Empreses

Jovi confia en els EUA, Japó i Austràlia per créixer un 60%

L'empresa espera fer un salt en cinc anys i arribar als 22 milions en vendes. Tres quartes parts provindran del negoci internacional

La companyia ja treballa en la transició a la tercera generació familiar

“El creixement unes vegades és lineal i progressiu. Però altres es produeix mitjançant un salt.” Amb aquesta frase, el conseller delegat de Jovi, Alejandro Tejedo, intenta explicar com preveu que sigui el futur més immediat de l'empresa de material per a l'educació infantil. Segons diu, Jovi ha fet un esforç per reduir costos i millorar la productivitat en els darrers anys, i ara “ha arribat el moment de fer el salt”. Així, Tejedo s'aventura a dir que les vendes de Jovi, que ara són de 13,5 milions, arribaran als 22 milions d'aquí a cinc anys, és a dir, que la facturació s'incrementarà més d'un 60%. De fet, segons Tejedo, l'evolució de les vendes en el primer trimestre d'aquest any ja confirma aquesta tendència a l'alça, ja que s'han incrementat un 20% respecte al mateix període del 2013.

El conseller delegat de Jovi, fill d'un dels dos fundadors, aclareix que, malgrat que les vendes al mercat espanyol també creixeran, el gran salt es produirà en el negoci internacional, que suposarà, segons calcula, tres quartes parts de l'increment. L'exportació ja suposa el 50% de la facturació de l'empresa, que ven a l'estranger des dels anys 60, però es preveu que vagi a més. Actualment, els països que més aporten al compte d'explotació de Jovi són França, Rússia i Aràbia Saudita. No obstant això, els mercats potencials que s'espera que serveixin per consolidar el creixement de l'empresa són el Japó, els EUA i Austràlia.

En el primer cas, comenta Tejedo, Jovi va fer una primera aproximació fa uns anys, però ell mateix admet que “no s'hi va dedicar l'atenció que requeria un mercat com el nipó”. “Ara és el moment de reprendre-ho”, afegeix.

En el cas dels EUA i Austràlia, els productes de l'empresa catalana hi arriben, però d'una forma molt testimonial. La previsió és que aquesta augmenti de manera exponencial. Per exemple, Jovi ven al mercat nord-americà 80.000 euros, i calcula que pot arribar al milió d'euros de facturació en un parell d'exercicis.

Àrees de negoci.

La divisió de material escolar suposa aproximadament el 80% de la facturació de Jovi. També és aquesta àrea la que representa un pes més gran en el volum d'exportacions. Especial èxit tenen els productes de plastilina, segment en el qual presumeix de liderar el mercat mundial.

No obstant això, la quota d'exportació és més gran en la divisió de cosmètica, ja que Jovi ven fora de l'Estat espanyol un 80% dels llapis d'ulls, llavis i ungles que produeix. Aquests no es comercialitzen amb la seva pròpia marca, sinó que són venuts a marques de cosmètica de tot el món. Tejedo assegura que aquesta àrea de negoci suposa un 20% del global, però que representarà una part més important en els propers anys. “Fa anys que hi invertim, i ara és quan som competitius a àmbit internacional”, argumenta.

Història.

Jovi va néixer l'any 1939 en un altell familiar del barri del Guinardó de Barcelona. I ho va fer de la mà de dos amics, José Salvador i Vicente Tejedo, que, per posar nom a l'empresa, van contreure els seus dos noms en Jovi. Tejedo, que representa la segona generació, explica que, en aquests 75 anys d'història, el que més ha evolucionat és la investigació. Així, comenta, fa anys hi havia molts operaris a les plantes i un parell d'investigadors i enginyers, mentre que, actualment, es tendeix a invertir l'ordre. Segons Tejedo, les incorporacions a la plantilla en els darrers anys responen a perfils tècnics, així com a responsables d'àrees internacionals. “L'aposta és tenir gent molt bona i titulada perquè, si no, no millora res. Si volem estar en el mercat a escala mundial, l'empresa ha de tenir aquest perfil perquè, només en costos, no podem competir amb països com la Xina”, declara.

La companyia catalana, que encara està en mans de les famílies dels fundadors, prepara des de fa un parell d'anys la transició cap a la tercera generació. Un tema en què Tejedo té les idees clares: “Els familiars han de procurar que l'empresa estigui ben gestionada, però no hem de tenir-ne un com a màxim gestor.”

Jovi és coneguda pels seus productes de material escolar, sobretot per la seva famosa plastilina. Aquesta àrea de negoci, en què cada any desenvolupa nous productes -ja té unes 450 referències- representa el 80% del negoci. L'altre 20% de les vendes prové dels productes de la divisió cosmètica, que ven a algunes de les primeres marques mundials.
Facturació
13,5 M€
Treballadors
100
Any de fundació
1939


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Jovi confia en els EUA, Japó i Austràlia per créixer un 60%