Eines

Franc Ponti

coAutor del Llibre ‘Si funciona, cámbialo'

“La creativitat no està en els gens: si volem, podem ser creatius”

El conflicte és la clau per a la innovació sempre que es tingui una actitud positiva

Director del centre d'innovació i emprenedoria d'EADA, Franc Ponti, acaba de publicar un llibre sobre com desenvolupar habilitats per la creativitat i aplicar-les cada dia: a casa, a la feina o a la societat en conjunt. Si funciona, cámbialo és una obra feta mà a mà amb Josep Ferrer Arpí, enginyer i popular per programes televisius de tecnologia com ara Més enllà del 2000.

Una parella creativa?

Josep Ferrer Arpí i jo vam coincidir a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, on ell era responsable de creativitat i jo, assessor. Vam compenetrar-nos molt bé, potser perquè tenim perfils diferents: ell és una persona d'acció i jo, pedagog, ell enginyer i jo humanista, a més som de generacions diferents... vam veure que aquesta combinació podia funcionar.

Les diferències són bones per a la generació d'idees?

El conflicte és la clau per a la innovació sempre que es tingui una actitud positiva davant de la diferència; puc no estar d'acord amb allò que diu l'altra persona, però m'interessa i l'escolto.

Algú que ens pugui fer veure les coses d'una altra manera...

És clar. Ideo és una firma californiana especialitzada en la innovació en producte, qualsevol tipus de producte. Cada cop que enceten un projecte creen un equip de treball format per homes i dones de professions diferents: hi ha enginyers, lingüistes, antropòleg, dissenyadors, experts en màrqueting, etc. Gent molt diferent, que veu les coses des de perspectives diferents.

Segons la dita, si alguna cosa funciona, no la canviïs.

Això ens diu el sentit comú, que no canviem les coses que van bé, i s'entén en el curt termini, però no en el mitjà i el llarg. A més, genera pensaments ultraconservadors. Vivint en un món boig, on tot canvia i a una gran velocitat, no hi ha més alternativa que adaptar-s'hi.

La tendència natural no seria a acomodar-nos?

Tothom tendeix a un cert conservadorisme i les empreses encara més.

En el temps que corren, per a una empresa pot ser un suïcidi.

Innovar no és altra cosa que adaptar-se als canvis, per tant no és una moda, sempre ha existit. Innovar és, per exemple, fer-se preguntes sobre quines coses no estem descobrint del nostre client. És obvi que hi ha sectors més accelerats que d'altres. Al sector de l'alimentació o de la tecnologia de consum, qui no innova, mor.

Aquesta perspectiva genera angoixa i vertigen.

Depèn de com t'ho prenguis; la creativitat també és divertida. Això no vol dir que hagi de ser aleatòria. La creativitat s'ha de sistematitzar.

Sistematitzar?

Si no fas res per generar idees, el dia a dia se't menja i la creativitat es redueix a una idea de tant en tant. Cal tenir moments reservats per pensar. Sóc professor i necessito el meu temps per innovar a classe. Per això paro per innovar: canviar les dinàmiques de les classes, preparar noves transparències...

Però no tothom és creatiu.

Hem de canviar aquesta idea força estesa que la creativitat està en els gens. La ciència ha descobert que el cervell és més plàstic del que ens pensem. Si ens plantegem que volem ser creatius, ho poden ser. La genètica no condiciona allò en què creiem, són les creences les que poden condicionar la genètica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.