Economia

XAVIER RIBAS

DIRECTOR D’EVARM

“Volem generar teixit industrial per viure millor”

L’hidrogen permet solucionar el problema de la mobilitat terrestre amb un combustible que és molt net
La falta d’energia, la consciència ambiental i el nivell de maduresa de la tecnologia estan impulsant el sector

Evarm, amb seu a Sant Boi de Llobregat, ha desenvolupat el primer prototip a Catalunya de vehicle que funciona amb hidrogen. L’hidrogen és un gas que es pot emmagatzemar i utilitzar quan es necessita, i un dels grans avantatges de la seva aplicació en el sector de l’automoció és que permet tenir cotxes i camions amb una gran autonomia que pel tub d’escapament només emeten vapor d’aigua. Xavier Ribas és el fundador i director d’aquesta empresa que ha desenvolupat la seva pròpia tecnologia i ara busca inversors per poder tenir els primers vehicles industrials que funcionin amb aquesta disruptiva tecnologia a partir del 2024.

Defensa que l’hidrogen és la millor alternativa al combustible fòssil. Per què?
L’hidrogen és un vector energètic que té molts avantatges, tant pel que fa a energia com si parlem de combustible per als vehicles. Nosaltres proposem la solució amb hidrogen per al transport, especialment per als vehicles pesants, perquè permet que funcionin sense generar emissions contaminants, igual que els elèctrics endollables però sense el hàndicap de les bateries, amb una càrrega ultraràpida i una autonomia cinc vegades superior. És una tecnologia que, per tant, soluciona el problema de la mobilitat terrestre amb un combustible molt net.
Com es converteix l’hidrogen en energia?
L’hidrogen és un gas que obtenim a partir de l’aigua i d’energia fotovoltaica o eòlica. Separem l’aigua en hidrogen i oxigen i aquest oxigen es pot fer servir en l’àmbit mèdic; per exemple, durant la fase més crítica de la pandèmia en feia falta molt. Pel que fa a l’hidrogen, es pot emmagatzemar i fer servir quan es vulgui. Les energies renovables només les pots consumir al moment perquè no es poden emmagatzemar, però l’hidrogen el podem generar i guardar en dipòsits fins que ha de ser utilitzat. Quan el posem en un vehicle de pila d’hidrogen, hi ha un dipòsit que l’emmagatzema i genera electricitat sobre el vehicle. L’energia es genera a mesura la vas necessitant.
Cal una pila, doncs.
Sí, en el vehicle hi ha un dipòsit d’hidrogen i també una pila que, gràcies a una reacció química, és la que permet convertir aquest gas en energia elèctrica.
Si tingués un vehicle de pila d’hidrogen necessitaria carregar el dipòsit i el problema deu ser que la xarxa d’estacions de servei no està desplegada, oi?
Exacte. Per carregar els vehicles fan falta estacions de servei d’hidrogen o hidrogeneres. A Barcelona n’hi ha una a la Zona Franca i en aquest cas subministra hidrogen produït localment amb energies renovables, és fet a Catalunya. L’hidrogen emmagatzemat es passa al dipòsit del vehicle amb un procés superràpid, són 8 o 10 minuts. I ja tens l’autonomia necessària per fer el transport. Nosaltres parlem de camions perquè és on ens hem centrat, ja que són els grans consumidors de combustible i, per tant, els més contaminants.
De quina autonomia estem parlant?
Els vehicles elèctrics no poden portar grans bateries perquè pesen molt, per això l’autonomia és de 100-150 quilòmetres, i en el cas dels de pila d’hidrogen pot situar-se entre els 600 i els 800 quilòmetres en funció del tipus de recorregut que es faci.
Tornem al hàndicap de les estacions de servei d’hidrogen. Hi ha plans per fer-ne més?
Sí, ara hi ha poques estacions, però s’està invertint molt tant per poder generar aquest hidrogen a gran escala com per disposar de més estacions. Actualment hi ha plans a tot l’Estat espanyol i també, en el cas de Catalunya, per instal·lar-ne a Tarragona, Lleida... Primer s’establirien a les capitals i després s’anirà ampliant la xarxa a diferents localitzacions. En uns tres anys, el nombre d’estacions hidrogen creixerà molt.
Passa el mateix a tots els països?
A Alemanya i als Estats Units, sobretot a Califòrnia, n’hi ha moltes. Allà són molt estrictes amb el control de les emissions contaminants i només amb aquesta tecnologia pots aconseguir reduir-les.
Desconeixem molt aquesta tecnologia perquè s’ha apostat molt més pel vehicle elèctric amb bateria i endollat al corrent?
En el cas dels cotxes em sembla bé, és una tecnologia fantàstica, però els camions consumeixen molt, transporten coses i han de tenir molta autonomia. És aquí on veiem un interès especial en l’hidrogen.
Evarm, amb planta a Sant Boi de Llobregat, ha desenvolupat ja tres prototips de vehicle industrial que funciona amb pila d’hidrogen.
Tenim ara dues tecnologies. La primera permet adaptar un vehicle de motor de combustió i permetre que funcioni de forma híbrida, de manera que reduïm l’ús del gasoil entre un 30 i un 40%. Però també podem anar a un vehicle que funciona al cent per cent amb hidrogen traient el motor i el dipòsit de gasolina i electrificant-lo del tot, posant-li el dipòsit d’hidrogen i la pila. D’aquesta manera, el vehicle genera l’electricitat mentre s’està movent i només deixa anar vapor d’aigua.
El pla industrial de l’empresa passa per tenir a Sant Boi una fàbrica de vehicles industrials de pila d’hidrogen. En quin punt es troba el projecte?
