Gran angular

El turisme en comú

Ada Colau, la futura alcaldessa de Barcelona que s'ha posicionat al costat dels veïns de barris turístics, haurà de comandar el procés de reflexió sobre límit als allotjaments i capacitat de rebre més visitants

La victòria de Barcelona en Comú a les passades eleccions municipals inaugura una nova etapa en la gestió del turisme a la ciutat de Barcelona. De fet, la campanya electoral ja va evidenciar que hi havia un alt nivell de consens entre les diferents candidatures sobre la necessitat d'un canvi de rumb.

Es podria dir que des dels Jocs Olímpics els esforços s'han posat en la construcció d'una destinació que avui dia és un referent mundial i objecte d'estudi a les escoles de màrqueting. Des d'aquest punt de vista, Barcelona és una història d'èxit. El turisme genera al voltant del 14% de la riquesa de la ciutat, milers de llocs de treball i atreu uns 20 milions de visitants cada any.

Les enquestes asseguren que els ciutadans tenen majoritàriament una imatge positiva; menys als barris que pateixen més directament la concentració de visitants, com ara Ciutat Vella o la Barceloneta. També genera una certa prevenció el canvi en la fesomia dels eixos comercials, on marques locals han deixat pas a grans icones globals del luxe amb la consegüent pèrdua d'identitat.

Boca petita.

En definitiva, les fonts de conflicte estan molt identificades. Però el turisme és avui dia notícia més per les seves conseqüències negatives que per les positives. Fins al punt que els balanços anuals de visitants o els anuncis de nous hotels que abans feia treure pit als responsables turístics, ara es fan públics amb la boca petita. En canvi les veus crítiques amb el turisme i aquelles que adverteixen sobre una possible bombolla són cada dia més ensordidores.

En aquest sentit, Ada Colau, la futura alcaldessa de la ciutat, representa l'aposta per un cop de timó dràstic. El seu punt de partida és que el turisme pot ser una font de riquesa econòmica, cultural i social positiva per a la ciutat, però que fins ara la gestió s'ha plegat als interessos de determinats grups de pressió i la conseqüència és que el turisme es percebut per la població com un focus de conflicte. “Si ara es treu el turisme de Barcelona seria una catàstrofe, però ha quallat en la percepció de la gent és que no passaria res de dolent”, assegura Alon Eldar, fundador del portal de reserves d'apartaments urbans Only-apartments.

Precisament els apartaments turístics s'han convertit en una de les bèsties negres del sector. “Som el boc expiatori d'una classe política titella dels hotelers”, assenyala Eldar.

Des de l'associació dels apartaments de la ciutat, Apartur, es recorda que des de fa un any pateixen una moratòria de noves obertures d'apartaments, per això aplaudeixen que Barcelona en Comú defensi en el seu programa una moratòria general de tot tipus d'allotjaments i l'obertura d'un període de reflexió. “Necessitem una visió de ciutat a llarg termini”, apunta Enrique Alcántara-García, president d'Apartur. En aquest sentit, Ricard Santomà, degà de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi (URL), pensa que no cal un nou model de turisme sinó una reflexió sobre la seva governança: “Una reflexió oberta a tothom en què s'estableixi, per exemple, la capacitat de càrrega de la ciutat.” Santomà veu necessari l'establiment de límits i advoca per un turisme responsable: “Un turisme per a la ciutat i no una ciutat per al turisme”, subratlla.

Alcántara-García afegeix que cal insistir en les fórmules centrífugues que desconcentrin els llocs on el turista es mou i dorm.

A l'expectativa.

De moment, els hotelers prefereixen no parlar i es mantenen expectants. Gràcies a la implicació d'aquest col·lectiu, Barcelona ha assolit unes cotes de reconeixement internacional mai imaginades, però tot fa pensar que, en la nova etapa, hauran de cedir protagonisme en benefici d'altres actors. El turisme s'ha convertit en un sector d'emprenedoria i d'experimentació de noves fórmules d'allotjament o de propostes per viure les destinacions, que reclamen participar. “Han vingut per quedar-s'hi”, diu Santomà. “Ada Col·lau coneix molt bé l'economia col·laborativa”, afirma Eldar.

A què destinar la taxa turística, com ha de ser l'ens de promoció Turisme de Barcelona i com elevar la qualitat del treball del sector són qüestions que Barcelona en Comú vol abordar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.