Empreses

Airbnb experimenta a Barcelona

El portal de lloguer d'habitacions entre particulars ha trobat a la ciutat un indret turístic, ric en emprenedoria i coneixement

La firma es defensa davant el clima hostil de sectors tradicionals a les propostes de consum col·laboratiu
Un terç dels amfitrions del portal treballen per compte propi i destinen els guanys al seu negoci

“Una start-up dins d'una start-up.” Així defineix la filial ibèrica d'Airbnb, la plataforma de lloguer de cases i habitacions entre particulars, el seu director general, Jeroen Merchiers. Això no obstant, Airbnb és, amb només sis anys de vida, tot un referent mundial de l'economia col·laborativa i un cas d'èxit en els negocis d'internet, fins al punt que alguns atribueixen a la companyia un valor econòmic comparable al de les grans cadenes hoteleres internacionals.

Però Merchiers prefereix subratllar l'esperit novell de l'empresa que explora els límits d'un negoci molt nou a base d'experimentar cada dia. “El prova i error és com aprenem”, diu el director general d'Airbnb a Espanya, Portugal i Andorra. En aquest sentit, el portal d'allotjaments ha trobat a Barcelona, on està present des de febrer del 2012, el potencial turístic i l'entorn emprenedor i professional adients per explorar nous camins.

De moment ja ha signat un acord amb Trip4real, una plataforma catalana d'activitats entre particulars, per oferir aquest servei als seus usuaris. Els clients d'Airbnb rebran suggeriments sobre alguna de les més de 2.500 activitats que conformen l'oferta de Trip4real. “És una prova pilot i si observem que la gent ho valora ho podríem oferir de forma global, però preferiblement nosaltres directament”, diu Merchiers.

Un altre camp que han començat a explorar a Barcelona és el de l'allotjament en col·lectius amb interessos comuns, de manera que l'activitat esdevé una manera de coneixement entre persones afins. Airbnb ho va activar durant la passada edició del Mobile World Congress aprofitant que en el marc de la fira va tenir lloc un espai d'emprenedors, denominat 4YFN, i aquests dies en el FAB10, de noves tecnologies. “En aquests casos amfitrió i allotjat comparteixen idees i coneixement en una experiència única”, afirma.

Segons Airbnb, un 33% dels amfitrions que lloguen espais de casa seva són autònoms, emprenedors o treballadors per compte propi i en molts casos estan vinculats al sector tecnològic; i el 24% afirmen que destinen els ingressos addicionals que obtenen del lloguer a obrir o impulsar un nou negoci. “Estem ajudant l'ecosistema de petits empresaris de la ciutat”, conclou Àngel Mesado, director de relacions institucionals de la firma.

Impacte.

Aquestes dades surten d'un sondeig que Airbnb va fer entre els seus amfitrions i hostes a Barcelona i que va fer públic el desembre passat per reivindicar la transcendència econòmica de la seva activitat. En concret, xifren en 128 milions d'euros l'impacte econòmic i en 4.310 els llocs de treball generats. A més, asseguren que no poques famílies han aconseguit arribar a final de mes i mantenir les seves llars -exactament el 53% de tots els amfitrions de Barcelona-; que l'oferta ajuda a la descentralització del turisme ja que es concentra fora dels barris amb més allotjament tradicional; i que atreu un tipus de turisme diferent que busca experiències a través de la immersió en altres cultures.

Amb arguments com aquest pretenen trobar el seu espai en l'oferta turística de la ciutat, en un moment en què alguns comencen a qüestionar el consum col·laboratiu que entra en conflicte amb sectors tradicionals. Com és el cas de l'aplicació Uber per compartir cotxe.

Algunes xifres.

Tres emprenedors van muntar Airbnb a San Francisco el 2008. Importants fons inversors com ara Founders Fund li han donat suport. El 2011 van iniciar la seva expansió internacional, que els va portar a Barcelona a començaments de 2012. La capital catalana rivalitza amb Londres com a tercera ciutat amb més activitat de la firma, després de Nova York i París. Per a la filial ibèrica, Barcelona és la principal destinació, seguida de Lisboa i Madrid. Aquesta delegació gestiona uns 60.000 allotjaments, una desena part del total mundial: que són 600.000 allotjaments a 190 països per on han passat uns 15 milions de viatgers des del 2008. La plantilla de la companyia és de 850 persones, 10 de les quals són a Barcelona.

Tothom pot publicar la seva oferta lliurement a Airbnb, però la companyia vetlla perquè aquesta proposta compleixi uns requisits. De la mateixa manera estableix un procediment de registre que posa l'èmfasi a generar confiança entre el llogueter i el propietari. El 77% de l'oferta és lloguer d'espais entre particulars i el 23% restant són altres fórmules d'allotjament amb un perfil més professional.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.