Gran angular

El sector TIC i l'educatiu s'alien buscant la rendibilitat

Les empreses generadores de continguts i les tecnològiques sumen projectes per enfortir-se

L'arrencada fulgurant de l'escola 2.0 va quedar estroncada

La multinacional IBM anunciava recentment “les cinc innovacions que canviaran les nostres vides en els propers cinc anys”. Segons l'empresa (acumula 20 anys consecutius essent la companyia que més patents registra als Estats Units), una d'aquestes innovacions està relacionada amb el terreny de l'ensenyament. En concret, té a veure amb el fet que “les aules aprendran dels alumnes”. IBM assegura que les aules tindran eines i capacitat per interpretar dades relatives a l'evolució acadèmica dels alumnes (a través de programes informàtics que avaluen des del resultats dels exàmens a l'assistència a classe). Llavors, aquesta informació esdevindrà molt útil per als educadors a fi i efecte de poder oferir-li un pla d'estudis més ajustat a la necessitat de cada alumne.

Es tracta, en definitiva, d'esprémer les possibilitats de la tecnologia per facilitar l'aprenentatge del contingut de les lliçons. Amb aquest objectiu ha nascut el clúster EduTech, una iniciativa impulsada per empreses catalanes del sector TIC que desenvolupen productes i serveis per a l'àmbit de l'educació.

Patricia Remiro, mànager del clúster, explica que l'embrió del projecte està en l'intercanvi d'experiències que, tradicionalment, les empreses duien a terme durant les sessions de l'ItworldEdu. El saló, que celebrarà la seva sisena edició el pròxim mes de febrer, ha esdevingut un punt de trobada i integració entre el sector tecnològic i l'àmbit educatiu. A partir de la posada en comú d'inquietuds, preocupacions i oportunitats de negoci, un seguit d'empreses (amb el suport de la Generalitat i de l'Ajuntament de Barcelona) van decidir-se a compactar esforços sota un mateix paraigua per treure el màxim rendiment dels projectes. Hi són, per exemple, Aula Digital Text, Cospa&Agilmic, Editorial Cruïlla, Edebé, Editorial Barcanova, Educaonline, Everis Spain, Enciclopèdia Catalana o, entre d'altres, Infoself Girona.

Patricia Remiro qualifica de lògica la unió i més després dels alts i baixos que ha anat patint el sector educatiu i, per tant, les empreses que en depenen: “Es va apostar per l'escola 2.0 i per la introducció de la tecnologia a les escoles.” Aquella mena de cursa tecnològica desbocada es va frenar amb la crisi i, diu Remiro, “ara hi ha una situació més lògica, que passa per donar més autonomia a cada centre. I així està bé perquè hi ha centres més innovadors i centres que són més reticents a incorporar la tecnologia”. En aquest context, l'objectiu és saber donar un producte i un servei a cada necessitat concreta.

A Catalunya hi ha 4.650 escoles (3.276 de les quals, són públiques) i 1,3 milions d'estudiants. El nivell de facturació de les empreses que formen el clúster Edutech representa uns 620 milions d'euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.