Empreses

Fernando Suárez de Góngora

director general d'Emirates a Espanya

“Barcelona és la ruta que més creix a Europa per a Emirates: un 60%”

Tant de bo Vueling revisi la seva negativa i alimenti els nostres avions
Incrementarem l'oferta des del Prat però no em comprometré en cap data
Ens inserim bé en les ambicions de Barcelona de tenir un aeroport de primer nivell

Han passat 150 dies del primer vol de l'A380 al Prat, continuen satisfets?

Se segueix cristal·litzant amb la mateixa fermesa la satisfacció de superar les expectatives que ens havíem marcat. Per a nosaltres va significar incrementar l'oferta d'un 40% de la nit del 31 de gener passat al matí de l'1 de febrer. Era una aposta important en el context de dificultats econòmiques, per la qual cosa era ambiciós pensar que l'activitat creixés en la mateixa proporció. Doncs des de l'1 de febrer hem transportat 130.000 passatgers, un 60% més.
Quina és l'ocupació mitjana?

Està molt còmodament situat per sobre del 80% en la mitjana anual.
Quin és el perfil d'usuari?

En primer lloc, el trànsit de negocis tant de sortida com d'arribada. En aquest sentit, celebro enormement el suport que els meus col·legues d'Àsia li donen a la ruta. Si alguna cosa ha definit l'experiència a Barcelona és la tremenda evolució que ha tingut com a destinació. Barcelona és la destinació de la nostra xarxa a Europa més popular i que més ha crescut en els darrers temps. El fet és que tenim un trànsit de negocis molt saludable, tant el que rebem com l'emissor. Moltes pimes catalanes estan obrint-se a mercats potencials a l'Àsia que estaven menys explotats. En segon lloc, tenim un segment de vacances amb molt bona salut tot i que un xic estacional i molt sotmès a pics i valls. Ens ho compensa un tercer segment molt interessant que és l'ètnic, és a dir, les comunitats de residents estrangers radicats a Catalunya (pakistanesos, indis, filipins, etcètera) que tenen la tradició d'anar a casa amb certa freqüència. En aquesta diversificació de tres fonts ben equilibrades hi trobem molt d'equilibri i al final ens dóna un resultat molt harmònic durant tot l'any.
Com estan els acords amb altres operadors per alimentar l'A380?

Tenim moltes ambicions posades en l'alimentació del trànsit domèstic si es van solucionant diversos aspectes estratègics de col·laboració amb altres proveïdors que ens portin gent a Barcelona. La visió és molt optimista amb Renfe. Hem aconseguit comercialitzar un bitllet d'AVE associat al nostre de Barcelona-Dubai i més enllà. L'AVE és una gran oportunitat a mesura que es vagi estenent més i més. Sí que trobem a faltar progrés en les negociacions amb aerolínies ben implantades al mercat català.
No hi ha acord amb Vueling?

Tant de bo revisin la seva política i donin oportunitats de col·laboració per alimentar les xarxes d'arribada a Barcelona i que nosaltres puguem portar gent als nostres avions. És un tema que mirem amb molt d'interès. Ja tenim acords amb Iberia a Madrid. Espanya és molt gran i no volarem a moltes més capitals fora de Madrid i Barcelona.
No?

A moltes més segur que no, a alguna més no ho sé, però no concebo a curt termini, ni ambiciono obrir un tercer punt a Espanya. Menys quan existeixen oportunitats de col·laboració amb companyies que ens portin passatgers a Barcelona i Madrid.
Com se senten al Prat?

Som usuaris molt satisfets, molt feliços i amb un retorn molt alt de l'aposta que hi hem fet. També creiem que ens inserim molt bé en les ambicions que té Barcelona de tenir un aeroport de primer nivell internacional.
Pensen millorar l'oferta des de Barcelona?

Hem superat les expectatives i, en bona lògica, en utilitzar la paraula superar es llegeix implícitament que ens ha de portar a una revisió dels terminis per al següent cicle estratègic. De fet, ja vam actuar amb certa anticipació sobre els plans quan vam portar l'A380, en aquell moment la ruta només tenia un any i mig de funcionament i és molt poc temps per madurar un vol diari. Per tant, estic convençut que incrementarem l'oferta, ara bé, quan? Seria una temeritat que em comprometi en una data. Primer perquè no existeix i segon perquè els plans tendeixen a ignorar-se per la realitat.
En tot cas seria en freqüències, no en rutes?

De connexions que no passen per Dubai només hi ha un precedent a Europa que és el vol entre Milà i Nova York. Una ruta recent i satisfactòria. Però això no ens porta a estendre la consideració d'oportunitats a fora del que són les nostres rutes naturals des de i cap a Dubai. A més encara hi ha limitacions importants en drets de tràfic.
Barcelona s'està plantejant el patrocini d'alguns espais públics, com ara les estacions de metro. Emirates hi està interessat?

Si hi ha una cosa que defineix la nostra estratègia de promoció de la marca i de custòdia del seu valor és la centralitat de la gestió. Entenc que la nostra presència a Barcelona gaudeix d'una intensitat molt renovada amb l'arribada de l'A380, a més patrocinem el trofeu Comte de Godó, el mundial de futbol, la fórmula 1... no sé si hi ha espai per optimitzar oportunitats. El nostre nivell d'inversió en patrocini és un percentatge sobre ingressos que és molt, molt, molt superior a la mitjana de la indústria.
Quin és el percentatge?

És part d'aquell tresor ben guardat que no es revela. Però no hi ha cap aerolínia que tingui el nivell d'inversió d'Emirates per aquest concepte.
Emirates, com altres aerolínies de l'orient mitjà, es beneficia d'una posició privilegiada entre Europa i Àsia, com pot evolucionar aquest escenari?

No es un fenomen recent o una moda. Emirates va començar a volar fa 25 anys i les nostres grans comandes d'avions es van fer fa deu anys. La nostra presència no és ni capriciosa ni anecdòtica i la nostra lectura és que hi ha espai per a tothom. Però nosaltres tenim certs avantatges competitius innegables. De Dubai, en el radi de sis hores viuen dos terços de la població mundial. És una indústria molt competitiva però que creix de manera sostinguda i les previsions per als pròxims anys és espectacular: hi ha espai per a tothom.
Seguiran les contractacions de treballadors?

Hi ha previstos processos aquest juliol i se'n fan uns quinze a l'any. El 2012 érem cent espanyols a la companyia i ara som 680.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

“Barcelona és la ruta que més creix a Europa per a Emirates: un 60%”