Empreses

Ferroviaris pendents de les multinacionals

Les negociacions amb General Electric compliquen el futur de la planta d'Alstom de Santa Perpètua

GE proposa una aliança mundial en el sector ferroviari

Alstom ha presentat aquesta setmana un expedient de regulació d'ocupació per acomiadar 193 dels 650 treballadors del centre de fabricació de material rodant ferroviari de Santa Perpètua de Mogoda i adaptar la seva estructura a la demanda. Ni els sindicats neguen la situació difícil de la planta -el mercat espanyol ha caigut en picat per la reducció de la despesa pública, i n'és un exemple que el metro de Barcelona no fa servir tres trens que Alstom li va entregar fa tres anys per la paralització de la línia 9-, però demanen la mediació de la Generalitat per evitar uns acomiadaments que segons ells no calen perquè quan l'activitat es refaci faltarà personal.

Aquest conflicte coincideix amb les negociacions del grup francès amb l'americà General Electric i l'alemany Siemens, que afecten totes les activitats del grup, un procés en el qual s'ha vist que les multinacionals tenen molt poder, però que el marge d'intervenció dels governs varia molt, depenent d'on hi ha la seu. A Catalunya, el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, no pot fer res més que demanar als treballadors que facin sacrificis perquè a la planta on treballen no li toqui la loteria de la reestructuració quan la multinacional posa les seves fàbriques a competir. “La pèrdua d'inversió a Europa i les decisions estratègiques de les multinacionals fan que si les nostres plantes no estan en nivells de productivitat ben ajustats, es prenen decisions que són més traumàtiques que les d'assumir sacrificis”, diu Puig, en referència a les negociacions fallides de fa un any.

A França, en canvi, l'anunci que General Electric volia comprar les activitats energètiques d'Alstom i la contraproposta d'una oferta conjunta de Siemens -que en compraria la divisió ferroviària- i Mitsubishi va mobilitzar el govern francès. Si les autoritats de la competència ho autoritzen -el comissari Joaquín Almunia ja ha acusat el govern francès de distorsionar el mercat amb les seves intromissions-, GE comprarà les activitats d'energia d'Alstom i els dos grups crearan joint ventures al 50% en el camp de les xarxes d'electricitat, energies renovables i centrals nuclears. L'Estat francès entrarà en el capital d'Alstom amb un 20% i es convertirà en el principal accionista adquirint la participació de Bouygues, i la proposta de GE aprovada pel consell d'administració d'Alstom inclou la creació d'una aliança mundial en el sector ferroviari, amb la venda a Alstom per part de GE del 100% de la seva activitat de senyalització i la firma d'acords de cooperació relacionats amb els serveis per a les locomotores de GE fora dels Estats Units.

L'antiga Maquinista. Alstom va entrar a Catalunya l'any 1989, quan va comprar a l'INI La Maquinista Terrestre i Marítima i Macosa, que havien estat sanejades amb l'aportació de 22.500 milions de pessetes (135 milions d'euros) de diner públic. La Maquinista, fundada l'any 1855, va arribar a tenir 3.000 treballadors a les fàbriques de la Barceloneta i Sant Andreu (on ara hi ha el centre comercial del mateix nom), i sobre l'antiga fàbrica de Macosa de Barcelona-fundada el 1947 i dedicada a la reparació de trens i autobusos- es va construir el parc Diagonal Mar.

També temen pel seu futur els treballadors de les branques energètiques d'Alstom, que té a Catalunya la seu mundial i el centre tecnològic de renovables, amb 450 empleats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Ferroviaris pendents de les multinacionals