Empreses

Refan vol doblar el nombre de botigues i arribar a les 400

Franquícies. La companyia búlgara de perfums i cosmètics té 200 botigues en mans de franquiciats i va tancar el 2013 amb una facturació d'onze milions

Ha tingut un creixement fulgurant amb cosmètica a
baix preu
La clientela busca una colònia de qualitat per a
un ús diari

La idea de crear un negoci propi associat a una franquícia amb una inversió inicial de 16.990 euros sembla una idea atractiva en temps de crisi. Tant és així que l'empresa de perfumeria a granel i cosmètica natural Refan España preveu enguany doblar el nombre de botigues a l'Estat i a Portugal i passar de les 200 que té actualment a 400. Això comportarà un increment exponencial de la facturació, que es va tancar el 2013 amb onze milions i que es doblarà a finals d'aquest any. “Enguany volem arribar a les 400 botigues i crec que ho aconseguirem.” Així ho assegura Konstantin Ashlamov, que considera que la marxa del 2014 fa augurar l'acompliment dels objectius i que assegura que l'èxit de l'empresa búlgara rau “en primer lloc, en la qualitat i, després, en el preu i el servei”.

Refan va aterrar a l'Estat espanyol el 2012 i en aquests dos anys ha tingut un creixement fulgurant amb una fórmula de perfumeria i cosmètica a baix preu, definida com d'equivalència, però que Ashlamov nega que es tracti d'imitacions de perfums coneguts. Més aviat ho qualifica com de “marca blanca semblant a fragàncies de marques mundials amb una fórmula pròpia”. I un preu molt menor, ja que el pot de 30 mil·lilitres costa 5,90 euros, el de 50 mil·lilitres val 9,90 euros i el de 100, 16,90.

Refan es dóna a conèixer més a través del mercat de les franquícies que a través del de la perfumeria. Per exemple, a les fires de Vigo i de Saragossa. “És un àmbit en el qual hi ha competència, però ens diferencia el fet que som fabricants i no pas distribuïdors”, explica. Refan va néixer el 1990 a Bulgària com una empresa familiar amb una botiga a la ciutat de Plovdiv. Ara té 2.500 botigues repartides a 35 països i té la seu i la fàbrica a la mateixa ciutat búlgara on es va crear. Al principi es dedicava només a produir perfum a granel. Amb el temps es va dedicar també a la cosmètica, els productes de bany i les espelmes. Avui té una oferta de més de 200 fragàncies per a dona, home i nen. Els perfums es venen a granel i s'omplen els flascons de les mides que demani el client. No tenen noms, sinó que estan numerats. Els venedors recomanen el perfum a partir d'unes taules de característiques de cada fragància amb l'objectiu d'acostar-se al més possible al desig del comprador. “La clientela busca una colònia de qualitat per a un ús diari”, assegura Ashlamov, que afirma que els productes de Refan “tenen una qualitat fenomenal”. Cada trimestre la companyia treu al mercat un nou perfum.

A banda, Refan té un catàleg amb més de 800 referències de cosmètics, com ara cremes facials, hidratants per al cos, exfoliants i sals de bany. Productes igualment de baix cost: a tall d'exemple, la crema de mans de 75 mil·lilitres volta els tres euros. En tots els casos es tracta de productes de fabricació pròpia, amb una important presència de la rosa damascena, originària de Bulgària. Ashlamov no s'atreveix a dir quin és el producte estrella de l'empresa, tot i que destaca l'èxit de productes originals com l'esponja exfoliant que incorpora el sabó amb diferents fragàncies.

Les botigues Refan estan sobretot implantades a Catalunya, Madrid, les illes Balears i el nord de l'Estat. L'empresa es voldria expandir per aquelles zones on no té presència, però això dependrà de l'interès que mostrin els franquiciats. Els interessats es posen en contacte amb Refan, que els assessora sobre les necessitats del local i la ubicació més adient per al negoci. El franquiciat ha de proporcionar el local, ja sigui propi o de lloguer, i escometre les reformes necessàries per adequar-lo al negoci. Per obrir una botiga Refan el franquiciat ha de pagar a la companyia 16.990 euros i Refan s'encarrega d'instal·lar els mobles –per tal de garantir una estètica uniforme a totes les botigues–, fer formació al personal i aportar un primer estoc de 150 perfums i una gamma variada de cosmètics. A partir d'aquí els responsables dels locals aniran fent comandes, que se serviran en 24 hores des del magatzem de Castelldefels. La venda dels productes és el que genera benefici a la companyia, ja que els franquiciats no han de pagar comissions ni cànons més enllà del pagament inicial.

Les botigues Refan acostumen a ser locals d'entre 25 i 30 metres quadrats. “Aquesta és la mida òptima”, assenyala el director general, tot i que afegeix que la superfície pot variar. “No val qualsevol lloc per obrir una botiga. Perquè tingui èxit estudiem bé la zona, que han de ser llocs de pas amb activitat comercial”, explica Ashlamov. Els productes Refan es poden trobar també a quioscos a centres comercials, i es té en compte sempre que hi hagi prou distància entre els punts de venda perquè no hi hagi competència entre ells.

Així mateix, la companyia vetlla perquè els preus estiguin unificats en totes les botigues i ofereix suport als franquiciats amb el llançament de promocions i de lots a les dates assenyalades. Ashlamov destaca que les persones que obren una botiga Refan “és gent a qui li agrada treballar pel seu compte”. Molts capitalitzen l'atur quan es queden sense feina i munten el negoci, però també hi ha qui té una visió empresarial diferent “i vol obrir cinc botigues per fer una petita cadena”. El director general afegeix que Refan ofereix amb la crisi “que un treballador sigui el seu propi cap”, i assegura que en molts pocs casos ha hagut de tancar una botiga.

Refan és una empresa búlgara que fabrica una àmplia gamma de perfums i cosmètics. Es venen a preu reduït a les botigues que munten amb un model de franquícia a carrers comercials. A l'Estat espanyol hi ha ara 200 botigues de la marca.
Facturació
11 M€
Treballadors
20
Any de fundació
2012
El Reconeixement

Premi Forbes al negoci familiar

R.M.B.

La tercera edició dels Forbes Business Award, que va tenir lloc el febrer, va reconèixer l'empresa Refan amb el premi al millor model de negoci familiar. El guardó va valorar la possibilitat d'obrir un negoci amb una petita inversió i preus adaptats a les necessitats de tots els mercats. En edicions anteriors dels premis Forbes l'empresa búlgara va guanyar també premis a les categories de models de treball de franquícia i de nou model de negoci com a millor suport per als negocis de caire familiar amb una base de franquícia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Refan preveu doblar enguany i arribar a les 400 botigues