Estem buscant inversors per fer camions a Catalunya que funcionin amb pila d’hidrogen. Hem llançat la proposta a l’Estat i a la Generalitat i també l’estem presentant a inversors i fons d’inversió. Es tracta de produir vehicles fets aquí que funcionin exclusivament amb hidrogen. El disseny ja està fet, falta la inversió necessària per a les activitats de producció. No és una quimera, és un projecte que ja es podria fer realitat, però no volem fer volar coloms, volem tenir garantida la capacitat financera per fer-ho i que no passi com en altres projectes, que moren mentre s’estan fent. Abans de llançar el projecte al cent per cent, volem tenir garantits els fons per comprar materials, fer els primers vehicles, les proves, les homologacions, contractar gent...
Quina inversió els cal?
Per a aquesta primera fase estem parlant de cinc milions d’euros. És una inversió forta per a una pime com Evarm, però realment no és gaire gran si tens els inversors adequats.
Com estan responent els inversors?
Fa uns mesos que contactem amb ells i hem aconseguit més o menys la meitat dels fons necessaris. No som un país amb inversió industrial, costa perquè som una empresa que fa anys que treballem i el projecte agrada però no passa com a Alemanya, que creu molt en la indústria i la riquesa que genera. Estem analitzant les diferents maneres que hi ha al mercat per trobar aquest finançament.
Estan parlant amb inversors internacionals?
No descartem res, estem en contacte amb tot tipus d’inversors.
Ser pioners suposo que és un al·licient per als inversors perquè la tecnologia és disruptiva, però alhora genera recels i incertesa...
A vegades sent pioner et menges totes les traves al mateix temps que ho has d’impulsar tot. Hem impulsat la normativa i hem portat la tecnologia a un altre nivell, però ara volem que sigui un producte final tangible, que la gent pugui comprar el nostre vehicle i fer-lo servir en el seu dia a dia.
Quan podria estar al mercat?
Ara anem avançant però amb l’impuls de la família; és una empresa familiar i anem aportant tot el capital dels guanys que tenim en les altres àrees de negoci i així paguem els enginyers, però això té una velocitat i no és la ideal. Creiem que, si aconseguim la inversió necessària aquest any o el que ve, el 2024 podríem produir en sèrie el nostre primer vehicle. No parlem de grans sèries, però sí d’un producte que vagi evolucionant al llarg dels següents anys.
La fàbrica de camions de pila d’hidrogen apostaria per la producció de proximitat?
Hi ha moltíssima cosa que es pot fabricar a Catalunya. Hi ha tecnologies que a casa nostra no s’han desenvolupat perquè el sector s’ha centrat a seguir els fabricants tradicionals, que bàsicament han apostat pels motors de gasolina i dièsel i alguna petita tecnologia híbrida. En hidrogen, hi ha components com les piles en els quals estan treballant diferents empreses, però encara falta. El nostre projecte, però, podria ajudar i impulsar aquestes empreses i fer que es posin al dia. Perquè necessitem compradors. El 90% del que nosaltres necessitem es podria fabricar aquí sense problema. Alguna empresa està treballant a l’Estat espanyol en el tema dels dipòsits d’hidrogen i piles i altres components també arribaran. A Evarm volem generar teixit industrial per viure en un lloc millor; és idealista però pensem que és possible. Com que a Alemanya tenen un context industrial molt millor, també generen molta més feina de qualitat.
Com va néixer l’empresa?
El 2015 vam fundar la companyia per donar solucions a les flotes de vehicles per ser més ecològiques i fer servir combustibles més nets i econòmics. Teníem un neguit a la família, perquè una sèrie de familiars s’havien quedat a l’atur. Jo tenia una feina bona i estava ben situat, però sempre havia volgut ser empresari i vaig decidir invertir i crear una companyia. La van començar a moure i impulsar els meus pares i la meva dona, i jo vaig ajudar com vaig poder fins que el 2017 vaig deixar la meva feina i em vaig dedicar a fons a Evarm per fer-la créixer i poder atendre tots els plans que teníem. El 2018, al pla estratègic, ja vam decidir apostar per l’hidrogen i amb el suport de l’agència pública Acció vam començar a treballar amb l’Institut de Recerca de Corea.
I va arribar la pandèmia. Què va suposar?
Amb la covid arriben els problemes geoestragègics de falta d’energia i l’hidrogen pren més impuls i ens agafa treballant en el tema. És aquí on veiem que, si realment s’està invertint en la indústria de generació d’energia i en la xarxa d’estacions de servei, el nostre projecte industrial és més vigent que mai, per això s’accelera.
Per què no s’havia apostat per aquesta tecnologia fins ara?
Moltes empreses fa temps que treballem en aquest camp, però fins que no s’han vist les orelles al llop, ningú ha tret els plans del calaix. Com tota la tecnologia disruptiva, només s’imposa quan convergeixen diferents factors. Ara la tecnologia ha arribat a un punt de maduresa molt més important que fa vint anys, hi ha el factor econòmic, el mediambiental, la conscienciació dels consumidors, que cada cop acceptaran menys que el seu vehicle contamini... També hi tenen a veure les limitacions en el subministrament, només cal veure les factures energètiques que està pagant la gent.
Evarm és una de les empreses que formen part de la Vall de l’Hidrogen, un dels plans estratègics del govern per aspirar als fons Next Generation.
Hi estem molt implicats. Hi ha moltes empreses i ara s’han de fer propostes concretes. Nosaltres tenim el nostre pla industrial i si rebem ajudes perfecte, però no ens podem esperar i anirem avançant, amb ajudes o sense. En l’àmbit empresarial, fa poc també vam compartir experiències i projectes amb entitats i companyies de Navarra, Aragó i el País Basc per mirar si podem fer un front comú. Potser no es veu però hi ha molt moviment.

