Empreses

Exportar la gestió del risc en el crèdit

La consultoria financera Ais Group exporta el seu programari de gestió del crèdit a l'Amèrica Llatina i l'Àfrica

Després d'entrar al Marroc, Ais pensa en els mercats de l'Àfrica subsahariana

Ais Group, consultora especialitzada en la gestió del risc del crèdit, ha dipositat les seves expectatives de futur en l'expansió pel mercat global, especialment a l'àrea de l'Amèrica Llatina, on consolida la seva presència a mercats com Mèxic, Xile, Colòmbia, el Perú i l'Àfrica, amb la seva irrupció recent al mercat financer del Marroc.

La transformació radical del mercat financer espanyol també ha determinat el gir de 360 graus d'Ais Group en l'orientació del seu negoci: si fins al 2006 el 80% de la seva activitat es localitzava a Espanya i Catalunya, i el 20% als mercats exteriors, ara és justament a l'inrevés. Ais Group, amb oficina oberta a l'Argentina, Xile, Mèxic i Portugal, des de l'any 1995 explora les possibilitats comercials a la geografia de les economies emergents. Com diu el seu president i director general, Ramon Trías, “partíem de l'observació que quan l'economia real d'un país creix, la monetària encara ho fa més”. Així doncs, “són necessaris els nostres sistemes informàtics de modelització estadística i matemàtica a partir de l'econometria i l'estadística, que serveixen per filtrar el risc a un cost baix.” Val a dir que en el cas dels microcrèdits, es genera el problema que sovint és més costós l'anàlisi singular de cada operació que el crèdit pròpiament dit. Entre les seves eines cal esmentar el motor d'scoring GMR i la plataforma de gestió de riscos SCACS.

Els algorismes d'AIS permeten prendre decisions de previsió i optimització a l'hora d'avaluar el crèdit d'una manera que podríem definir d'industrial, “amb uniformitat de criteri”, com explica Trias, que hi afegeix que el principi sobre els qual se sosté Ais Group és que “denegar un crèdit és crear valor”, atès que deixar passar un crèdit que no serà retornat és crear un perjudici molt gran. Des de les seves oficines disseminades arreu, Ais Group ha aconseguit fer negoci en 20 mercats. “Quan un mercat, perquè la conjuntura és adversa, deixa de ser propici per al negoci, des de les nostres filials busquem negoci en els mercats veïns”, explica el president d'Ais Group.

Un dels últims projectes, per encàrrec del Banc Mundial, ha estat el subministrament d'un conjunt d'eines de gestió eficient del risc del microcrèdit al Marroc, on col·labora en el projecte amb Caisse Centrale de Garantie (CCG), entitat de crèdit pública que fomenta el desenvolupament econòmic i social. El projecte, adjudicat en licitació internacional, puja als 553.554 euros. Així mateix, Ais també col·laborarà l'entitat marroquina Jaida en el proveïment a institucions africanes de microcrèdit d'assistència i tecnologia per adoptar les millors pràctiques en microfinances. La col·laboració s'engega amb les associacions de microcrèdit marroquines però més endavant s'estendrà per l'Àfrica subsahariana.

Un altre organisme multilateral, el Banc Iberoamericà de Desenvolupament (BID), també li ha encomanat estudis d'estimació de l'impacte econòmic i social de les entitats financeres, una experiència que, per cert, Ais Group ja havia fet sobre la nostra realitat local de caixes d'estalvi, l'any 2004. Així mateix el Banc Mundial, del qual Ais Group és consultor, també li va encarregar fer tasques d'auditoria a Colòmbia, per validar els sistemes oficials d'anàlisi del risc del crèdit.

De cara a reafirmar la seva posició en el mercat interior, a Ais Group, a banda de seguir en la gestió del risc, també volen potenciar la planificació estratègica, amb el producte Strategic Advisor: “combinem models macroeconòmics amb visions d'expert sobre els comportaments de cartera, tot establint la distribució òptima de l'estructura dels actius i el seu finançament en el futur”, en paraules de Trias.

A banda de la gestió de crèdit, Ais Group conrea altres àmbits, com la logística i la planificació i el màrqueting. En aquest últim sentit, Ais Group ha aconseguit fer-se una clientela amb una base de dades estadística que combina dades procedents del cadastre, cens, padró, el preu mitjà del metre quadrat per zones, dades de meteorologia i enquesta de pressupostos familiar, entre altres fonts, i pot segmentar la població en 50 microsegments. El producte, anomenat Habits Big Data, permet que les empreses coneguin els seus clients potencials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Exportar la gestió del risc en el crèdit

Publicat a