aquí Tu Reforma (ATR) imaginen un futur ben diferent, organitzat al voltant de grans marques internacionals, digital i orientat al client, perquè fer obres a casa deixi de ser l’experiència negativa que sovint acaba sent. “Tenim la referència de la intermediació immobiliària, que ja ha passat per aquest procés i ara grans marques de franquícies lideren un mercat abans molt atomitzat”, explica Enric Aparici, director general i un dels dos fundadors d’ATR, conjuntament amb Francisco Morán, màxim executiu. Aparici havia estat director de digitalització i operacions d’un gran grup. Morán és un reconegut expert en el món de les franquícies, ja que va ser el creador de la cadena de perfumeries Equivalenza i ara està interessat a dinamitzar el sector immobiliari amb projectes empresarials com ara Century 21 New Estate i Compropiso.

ATR opera des de Barcelona, on va néixer i té la seu, Madrid i València, i disposa de 80 franquícies en 11 comunitats, 31 a Catalunya. La incorporació de nous franquiciats es fa després d’un procés de selecció, i, un cop superat el primer filtre, es fa formació i auditories de manera permanent. Aparici explica que la formació i la tecnologia són les palanques per professionalitzar el sector. ATR ha desenvolupat una eina informàtica per digitalitzar la gestió de la planificació i execució de les obres (molt útil per simultaniejar diverses reformes) com la gestió del client (per fer més eficient la comunicació amb ell o la presentació del pressupost). És la manera que ATR té d’aportar valor. D’una banda, el franquiciat veu com les càrregues de feina augmenten i són més estables i així pot retenir talent: “Hi ha franquiciats que han vist créixer la facturació un 300%.” D’una altra banda, el client rep garanties sobre els terminis d’execució i la qualitat de les obres, “El client està més tranquil i satisfet”, diu.

ATR va tancar una ronda de finançament per 650.000 euros el 2019 i ara aborda la segona, d’1,2 milions, amb participació pública i privada, per donar entrada a nous inversors. Els recursos serviran per reforçar el lideratge a Espanya i abordar la internacionalització. “Ara estem estudiant els mercats i la manera, no sabem si serà amb el model de masterfranquícia o directament”, indica Aparici.

La idea

Amb un parc d’habitat-ges envellit (la mitjana és de 75 anys a Barcelona) i necessitat d’eficiència (el 40% del consum energètic ve de les llars), les reformes es presenten com un gran sector de futur, amb capacitat de generar riquesa, llocs de treball i oportunitats de negoci. A més, la pandèmia ha fet valorar més la llar. El model de franquícies i la digitalització són les palanques d’ATR per crear un gran grup internacional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.