Grup La Pau vol expandir-se en el transport adaptat per créixer
La cooperativa ha reestructurat horaris i ha limitat les hores extres, però no ha acomiadat malgrat les retallades. Un 90% del negoci depèn del transport sanitari, però el pes de les altres àrees augmenta
La cooperativa aspira a guanyar un concurs per donar servei a Barcelona
Les empreses i els sectors d'activitat que depenen directament de la sanitat pública han patit els darrers anys quan l'administració ha posat en el punt de mira la despesa en aquest àmbit. Malgrat aquest panorama, el Grup La Pau, una cooperativa badalonina dedicada al transport sanitari, va tancar el 2013 amb els beneficis més importants de la seva història, amb una facturació de 19,3 milions d'euros, un 0,1% menys que en l'exercici anterior, i amb 13 persones més a la plantilla. Unes dades que els diferencien de moltes empreses del sector, on han abundat els expedients de regulació i els despenjaments del conveni.
La clau dels bons resultats s'ha de buscar, segons el director general del grup, Jordi Alonso, en les decisions preses per l'assemblea general fa tres anys. En aquell moment, en vista d'unes retallades de l'administració que començaven a afectar alguna de les àrees de negoci de La Pau, la direcció va proposar introduir mesures per reestructurar els horaris, reorganitzar el personal i limitar les hores extres. Els socis hi van estar d'acord i els treballadors s'hi van comprometre, segons Alonso. En aquest sentit, el directiu creu que el fet de ser una cooperativa ha estat clau perquè ha aportat la flexibilitat i capacitat d'adaptació que ha salvat l'empresa, i ha fet que els treballadors s'hi hagin vinculat estretament amb les decisions estratègiques adoptades.
Més enllà d'aquestes mesures, l'estratègia també ha estat buscar una diversificació del negoci que comença a donar els primers fruits. És cert que el transport sanitari urgent i el no urgent representen la part més important del negoci (un 54% del volum dels serveis el primer i un 37% el segon), però també són importants les altres àrees (transport adaptat i serveis preventius).
Nous concursos.
Alonso no vol llançar les campanes al vol perquè La Pau és conscient, diu, que hi ha altres empreses -sobretot flotes de taxis- que han fet tradicionalment aquest servei a Barcelona. No obstant això, defensa que la seva oferta tècnica és bona. La Pau està entre les tres companyies que han passat la primera fase del concurs, però encara queda per valorar l'oferta tècnica i econòmica.
Segons el director financer de la cooperativa badalonina, la cerca de nou negoci en l'àmbit del transport adaptat, a més de ser una eina de diversificació del negoci i els ingressos de la companyia, també facilita el reciclatge dels treballadors de més edat, ja que aquests serveis requereixen un esforç físic menor que el transport sanitari.
La Pau també està pendent dels concursos del Catsalut i el SEM, ja que enguany s'ha de renovar l'adjudicació del transport sanitari urgent i no urgent -amb un pes molt important al seu negoci-. Alonso confia que La Pau torni a ser adjudicatària a les zones on ara presta servei, però adverteix que hi ha moltes empreses multinacionals i de capital de risc que han entrat en el sector i que rebenten els concursos per preu. Si passa això a les seves zones, no descarta decantar-se per altres.
A més, la cooperativa impulsarà aquest any un projecte social que inclou formació per a socis, beques per als familiars i destinar el 0,7% dels beneficis a projectes socials externs.
Grup La Pau vol expandir-se en el transport adaptat per créixer