Empreses

AleaSoft, el meteoròleg de les elèctriques

L'empresa, nascuda de la UPC, fa previsions de demanda i preu de les ‘commodities' pels principals mercats europeus

La companyia estudia obrir oficina a Miami, des d'on controlaria els mercats americans

Les previsions poden ser determinants. Molt sovint, quan planifiquem un viatge, ens fixem en les meteorològiques per decidir la data concreta. Encara més determinants són per a algunes empreses. És el cas, per exemple, de les del mercat elèctric -productores, distribuïdores comercialitzadores, traders i grans consumidors-, que prenen moltes decisions basant-se en les perspectives de preu i consum energètic.

I, en aquest terreny, AleaSoft és referent a Europa. L'empresa, que va néixer com una spin-off de la UPC l'any 1999, ofereix a les empreses un software per preveure a curt, mitjà i llarg termini l'evolució de la demanda i el preu de les commodities. Ho fa a través de models estadístics que combinen xarxes neuronals amb l'estadística clàssica. Segons el director general, Antonio Delgado, aquesta informació pot determinar, per exemple, una decisió d'inversió en un mercat. Una empresa pot fins i tot canviar el seu cicle productiu en funció del preu de l'energia. Per exemple, segons Delgado, una fàbrica que consumeixi molta electricitat de vegades decideix si es manté en funcionament o tanca durant el cap de setmana en funció del preu de l'energia. No debades, recorda Delgado, els energètics són els costos més importants per a moltes indústries.

Primers clients.

Es pot dir que AleaSoft va néixer amb un client sota el braç. I no era un client qualsevol. Endesa va provar la solució ideada per la companyia catalana i, després de comprovar que era millor que la que havien adquirit feia poc, es va convertir en el primer client de l'empresa. Segons explica Delgado, en un o dos anys, ja havien venut el seu producte a les principals energètiques espanyoles (Iberdrola, Unión Fenosa, Gas Natural) i, poc després, van fer el salt a Itàlia de la mà d'Enel. Aviat, AleaSoft va obrir el seu ventall de clients amb la incorporació d'operadors del sistema. El primer va ser Red Eléctrica Española, però després van venir els dels mercats andorrà, italià, belga i noruec.

Totes aquestes grans empreses adquirien i instal·laven la solució d'AleaSoft que permet fer previsions. Però fa set anys l'empresa va decidir fer un pas més per ser atractius per a companyies més petites que també treballen al voltant del mercat elèctric i a les quals interessa conèixer les previsions. La forma de fer-ho va ser oferir, a més del producte que havien creat, serveis de previsió. És a dir, que les empreses que ho volguessin poguessin tenir accés a estudis i informes de previsions que AleaSoft els aniria entregant sense necessitat d'haver adquirit i instal·lat la solució. “Hem fet la trajectòria una mica a l'inrevés, primer hem aconseguit clients grans i després hem anat pels de menor mida”, constata Delgado, que remarca que aquesta nova estratègia va resultar molt interessant perquè va permetre a AleaSoft ampliar el client potencial.

Mercats.

L'empresa, que té una dotzena de treballadors a la seva seu de Barcelona, és present als principals mercats europeus, especialment al Regne Unit, França, Alemanya i Itàlia, a més d'Espanya i Portugal. Segons Delgado, actualment s'està desenvolupant el model per a Polònia, Bèlgica i els països nòrdics.

El directiu, un dels dos fundadors que es mantenen des dels inicis a l'empresa -la UPC es va vendre la participació-, assegura que han estudiat diferents opcions d'expansió i han arribat a la conclusió que el següent pas lògic seria anar als EUA. El més difícil de fer-ho, diu, és que s'hauria de tenir implantació local. Per això, AleaSoft té al cap obrir una oficina a Miami l'any vinent, des de la qual podria introduir-se als mercats americans. “També hem establert contactes a l'Àsia, però aquesta possibilitat encara està menys madura que la dels EUA”, declara Delgado.

Segons el seu director general, AleaSoft va notar la crisi econòmica perquè les empreses del sector van aturar les inversions. Però fa un temps que torna a haver-hi “una certa alegria”. L'empresa va facturar l'any passat 750.000 euros i aquest exercici espera estar per sobre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

AleaSoft, el meteoròleg de les elèctriques

Publicat a