Empreses

Dades per tenir cura de l’empleat

APF Tech utilitza la intel·ligència artificial per mesurar el benestar dels treballadors

L’algoritme perfila patrons individuals i pot anticipar comportaments

La productivitat, si la volem estimular, potser millor des de la comprensió que al treballador se l’ha de cuidar. Aquesta va ser la certesa que va tenir Xavi Escales quan estava a la direcció de la filial espanyola de la marca esportiva Asics: “El 2006, érem encara petits en el mercat i per tal de créixer vaig pensar que el millor era tenir cura de la gent perquè estigués més compromesa.”

Aquesta cura va consistir a posar a disposició dels treballadors serveis com psicòleg, fisioterapeuta, gimnàs i massatgista, entre d’altres. Els efectes no es van fer esperar gaire: “Vam notar com millorava considerablement l’atenció als clients i l’activitat dels comercials obtenia molt més rendiment.” Aquests estímuls als empleats van tenir el seu protagonisme perquè Asics, del 2006 al 2008, grimpés fins al tercer lloc en el rànquing d’empreses esportives a Espanya.

més xifres.

De l’experiència, a Xavi Escales li va quedar el desig d’aprofundir com d’efectiu podia ser afegir aquest o aquell altre servei per millorar l’experiència laboral, i si es podien fer vestits a mida, segons les necessitats personals de cadascú, “amb l’obsessió d’aconseguir xifres, de mesurar”. Escales va fundar una consultora per millorar l’organització de les empreses, AlwaysPeopleFirst, i es va associar amb un expert en intel·ligència artificial (IA) per crear una empresa, APF Tech, que oferís una tecnologia que lliurés dades mètriques de com està la gent a la feina. La solució que s’ha trobat és un procés de recollida de dades a través d’una cinta col·locada al voltant del braç que mesura diferents valors, com ara la variabilitat de la freqüència cardíaca, la temperatura de la pell o la pressió sanguínia. A partir d’aquí, amb tècniques de machine learning, l’algoritme perfila patrons individuals i anticipa comportaments. Amb això, el programari pot proposar accions específiques, si a l’anàlisi prèvia s’ha detectat que alguna cosa no va bé, i és previsible que s’esdevinguin episodis d’ànsia o burn out, la síndrome d’esgotament professional, que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ja inclou en la seva classificació de malalties.

Com diu Escales: “Partim del fet que les persones no se saben autoavaluar, uns no són conscients que poden estar estressats, d’altres se senten malament i no els passa res.” Els usuaris tenen accés a les dades en qualsevol moment, a través d’una aplicació mòbil. El sistema inclou una taula de control perquè l’organització de l’empresa, o del centre sanitari, tingui eines per gestionar el benestar de la plantilla i dels pacients. En aquests moments, empreses com l’elèctrica Holaluz i Laboratoris Uriach, així com centres mèdics com Teknon i l’Hospital del Pilar ja ho estan fent servir, mentre que Hospital del Mar adoptarà el sistema aviat. En el cas de les dues empreses, com explica Escales, “la resposta és molt positiva, i ja es comencen a observar tendències, com els dies de la setmana en què els treballadors es troben millor i els dies en què es troben pitjor.” Quan es detecta una tendència, s’ha de desenvolupar un pla específic: “ A una persona que pot patir ànsia, li podem recomanar fer esport, i si no té gaire temps, l’alternativa pot ser fer petites aturades de cinc minuts per fer una meditació guiada amb respiracions, que pot servir per rebaixar l’excitació.” També pot ser tan senzill com fer caminades de cinc a deu minuts a un ritme ràpid.

En un context com l’actual, en què la pandèmia ha generat grans canvis en les rutines de treball, “pot anar bé cuidar la gent”: “El treballador confinat pateix per la incertesa del moment, i per això cal mesurar el seu benestar.” El teletreball ens duu a un entorn laboral “híbrid, i per això és absolutament necessari veure com respondrà la gent treballant a casa”.

En el cas particular del món sanitari, APF Tech aviat disposarà de les conclusions d’un estudi dut a terme a la clínica Teknon. “El personal sanitari ha estat molt afectat per la pressió, i serà molt necessari cuidar el treballador a la feina, perquè sempre serà millor que t’operi algú que no està a punt de caure en el burn-out.” APF Tech apareix en un mercat en què monitorar el treballador no és habitual, a diferència del que passa als Estats Units, la Gran Bretanya o els països escandinaus, que acumulen una experiència en aquest terreny de més de deu anys.

Menys benestar, més rotació

Segons un estudi de la consultora AlwaysPeopleFirst, la falta de benestar laboral incrementa un 65% el nivell de rotació de persones i un 35% l’absentisme. A més, incrementa 50% els costos generats per problemes de salut, mentre que minva un 21% la productivitat. Als EUA, segons un estudi de Deloitte, si una empresa mitjana inverteix en el benestar dels seus treballadors i aconsegueix que augmenti un 1% el seu nivell de compromís amb la companyia, pot fàcilment incrementar en 2 milions de dòlars els seus ingressos anuals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.