Empreses

El negoci de Softonic s'ha aturat inesperadament

El portal de referència en descàrregues d'internet anuncia que ha d'acomiadar la meitat de la plantilla per la caiguda de visites

La introducció d'una eina pròpia de descàrregues va ser molt criticada

Softonic va anunciar a l'agost que acabava d'ampliar les seves oficines centrals de Barcelona “com a resposta al ràpid creixement de l'equip humà”, ja que la plantilla havia augmentat de 80 persones en un any i es preveia contractar-ne 40 més abans de final de 2014, dins del procés de consolidació de la seva internacionalització. Tres mesos després, està negociant l'acomiadament d'una part “significativa” de la plantilla, amb un expedient de regulació d'ocupació que pot afectar la meitat dels més de 400 empleats de la central.

L'empresa, que s'articula a través d'una pàgina web que ofereix als usuaris la possibilitat de descarregar programari gratuït i de pagament, justifica l'ERO pels “canvis en les condicions del mercat”, que han tingut un “impacte considerable” en el negoci de descàrregues d'escriptori i han contribuït a provocar “un descens constant” en el tràfic d'usuaris i d'ingressos durant l'any, al qual s'afegeix la cancel·lació de contractes publicitaris “importants”.

Fonts del sector atribueixen la caiguda de l'activitat a un canvi en les fórmules de cerca que Google va aplicar a l'agost, amb el qual Softonic queda exclòs dels resultats quan es busca un programa. Sense negar que això hagi tingut efectes negatius, en els fòrums d'internautes s'explica que la caiguda de visites havia començat abans, per la reorientació del negoci que es va fer amb l'entrada en el seu capital, el febrer de 2013, del fons suís Partners Group, que va pagar 82,5 milions d'euros pel 30% del capital. Fundada el 1997, Softonic es va convertir aviat en una web de referència per trobar de manera ràpida i fiable programari, amb un model de negoci basat en la publicitat en línia generada per 125 milions d'usuaris únics que realitzen sis milions de descàrregues al dia. Quan va entrar el nou accionista, el president i fundador de Softonic, Tomàs Diago, va explicar que es volia passar de ser un portal de descàrregues de programari a ser una guia de programari, amb articles sobre aplicacions i com usar-les, i impulsar el negoci dels dispositius mòbils, que representaven el 10% de la facturació. Amb el canvi, es va introduir un servei de pagament per descarregar si el web original no està disponible, i la utilització de la seva pròpia eina per descarregar els programes es va convertir en una de les decisions més criticades i que va allunyar milers d'usuaris del servei, perquè instal·la barres d'adware en el navegador que omplen de publicitat els ordinadors i molts antivirus el detecten com a malware.

Softonic té 439 treballadors i centres de treball a Barcelona, Madrid, San Francisco, Tòquio, Xangai i Nova York, amb presència a 39 països, i aquest any ha obert una oficina comercial a Mèxic, que és el seu centre d'operacions a Llatinoamèrica. El seu principal mercat són els Estats Units, que representa el 25% de la xifra de negoci, i el segueixen França, Alemanya i Espanya, que representa el 7% dels ingressos.

Softonic ofereix més de 140.000 programes per descarregar de forma gratuïta, per als sistemes operatius més importants i en deu idiomes, entre els quals no hi ha el català. La companyia va guanyar 29 milions d'euros el 2012, amb una facturació de 52,5 milions d'euros (un 14,8% més que el 2011). Al març, Diago deia que es continuava creixent, però que la companyia deixaria de fer públiques les dades per no donar pistes a la competència. Aleshores, mantenia el projecte de sortir a cotitzar en borsa a mitjà termini, si era possible al mercat tecnològic nord-americà Nasdaq.

La caiguda d'ingressos d'aquesta companyia es produeix quan internet és el mitjà on creix més la inversió en publicitat. Segons la consultora Nielsen, durant 2013 la publicitat a àmbit mundial a través del web, internet mòbil i les aplicacions va créixer un 32,4%, el major augment dins de tots els mitjans, però encara hi ha molt recorregut perquè només representa el 4,5% de la despesa total. Pel que fa a l'Estat espanyol, segons l'Estudi Infoadex de la Inversió Publicitària a Espanya el 2013, la inversió total va baixar un 3,7%, fins a 10.461 milions d'euros, contra els 10.858,8 milions registrats el 2012, i l'únic mitjà dins dels convencionals amb comportament positiu va ser internet, amb un creixement de l'1,8%. Aquest creixement va ser conseqüència de l'augment d'enllaços patrocinats, que en internet fix va pujar un 5,5% i en internet mòbil un 51,3%.

L'origen de l'empresa va ser un projecte de final de carrera de Tomàs Diago, que va veure que al mercat espanyol no hi havia cap web que oferís descàrregues gratuïtes. El projecte es va desenvolupar a través d'Intercom, incubadora d'altres empreses d'èxit com Infojobs i Emagister. Premio Nacional Joven Empresario de 2010, Ernst & Young el va nomenar “emprenedor de l'any de 2011”.
Facturació
52,5 M€
Treballadors
439
Any de fundació
1997

Premis al bon ambient de treball

Les oficines de Softonic a Barcelona disposen de dos menjadors, cafeteries temàtiques, una biblioteca, sales de massatge i de relaxació i diverses zones d'oci en què els treballadors poden jugar a la consola, al futbolí o a tennis de taula. No hi ha despatxos i els empleats també poden gaudir d'un horari flexible, una assegurança mèdica extensible a parella i fills, tiquets de restaurant i vacances el dia del seu aniversari. Aquest tipus d'iniciatives han fet que la companyia hagi figurat durant cinc anys consecutius en la llista de les millors empreses per treballar a l'Estat espanyol i Europa, segons el rànquing elaborat per la consultora de recursos humans Great Place to Work. En l'acte de celebració del 15è aniversari, Diago va recalcar la importància de cuidar el treballador: “No volem que marxin, el nostre sector és molt competitiu i costa molt trobar gent.”

“Hem aconseguit l'èxit empresarial respectant els valors humans”, deia Diago l'any passat, amb motiu de l'entrega a Softonic del V Premi Factor Humà Mercè Sala que concedeix la Fundació Factor Humà.

Els treballadors han hagut d'elegir una comissió per negociar l'ERO, ja que a Softonic no tenen comitè d'empresa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El negoci de Softonic s'ha aturat inesperadament

Publicat a