Empreses

Isoco vol estendre's a Xile i Perú a partir de la seva base a Colòmbia

La companyia va obrir l'any passat una filial a Medellín i espera que aquest any facturi ja un milió d'euros.

Isoco va néixer l'any 1999 gràcies a cinc científics de l'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC. Anys després, se'n van desvincular per deixar l'empresa en mans d'un equip amb visió més comercial.
Facturació
4,7 M€
Treballadors
78
Any de fundació
1999

Corria l'any 2012 i Isoco, una companyia tecnològica amb seu a Sant Cugat del Vallès, tenia previsions molt ambicioses. La prevista sortida al Mercat Alternatiu Borsari li havia de servir per captar prou recursos per finançar una expansió “molt agressiva”, segons el seu director general, Javier Aróstegui, que preveia obrir filials a diversos països europeus i sud-americans. Però aquell no va ser un any tranquil per als mercats de capitals i el MAB no en va ser una excepció. Aróstegui recorda que cap companyia va debutar aquell any en el mercat alternatiu espanyol quan justifica per què els responsables d'Isoco no van veure clara l'operació i van decidir fer un pas enrere.

Aquest pas enrere, però, no va significar que la companyia es mantingués immòbil. Simplement va fer un replantejament dels seus plans d'expansió i els va ajustar a allò que podia fer: finançar-la amb recursos propis. Llavors va estudiar quins mercats oferien més oportunitats i, a la vegada, que no tinguessin unes barreres d'entrada molt altes. I van pensar en Colòmbia. “És un país en creixement, innovador, sensible als nostres productes i serveis i que ofereix seguretat jurídica”, afirma Aróstegui. Així, Isoco va obrir una filial a Medellín l'any 2013.

La valoració que en fan els responsables de l'empresa uns mesos després que l'oficina a Colòmbia comencés a treballar és positiva. Aróstegui explica que ja tenen tres clients importants i que esperen que aquest exercici pugui aportar un milió d'euros a la facturació de l'empresa. Això suposaria un 18% de les vendes totals, que preveu tancar l'any amb 5 milions de facturació.

primera base.

Una altra de les raons per les quals van escollir Colòmbia com a primer pas de la seva experiència internacional té a veure amb la seva posició geogràfica. Segons Aróstegui, com que estan molt a prop d'Amèrica Central, tenen moltes influències dels EUA i això es nota, per exemple, diu, en una formació de la seva mà d'obra molt elevada. A més, és molt propera a altres països interessants per a Isoco com ara Xile i Perú. Aróstegui apunta que l'empresa té pensat estendre's pel continent americà properament, després de la bona acollida a la seva primera base allà. I preveu fer-ho, inicialment, precisament en aquests dos països.

Aquesta expansió es pot fer, segons el director general d'Isoco, amb recursos propis. Per això, l'empresa està molt focalitzada a millorar els seus resultats per aconseguir els recursos que puguin finançar el pla internacional.

Tot i això, l'equip directiu d'Isoco tampoc descarta que es pugui reprendre l'operació de sortida al MAB -ara, però, està al calaix-. Tampoc es descarta provar sort a Europa. “Ho hem estudiat amb analistes i ens diuen que una empresa com la nostra té moltes oportunitats a Anglaterra i Alemanya, però els mercats europeus encara viuen una situació complicada”, comenta Aróstegui.

El director general d'Isoco remarca que, malgrat les dificultats per què passa l'economia europea i, en concret, l'espanyola, el negoci de la companyia a l'Estat ha crescut en els darrers anys. Les oficines que l'empresa té a Sant Cugat, Madrid i Pamplona han mantingut nivells d'activitats positius. En canvi, reconeix que la de València no tant perquè l'economia i les empreses valencianes estan patint molt.

la clau

Quan la transferència és una realitat

Isoco és un bon exemple de la transferència de la universitat a l'empresa. La companyia va ser fundada per cinc científics del CSIC que se'n van desvincular anys després per deixar pas a un equip amb visió més empresarial. Però manté la innovació en el seu ADN i segueix tenint relacions amb l'IIIA, té les oficines centrals a Esade Creapolis i disposa d'un laboratori propi a Madrid.

A més, Isoco té com a clients empreses, normalment de grans dimensions, a les quals ajuda a innovar en els seus processos. “El nostre focus és oferir eines tecnològiques i serveis que ajudin a digitalitzar les relacions que té una empresa amb el seu entorn, és a dir, amb proveïdors, empleats i clients”, explica el director general.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Isoco vol estendre's a Xile i Perú a partir de la seva base a Colòmbia