Eines

Colòmbia busca la pime catalana

El país andí posa facilitats per atreure empreses del sector de la transformació alimentària i tecnologies mèdiques

A Colòmbia és on Levi's produeix i és el segon exportador de roba interior del món

Colòmbia ha obert les seves portes per a la inversió estrangera. El país, que ha registrat un creixement del 6% del PIB el darrer any i que te perspectives per seguir creixent enguany, vol atreure empreses que l'ajudin a donar un impuls tecnològic al seu teixit productiu i fer una migració cap al sector serveis. Les últimes dades del Banc de la República mostren que en el primer semestre de 2011 el país ha rebut una injecció d'inversió estrangera de més de 5.260 milions d'euros que ha suposat un creixement del 91,4% respecte al mateix període de l'any anterior.

Juan Gabriel Pérez Chaustre, director de l'Oficina Comercial de Colòmbia a Espanya, Proexport, una entitat dedicada a atreure inversió estrangera, que va organitzar una trobada entre delegats territorials de Colòmbia i un grup d'empresaris catalans explicava que les àrees clau amb més oportunitats de negoci són les empreses de base tecnològica, especialment en el camp de salut i farmacèutic, el sector logístic i de materials de construcció, a més del sector de la transformació alimentària i l'energia.

El país de Gabriel García Márquez té un pla de 300.000 milions de dòlars per desenvolupar infraestructures. Ara com ara només el 8% de les carreteres estan pavimentades, i la necessitat de connexió entre els principals ciutats del país són cada cop més demandades.

Una de les principals fites que esperen doni major impuls a les inversions estrangeres serà l'acord de lliure comerç amb EUA i Canadà, que entrarà en vigència l'any vinent. Indubtablement el país aspira a convertir-se en una gran plataforma d'entrada als EUA. A més estan negociant amb la Unió Europea l'aprovació d'un acord de lliure comerç.

Colòmbia ha desenvolupat un atractiu sistema de beneficis fiscals per atreure la instal·lació d'empreses al país. Es tracta del que ells denominen zones franques, que redueix de 33% al 15% l'impost de societats, i a més ser allà permet accelerar el procediment de creació d'empresa. Les empreses que es vulguin acollir a aquests beneficis no estan obligades a situar-se en un lloc físic concret sinó que han d'acomplir uns requisits d'inversió de 2 milions de dòlars i la creació de 500 llocs de feina per al sector serveis i en el cas de ser una empresa industrial la inversió haurà de ser de 60 milions de dòlars. Actualment hi ha un total de 91 zones franques a tot el país. Gràcies a aquesta mesura el país ha guanyat 40 posicions en el rànquing de The Best Place for doing business.

L'economia colombiana està organitzada en el que ells denominen el triangle d'or: format per Bogotà, Medellín i l'eix cafeter. Cadascun d'aquests territoris han anat agafant posicions en àrees econòmiques diferents. Mentre Bogotà s'ha especialitzat en el sector serveis, a Medellin hi ha el pol industrial amb una forta tradició en el sector tèxtil. De fet és aquí on es produeixen tots els texans Levi's i la zona ha contribuït a convertir Colòmbia en el segon país exportador mundial de roba interior, pel darrera de la potent Xina.

La zona cafetera situada als departaments d'Antioquía, Caldas, Risaralda, Quindío i Valle del Cauca ocupa 775.000 hectàrees en total, i a més del seu pes en la producció mundial d'aquest producte s'està especialitzant en el turisme vivencial. El territori es troba en ple procés de desenvolupament de serveis de turisme.

Colòmbia, que durant molts anys ha carregat amb el llast de la violència urbana, va començar l'any 2000 una política d'eradicació que ha tingut èxit. La guerrilla de les FARC té avui una acceptació social que no arriba ni a l'1%, i ha estat, segons expliquen, aquest rebuig social el que ha ajudat a reduir el conflicte com mai. Justament aquesta reducció de la percepció de perill que ha anat guanyant-se el país ha fet créixer el nombre de turistes, que ha passat de 500.000 l'any 2002 a gairebé 2 milions el 2011, dels quals 80.000 provenen de l'Estat espanyol. Sol Melià, que ja va invertir-hi fa un parell de dècades, té projectat set nous hotels, la mateixa xifra que el grup NH.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.