Economia

Sis de cada deu comerços apugen els preus per l’alça de l’energia

El sector del comerç preveu una “afectació importantíssima” en el seu negoci per l’alça de preus de l’energia i pel fre al consum que provoca la inestabilitat geopolítica per la guerra a Ucraïna. El cost de l’electricitat i els carburants s’han disparat en els últims mesos i han perjudicat no només els sectors més intensius en ús energètic, sinó també altres com el comerç, provocant que sis de cada deu comerços hagin apujat els preus dels productes i reduït els seus marges. Així ho denuncia una enquesta elaborada per la patronal Pimec entre els seus socis, que conclou que un 95,5% dels comerciants preveuen un impacte negatiu en el seu negoci per la guerra. Un 85,77% ja nota una disminució de vendes.

El 96,90% dels establiments perceben preocupació en els seus clients per les tensions geopolítiques, fet que afecta en les seves decisions de compra, ja que el comerç és un sector que nota directament “qualsevol alteració”, ha dit la directora de PIMEComerç, Pilar Mínguez.

Aquest fre del consum és especialment perjudicial en un moment en què els negocis estan notant l’increment “aclaparador” dels costos. Un 43,20% dels consultats està rebent augments de les factures de llum i gas entre un 10 i un 20% més cares. Segons Mínguez, a banda de canviar els llums per leds, el sector té poc marge a l’hora d’implementar grans canvis per estalviar despesa energètica. “El rebut de la llum és un problema per un petit comerciant”, ha lamentat.

Els sectors que més estan patint la pujada energètica són el de la restauració i l’hostaleria, amb un 97,12% d’empreses afectades; seguits de l’activitat d’alimentació i begudes (95,8%), del de serveis (84,17%) i l’alimentari (78,85%). L’enquesta recull l’impacte directe de l’augment de l’energia, és a dir del consum propi, però també l’indirecte com el transport, el repartiment o les noves matèries.

La patronal ha demanat a les administracions que busquin solucions per a un problema que ja està provocant acomiadaments entre les empreses associades. En aquest sentit, el president de PIMEComerç, Àlex Goñi, ha lamentat que “després de dos anys terribles” per la pandèmia els comerços hagin de fer front” a una pujada de l’energia brutal i a una guerra al costat de casa”. “No estem en un moment dolç”, ha afirmat.

Segons Goñi, els comerciants van intentar en un inici no repercutir l’increment del cost energètic en els preus finals, però en veure que passaven els mesos i “continuaven disparats” s’hi haurien vist obligats. “No pot ser treballar, treballar i treballar i generar deute. Per tant, en alguns casos hem hagut d’apujar preus de la manera més ajustada possible i menjant-nos benefici”, ha dit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.