Ara, al Dakar

Llicenciat en enginyeria industrial, Xavier Ribas es va interessar pel món dels combustibles alternatius des de molt jove. Durant la carrera, explica, ja va fer alguns projectes de recerca centrats en les possibles aplicacions de l’hidrogen, tot i que els professors li deien que a mitjà termini no hi veien recorregut. Ha treballat per a grans multinacionals, l’última la catalana Idiada, en països com ara Alemanya, Xile, França o Itàlia, o a l’Orient Mitjà, i el 2017 va deixar la seva feina per fer créixer la seva pròpia companyia, Evarm. Apassionat del món del Dakar, està molt il·lusionat amb el projecte de portar el primer camió amb hidrogen que “veritablement competirà a la cursa més dura del món ja aquesta propera edició, i en el futur, ja amb un camió de pila d’hidrogen Evarm, fet al país, guanyar-lo”.

Llicenciat en enginyeria industrial, Xavier Ribas es va interessar pel món dels combustibles alternatius des de molt jove. Durant la carrera, explica, ja va fer alguns projectes de recerca centrats en les possibles aplicacions de l’hidrogen, tot i que els professors li deien que a mitjà termini no hi veien recorregut. Ha treballat per a grans multinacionals, l’última la catalana Idiada, en països com ara Alemanya, Xile, França o Itàlia, o a l’Orient Mitjà, i el 2017 va deixar la seva feina per fer créixer la seva pròpia companyia, Evarm. Apassionat del món del Dakar, està molt il·lusionat amb el projecte de portar el primer camió amb hidrogen que “veritablement competirà a la cursa més dura del món ja aquesta propera edició, i en el futur, ja amb un camió de pila d’hidrogen Evarm, fet al país, guanyar-lo”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.