Gran angular

Massa peces de recanvi en negre

Els baixos marges declarats pels desballestadors alerten Hisenda

Un 10,4% de les denúncies són per frau fiscal o a la Seguretat Social

Al març hi va haver una batuda de l'Agència Tributària a 23 punts de venda de peix a l'engròs de Mercabarna, dels quals se sospita que poden no haver declarat un 30% de la facturació, amb un frau en IVA i impost de societats d'uns 100 milions d'euros. Va aixecar la llebre el fet que aquestes empreses tenien uns marges de benefici molt baixos, que poques vegades superaven l'1,5%. El 10 de juny, es va repetir el guió, en aquest cas en el sector del desballestament i ferralla de vehicles, amb inspeccions en 45 empreses d'Andalusia, Aragó, Balears, Castella-la Manxa, Catalunya, Galícia i Madrid.

Aquestes empreses concentren el 15% de tots els vehicles de l'Estat destinats al desballestament, i segons l'Agència Tributària s'ha detectat un frau de 70 milions d'euros anuals comès amagant fins al 50% de les vendes de peces de recanvi a tallers i particulars, de manera que en algunes d'aquestes empreses els marges van arribar a ser negatius.

La situació econòmica ha propiciat la “hipersensibilitat del consumidor al preu” i “la proliferació de reparacions il·legals low cost, que concentren més del 20% del total”, segons Juan Antonio Sánchez, president de l'Associació de Venedors de Vehicles de Motor, Reparació i Recanvis (Ganvam), entitat que juntament amb l'associació de fabricants d'automòbils i camions Anfac col·labora amb la Guàrdia Civil en la detecció d'irregularitats en el sector. L'any passat hi va haver a l'Estat espanyol 17.070 denúncies administratives a establiments de reparació de vehicles, la majoria d'aquestes (61,7%) per infraccions
o delictes contra la normativa mediambiental en la gestió
de residus contaminants: sobretot acumulació de pneumàtics no recollits degudament, però també en la gestió d'altres residus com olis, bateries i dipòsits de metall. Andalusia és on s'han detectat més irregularitats per infracció de la normativa mediambiental, 1.490, mentre que a Catalunya se n'han denunciat 201.

El 27,9% de les denúncies de la Guàrdia Civil corresponen a la detecció d'establiments sense llicència municipal o que incomplien la normativa d'indústria, fet que ha portat al tancament voluntari de 238 tallers, a l'esmena de totes les deficiències trobades en 1.118 tallers i a l'esmena parcial en 817.

Un 10,4% de les denúncies correspon a infraccions tributàries o personal sense assegurar. El vicepresident executiu d'Anfac, Mario Armero, estima que aquestes actuacions contribuiran a aflorar una bossa d'economia submergida equivalent als 130 milions d'euros i facilitarà la conservació de 2.400 llocs de treball amb la reducció de la competència deslleial. Armero recorda que tot i la recuperació del sector automobilístic (encadena 22 mesos de creixement), la crisi econòmica ha provocat l'envelliment del parc automobilístic, fet que implica que més de la meitat dels cotxes que circulen actualment a Espanya tenen més de deu anys. “Això fa que la reparació correcta del vehicle per garantir la seguretat viària sigui encara més important que abans, però la crisi també ha fet que es vagi més a tallers il·legals”, assenyala.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.