Empreses

Local cèntric busca negoci de xocolata

Chök triomfa amb una proposta de pastisseria innovadora en un antic obrador xocolater barceloní entestat a preservar l'herència

El 80% dels clients de la botiga són turistes estrangers i el 90%, dones

Aquesta podria ser la història de l'obstinació d'un emprenedor que lluita fins que fa realitat el seu somni: una pastisseria innovadora dedicada a la xocolata. Però ateses les especials circumstàncies que concorren en aquest cas, si el relat s'enfoca des del protagonisme del local comercial que l'acull, aleshores el factor sort o predestinació -que cal no descartar en tot negoci que es posa en marxa- cobra un especial relleu en la història.

Es tracta d'un antic obrador de xocolata més aviat petit de principis del segle XX, que encara conserva el mobiliari modernista original i que es troba ubicat al carrer del Carme de Barcelona a tocar de les Rambles. L'actual propietari lloga el local amb una condició: que l'inquilí hi dugui a terme una activitat vinculada amb la xocolata. Però els negocis que s'hi instal·len, principalment bomboneries, se succeeixen sense parar perquè com que no troben la fórmula de l'èxit, tard o d'hora acaben tancant. D'aquesta manera a principis del 2013 torna a estar lliure i buscant un nou projecte dolç.

Al mateix temps, Fernando Madrid ja fa temps que madura un negoci relacionat amb la xocolata. Gerent de la firma cafetera Lavazza a Espanya i Amèrica Llatina, Fernando ambiciona desenvolupar una idea pròpia i quan un amic li parla d'aquest peculiar local s'hi llança de cap. “No sóc religiós però aquesta casualitat només la puc qualificar de miracle”, afirma.

Inspiració del nord d'Europa.

D'aquesta manera veu la llum Chök ara fa un any, l'agost del 2013. El nom -d'aires nòrdics amb els quals Fernando Madrid busca associar les idees d'innovació i qualitat- és una creació d'Espluga +Associates, una consultora disseny i creació de marca, que es va afegir al projecte. “No tenia recursos per pagar-los i els vaig oferir part de la societat”, explica. També va convèncer familiars i amics per sumar-hi recursos. Més els estalvis i més dos crèdits de l'ICF i el Ministeri d'Indústria, va poder aixecar uns 150.000 euros amb els quals ha finançat el projecte.

El que inicialment havia de ser un espai dedicat a la xocolata com a ingredient culinari, per a la pastisseria però també posant l'accent en els plats salats, ha acabat molt escorat cap als dolços. “S'ha convertit en el motor del negoci però no renunciem a la cuina.” Els productes estrella són els dònuts (amb menys sucre i greix), les berlines, les trufes, els xurros, els macarons o els cupcakes elaborats de múltiples maneres, amb cert gust pels sabors arriscats.

En aquest any de vida han dedicat molt esforç a la innovació per mirar de detectar per on anaven els gustos dels clients. Així han dissenyat una paleta de productes bàsics. “Cada setmana hi introduïm dues o tres novetats i valorem si las incorporem a l'oferta”, explica Madrid.

Però la bona estrella de l'antiga fàbrica de xocolata no va evitar uns inicis complicats. Els primers mesos no s'aconseguia arribar a les vendes mínimes per garantir-ne la viabilitat. Madrid es va marcar l'horitzó de vuit mesos per aguantar. Però no es va desanimar i van anar fent modificacions: de producte, de decoració, de disposició dels articles, de política comunicativa, etcètera, fins trobar la fórmula de l'èxit. Així a partir del gener la tendència va canviar i les vendes s'han disparat. Aquest agost les vendes han estat quatre vegades superiors a l'agost del 2013. Des de començaments d'any han venut uns 40.000 dònuts i berlines, principalment a turistes -són el 80% dels clients- i a dones -el 90%.

Ara, Fernando Madrid mira el futur amb més optimisme. Pensa que ha trobat la fórmula de l'èxit i ja pensa a replicar-la. “En un any faré créixer el negoci”, es proposa sense concretar. Ho diu perquè pensa que ha d'oferir oportunitats de creixement als seus treballadors. De fet, defineix Chök com un projecte col·lectiu en el qual implica empleats, proveïdors i clients.

“Espero el pròxim senyal”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Local cèntric busca negoci de xocolata