Gran angular

Copisa engega un servei d'inspecció amb ‘drones'

L'IRIS fa vols programats per controlar el manteniment d'infraestructures i edificis

El holding constructor Copisa, amb seu a l'Hospitalet de Llobregat, ha començat a comercialitzar a través de l'empresa CPI Integrated Services el projecte IRIS (Industrial Recognition & Inspection System), un sistema d'enginyeria, construcció i explotació amb drones (aeronaus pilotades per control remot) equipats amb una càmera digital tèrmica que permet la inspecció tècnica i el manteniment d'edificis i infraestructures.

L'IRIS, dirigit a empreses de construcció i serveis, enginyeries, gestors i propietaris d'infraestructures, ha estat concebut per oferir solucions en l'àmbit de la inspecció tècnica i el manteniment d'edificis; seguiment de falles constructives en infraestructures en construcció o explotació, i inspeccions predictives en complexos industrials i estudis d'eficiència energètica. Els drones disposen d'un programari de control capaç de dirigir l'operació per l'exterior del complex de manera estable i permetent un gran detall en el monitoratge. Amb la informació obtinguda a través dels vols programats, l'IRIS ofereix la possibilitat de realitzar informes gràfics en alta resolució amb fotografies i vídeo; el seguiment i la geolocalització d'anomalies per GPS i la generació de mapes de superfícies en 3D per a la seva anàlisi dimensional, acotació mitjançant coordenades de les falles detectades, amidaments i emmagatzematge.

L'IRIS s'està aplicant en obres com ara la construcció del viaducte sobre el riu Tajo en l'embassament d'Alcántara (Extremadura).

Limitacions. Endesa va començar a utilitzar drones per revisar les xarxes elèctriques el març del 2014, tot i que l'ús d'aquests aparells amb finalitats professionals o comercials civils estava prohibit fins que l'octubre següent la llei 18/2014 de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l'eficiència en va establir una regulació provisional a l'espera d'un reglament definitiu. Ara per ara, aquests aparells no es poden utilitzar per fer inspeccions en edificis urbans, ja que la llei estableix que han de volar en espais aeris no controlats i estar allunyats de nuclis de població, edificis o edificacions i reunions de persones a l'aire lliure. El projecte de reial decret per desenvolupar el reglament elaborat per l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) del Ministeri de Foment -en fase d'al·legacions i que podria entrar en vigor l'any que ve- estudia permetre el vol de drones de fins a 10 quilograms en zones urbanes delimitades i a una distància de seguretat d'edificis i persones. També s'estudia permetre que els drones de fins a 25 quilograms puguin volar en un espai més enllà de l'abast visual del pilot. Amb la normativa vigent, els drones inferiors a 2 quilograms són els únics que poden volar més enllà de l'abast visual del pilot i a una altura màxima de 120 metres (400 peus), sempre que estiguin a l'abast de l'emissió per ràdio de l'estació de control.

A l'AESA hi ha registrats 92 operadors de drones de menys de 25 quilograms i dos operadors de més de 25 quilograms. També s'han autoritzat 100 operadors per a vols de prova o investigació dins de l'abast visual del pilot o en una zona d'espai aeri segregat.

3 Aparells de més de 25 quilograms

El pilot necessita un certificat de formació
i una autorització
de l'AESA.

1 Aparells de Fins a 2 quilograms

Poden volar lluny d'edificis, a una altura màxima de 120 metres i més enllà de l'abast visual del pilot.

2 Aparells d'entre 2 i 25 quilograms

Poden volar lluny dels edificis, a una distància màxima de 500 metres del pilot i a una altura màxima de 120 metres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.