Opinió

EDITORIAL

Canvis necessaris en el comerç

L'ofensiva centralitzadora del govern espanyol posa en perill el model català de comerç, molt centrat a dosificar l'obertura d'establiments de gran format per evitar la desertització dels centres urbans amb el tancament de botigues. La por del petit comerç a les conseqüències d'una major llibertat d'obertura s'accentua en temps de crisi, i els resultats d'una política més liberal a Madrid li donen força la raó, però també ha de ser conscient que les lleis restrictives amb la competència no són una garantia per a la continuïtat del seu negoci. La competència de supermercats i hipermercats és molt important, però el repte principal del comerç de proximitat és un altre, adaptar-se a uns hàbits del consumidor que fa temps que estan canviant, ho han fet més amb la crisi i no desapareixeran amb aquesta. En un mercat en què el consumidor és cada vegada més exigent i té oferta per triar i remenar, el futur del comerç s'ha de basar a saber detectar i satisfer els nous gustos i costums de la clientela, i defugir la temptació de competir només amb preus baixos.

Entre els canvis que posen nerviós bona part del sector s'ha d'incloure el debat sobre la conveniència de deixar obrir més festius a tota la ciutat de Barcelona, o almenys a les zones més cèntriques, per aprofitar els milers de turistes que hi deambulen. És una qüestió que s'ha d'estudiar amb cura per no acabar perjudicant els comerços de les zones no turístiques de la ciutat i fins i tot els de la resta de l'àrea metropolitana, però aquí també ens trobem amb un altre canvi irreversible, com és el de l'aparició d'una demanda potencial que ara està desaprofitada i a la qual el comerç s'haurà d'adaptar més aviat o més tard.

La innovació, la clau per créixer

En moments de crisi toca fer els ajustaments precisos en cada un dels processos d'una empresa. Un cop fets, si els números no acaben de sortir caldrà adoptar un seguit de mesures amb l'objectiu de guanyar facturació per poder continuar estant en una posició adequada del sector. Una política que no sol fallar mai és l'aposta per la innovació. Tant si és en el producte com en els processos diversos de fabricació o en els mons comercial i de distribució. Aquesta setmana de Tots Sants hem pogut conèixer algunes novetats vinculades al món dels difunts, al qual també han arribat novetats innovadores, un exemple són els codis QR enganxats sobre la làpida i que, un cop retratats amb el telèfon mòbil, remeten a imatges i passatges de la vida del difunt. També volen fer-se forat els taüts de cartró reciclable (més econòmics i més biodegradables) i han aparegut noves variants al tradicional cotxe fúnebre: carruatges d'època (proposta que ofereix Cementiris de Barcelona), cotxes elèctrics (menys sorollosos i menys contaminants) o rutilants motocicletes Harley Davidson que traginen el fèretre en un sidecar. En aquest sector, en què per culpa de la crisi baixa el preu mitjà dels taüts, és quan des del punt de vista de l'empresari es valora la innovació i la imaginació. L'economia catalana està molt adaptada a la internacionalització. Però per ser competitius en l'àmbit internacional aquesta ha d'anar lligada a la innovació, no només en aspectes teòrics, sinó en la vida real de cada empresa. La prova és que buscar novetats originals, com algunes de les presentades més amunt en el sector dels difunts, sempre ajuda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.