Empreses

Freskibo porta l'hamburguesa de peix als lineals dels súpers

Aquest producte fresc envasat ha arribat al màxim de venda en les peixateries de les cadenes. Només es fa amb filets

Grup Ros mou a l'any 12 milions de quilos de peix i fabrica 1.800.000 hamburgueses

Freskibo, del grup Ros de Blanes, ha acabat aconseguint introduir al mercat el peix fresc envasat en forma d'hamburguesa, fins al punt que en els supermercats ja no es ven a la peixateria sinó que es col·loca en els lineals. Però ha costat temps atraure el consumidor amb una proposta que va néixer l'any 2008 i que en principi havia de ser atractiva en un temps en què poca gent pot estar hores a la cuina. “La intenció era comercialitzar safates amb filets i peces senceres ja netes, sense espines ni vísceres; peix conservat en una atmosfera protectora i preparat per cuinar, però el concepte no va reeixir en un consumidor que en el supermercat només comprava envasat congelat”, explica Jordi Reixach, director comercial del grup. Es va provar de fer una presentació més elaborada, en forma d'hamburgueses i salsitxes que es venien a granel a les peixateries dels supermercats Bon Preu, Caprabo, Consum, Condis i Carrefour, i la fórmula ha funcionat. Les hamburgueses han passat als lineals a petició de les mateixes cadenes de supermercats, que veuen que s'ha arribat al màxim de venda des de les peixateries. Vuit anys després de l'invent, la previsió és que aquest any es venguin 1.800.000 hamburgueses de peix, mig milió més que el 2013. La frescor del producte està assegurada perquè el sistema de treball és el just in time: el supermercat fa la comanda i l'endemà s'elabora i entrega.

Aquestes hamburgueses tenen un termini de caducitat de vuit dies i es presenten en formats de 2 o 4 unitats. Són fetes només amb les parts nobles del peix: els filets i sense retalls. Les més sol·licitades són les de lluç i gambes, bacallà i espàrrecs i lluç i salmó. A més de les hamburgueses, Freskibo té una gamma de productes elaborats destinats a mostradors de lliure servei, peixateries i serveis de càtering, som seitó eviscerat, broquetes, llagostí cuit i lluç en rodella o filet.

Freskibo és l'empresa més nova del Grup Ros, presidit per Ciscu Ros (fill del fundador) i la seva esposa, Nuri Vall, que als anys setanta van fer la primera expansió distribuint a peixateries, restaurants i hotels, primer del voltant de Blanes i més tard per tot Catalunya, activitat que es porta des de Comerç de Peix Ros, amb més de 500 referències. Disposa de tres sales de manipulació: la d'elaboració, que adequa el producte fresc segons cada necessitat del client (escatar, filetejar, treure les vísceres, treure la pell...), la de sèpia i la de tall en rodelles de tot tipus de peix congelat. També disposa de vivers de marisc viu.

Importació i exportació. Als anys noranta es va fer un altre salt endavant amb la creació de Frigorífics Ros, que es dedica a la importació i exportació i a sevir als distribuïdors majoristes peix fresc i congelat, amb compradors propis a tots els ports d'Espanya, França, Itàlia i Portugal. “Comprem on podem assegurar que en dotze hores el peix fresc serà al mercat o a disposició del client”, explica Reixach. Es mouen 12 milions de quilos de peix a l'any, i per assegurar el proveïment es firmen contractes per comprar totes les captures de vaixells. Disposa de sales d'elaboració, recepció, expedició, conservació, tant frigorífiques com de congelació.

El Grup Ros té una flota de 30 furgonetes i 14 tràilers i camions. “La importància de tenir la nostra pròpia empresa de transports no només ens ajuda a donar un molt bon servei d'entregues, sinó que ens garanteix que puguem anar a buscar el peix a on sigui garantint la cadena de fred i controlar la seva frescor fins a casa del client”, explica. També disposa d'un departament de qualitat format per tècnics especialistes en el control sensorial i analític dels productes procedents del mar, que verifiquen la qualitat en totes les etapes de comercialització, des de la recepció del producte fins a l'expedició, i auditen periòdicament tots els proveïdors. Disposa d'un pla de seguretat alimentària seguint el principi d'anàlisis de punts crítics (APPCC) i està en procés d'implantació de la IFS (International Food Standard).

Francesc Ros, avi dels tres germans que ara porten el negoci familiar -Salvador, Gemma i Francesc Ros-, va començar repartint peix de Blanes amb un remolc enganxat a una moto pels pobles de l'interior de la Selva. El grup distribueix peix fresc i congelat a mercats centrals i supermercats d'Espanya, França, Itàlia i Portugal.
Facturació
55 M€
Treballadors
135
Any de fundació
1930
La clau

L'esquer de les peixateres

Reixach explica que les peixateres han estat la clau per introduir el producte: “Han estat les nostres prescriptores. En estar el producte en les seccions de peix, ha estat més accessible i el consumidor ha agafat confiança.”

Els súpers han demanat que les hamburgueses es posin al lineal perquè a la peixateria s'havia arribat al màxim per dos motius: hi ha qui només compra hamburgueses quan va a buscar altre peix; i qui només busca hamburguesa al lineal no ha de fer cua.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Freskibo porta l'hamburguesa de peix als lineals dels súpers