Opinió

editorial

Creix la pressió ALS MONOPOLIS

Vestager ocupa el lloc de més poder dins la CE
i s'ha convertit en una ‘matagegants' des que es va atrevir a perseguir les pràctiques de monopoli de Google i Gazprom

Cada vegada hi ha més pressió sobre les grans empreses per tal d'evitar que es posin d'acord a l'hora de fixar els preus. Ara la pregunta és si cada dia que passa hi ha més empreses que actuen amb intencionalitat o bé si els casos detectats són perquè hi ha més control. La realitat és que s'ha multiplicat l'activitat dels organismes que vetllen perquè no es maniobri sobre els preus ni la producció i creixen també els controls als directius. Una part important del control a la competència prové de la UE. La danesa Margrethe Vestager ocupa el lloc de més poder dins la Comissió Europea i s'ha convertit en una matagegants des que es va atrevir a perseguir les pràctiques de monopoli de Google i Gazprom. En només sis mesos al capdavant de l'oficina de la competència, ha agafat més notorietat de la que va arribar a tenir mai el seu antecessor en el càrrec, Joaquín Almunia. Segurament, molta gent creu en aquella idea segons la qual són les grans multinacionals les que es posen d'acord en els preus -molt típic en el sector de la telefonia o dels carburants-. En principi, una part de raó hi és, però el fenomen no es exclusiu de la gran empresa. Cada cop més, aquestes tècniques fraudulentes arriben a les firmes mitjanes. L'Autoritat catalana de la competència intervé quan els afers que pertorben el mercat no tenen efectes més enllà de Catalunya.

Tot just aquesta setmana el sindicat Unió de Pagesos ha reclamat una investigació dels presumptes abusos de posició de domini que es duen a terme en el sector dels conills. S'acusa directament empreses com Grupo Hermi (amb seu a Valladolid) d'adulterar els preus del sector a Catalunya a còpia d'imposar preus de referència fraudulentament baixos.

L'ideal seria que les empreses no pactessin preus, però tothom sap que, en un moment de tanta lluita per ser el primer, difícilment el negoci i l'ètica van lligats. El pitjor és que el qui acaba rebent les conseqüències de les pràctiques irregulars és el consumidor. Per això cal ser rigorós i els mecanismes de control han de vetllar perquè la competència sigui sempre transparent i ètica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.