Empreses

Bopan aposta pel canal en línia per guanyar presència sense obrir botigues

Forçada a congelar la seva voluntat d'obrir més establiments físics, l'empresa prova sort a internet

Ha sofert una lleu davallada de la facturació que ha compensat amb
la gestió de costos

Fa tres anys la cadena de fleques i pastisseries Bopan rastrejava Barcelona buscant nous emplaçaments per ampliar la seva xarxa de botigues. Bopan, que complementa la venda de pa i brioixeria amb serveis de cafeteria, restauració i càtering, volia créixer més enllà dels punts d'atenció que té a rambla Catalunya, carrer Muntaner, plaça Molina i travessera de Gràcia.

Les circumstàncies del mercat (caiguda del consum i depressió continuada de l'economia) van obligar a congelar aquella estratègia i ara ha pensat en la venda en línia com a mitjà per apropar-se al públic. “La incertesa de l'entorn actual ha fet que no obrim més botigues”, assegura Pablo Pereda, responsable de màrqueting de l'empresa. Ell mateix assenyala que l'objectiu de sumar més establiments als quatre que ja gestiona el grup no és un objectiu caduc perquè “en un futur pròxim hem de créixer en canal retail”, però, de moment, l'aposta és guanyar vendes a través d'internet.

“Hi ha clients nostres que no tenen un Bopan al costat de casa i internet ens permet ser presents a tot Barcelona.” El fet que es tracti de productes frescos i de conservació delicada -sobretot pel que fa a pastisseria- ha portat Bopan a limitar el radi de repartiment i a fixar l'horari per fer les comandes: “Nosaltres creiem que el producte és bo i tenim una infraestructura potent a Barcelona que ens permet repartir de manera puntual, no depenem d'empreses logístiques.”

Dolç despertar.

El preu de venda dels productes és el mateix que es paga a la botiga física però, en el canal en línia, s'exigeix una comanda mínima per valor de 10 euros. En aquest sentit, una de les propostes que fa Bopan és una capsa per a esmorzars que, per 25 euros, conté un ampli assortiment d'exquisideses (un parell d'espelmes hi van incloses, per si de cas cal celebrar alguna cosa).

Massa aviat encara per fer balanç (tot just fa un parell de setmanes que l'experiment s'ha posat en marxa), Pablo Pereda apunta que la botiga en línia és un concepte molt vinculat al caràcter i a les conviccions de la companyia: “És la màxima expressió de la nostra filosofia amb les noves tecnologies, crec que és molt coherent per part nostra apostar-hi. Tornem a ser pioners en el sector a l'hora de proposar un nou model de compra, no hi ha barreres espai-temps i per al client suposa una comoditat afegida perquè l'hi porten a casa.”

Considera que “estem en un sector on, en aquest terreny, no hi ha gaire competència perquè la relació amb el client ha passat tradicionalment per la botiga física. El pa i la pastisseria s'han basat en un canal de proximitat i ser innovadors suposa una oportunitat per a nosaltres”. Per aventurar l'èxit del canal en línia Pablo Pereda fa la comparació amb el que ha passat en d'altres activitats comercials: “En el sector moda la venda en línia està molt més desenvolupada i consolidada i, en canvi, en el nostre sector no s'hi ha apostat. Això ens fa obrir els ulls i veure-ho com una oportunitat.”

Insisteix en aquests arguments quan posa de manifest que “des de sempre hem volgut ser molt pioners en adoptar les noves tecnologies com a oportunitat de negoci. Tot i que el nostre sigui un sector tradicional, hem intentat que el màrqueting i la manera de comunicar-nos amb els clients sí fos molt en línia, aprofitant els blocs i les xarxes socials. Entenem que aquest és un màrqueting permissiu i no intrusiu perquè són ells, els clients, els qui volen saber de nosaltres”.

En la mateixa línia ressalta que aprofitar internet i les xarxes socials per a contactar amb el consumidor “permet apostar per la imatge. El nostre és un producte d'alimentació que entra pels ulls i en podem treure profit”.

L'empresa ha patit una disminució de la facturació en els darrers exercicis però, segons Pablo Pereda, “s'ha de puntualitzar que, gràcies a la gestió dels costos, mantenim la rendibilitat de l'empresa al mateixos nivells que els últims tres anys”. Bopan observa amb calma l'increment de botigues i franquícies dedicades al comerç de pa: “és un negoci de baixa inversió, la barrera d'entrada és baixa i es tracta d'un producte de consum diari i fàcil gestió”. No mostra preocupació perquè creixi la competència perquè “són quioscos de pa i les nostres botigues són més complicades que això”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.