Empreses

Sagardi preveu generar la meitat de negoci a l'exterior en dos anys

La cadena de restaurants de cuina basca ja té locals a Xile i Buenos Aires i en el proper any aterrarà a Nova York, Mèxic DF, Amsterdam i Xangai

El grup també preveu obrir un nou restaurant a Madrid al llarg d'aquest any

El grup de restauració Sagardi, especialitzat en la cuina basca, preveu fer realitat en aquest proper any el seu primer gran pla d'internacionalització, que el portarà a obrir locals a les ciutats de Nova York, Mèxic DF, Amsterdam i Xangai. Serà precisament la capital econòmica del gegant asiàtic la primera que estrenarà restaurant el proper mes d'octubre, mentre que a la resta de places les previsions del grup apunten les obertures per al gener o febrer de l'any que ve.

Sagardi ja té 3 dels seus 22 establiments a l'exterior -a Buenos Aires, Santiago de Xile, amb una joint venture junt amb Bodegas Torres, i Porto- però actualment el seu negoci a l'exterior no supera el 10% de les vendes i amb aquest salt el grup preveu passar a generar el 50% o el 60% de la seva facturació a fora en dos anys.

A pesar d'això el president del grup, Iñaki López de Viñaspre, descarta que l'objectiu sigui compensar la caiguda del mercat local. “L'aposta per sortir a l'exterior ha estat al nostre ADN des del principi, no busquem solucionar un problema”, explica.

I de fet la facturació de Sagardi va créixer un 17% el 2013, situant-se al voltant dels 36 milions d'euros. “L'any passat vam començar a notar una millora en el comportament del mercat nacional”, destaca López de Viñaspre. Per a aquest 2014 la previsió del grup és mantenir aquest ritme de creixement. “Creiem que aquest any serà un any molt bo i molt creatiu que sabrà recompensar els valents i nosaltres volem situar-nos en aquest grup”, apunta el president de Sagardi.

Socis locals.

Per a l'obertura d'aquests quatre nous restaurants a l'exterior l'empresa preveu una inversió de prop de 6 milions d'euros que assumirà conjuntament amb socis locals. “Hi ha ciutats complicades, amb normatives complexes, cal saber on vas i per això fer-ho de bracet d'un soci local és molt important.”

López de Viñaspre no vol revelar encara el nom d'aquests socis, però destaca que, tot i ser socis financers, els coneixen i tenen un punt d'implicació en el model de negoci.

La projecció de xefs de renom de la cuina catalana i espanyola “ajuda” en aquesta carrera internacional. “Tot i això, però, estem intentant construir la nostra pròpia marca”, destaca l'empresari.

El grup també espera un bon any al mercat local, on disposa d'una vintena de restaurants que inclouen no només la marca Sagardi sinó també d'altres com Irati, Orio, Euskal Etxea o Golfo de Bizkaia. “El turisme va bé i això es nota, aquesta és la indústria més important d'aquest país, no ens equivoquem pensant que serem un Silicon Valley”, diu el president de Sagardi. El grup preveu ampliar el nombre d'establiments al mercat estatal amb un nou restaurant a Madrid, que probablement obrirà al llarg d'aquest 2014.

S'afegirà a la recent posada en marxa a la capital catalana d'un restaurant en concessió -el segon després del del Museu d'Història de Catalunya- al renovat hospital de Sant Pau.

Més enllà dels primers símptomes de recuperació del consum intern López de Viñaspre creu que la crisi també ha tingut el seu impacte positiu: “Ha depurat una certa bombolla que s'havia generat al nostre sector, semblava que qualsevol podia obrir un restaurant, però aquest és un negoci molt complex, cal aportar valor afegit.”

I l'aposta de Sagardi és la de portar la cuina tradicional i de qualitat basca arreu del món “i consolidar una marca altament especialitzada i d'alta qualitat”. Per això l'empresa no s'ha plantejat obrir cap establiment en terres basques tot i que el president de Sagardi afirma que “és una porta que no està tancada”.

procés

Cuiners bascos integrats a Catalunya

Els quatre socis fundadors del grup Sagardi -tres d'ells són germans- van néixer al País Basc però fa molts anys que viuen a Catalunya, i és aquí on van apostar per començar el seu negoci de gastronomia basca de qualitat. Iñaki López de Viñaspre afirma: “Sempre ens hem sentit molt integrats i molt a gust a Catalunya”, i el moment polític que viu el país no canvia gens aquesta percepció. “No ens preocupa gens el procés polític que viu Catalunya, fa molt de temps que som aquí i respectem profundament el que està passant”, destaca el president del grup. “Sagardi hi ha encaixat sempre fins ara i hi encaixarà també sense cap problema en el cas que s'avanci cap a un nou model polític, això no ens fa cap por ni ens afecta en la nostra estratègia”, destaca López de Viñaspre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Sagardi preveu generar la meitat de negoci a l'exterior en dos anys