Europa, contra la morositat empresarial
Durant els últims mesos, la direcció general de Mercat Interior, Indústria, Emprenedoria i Pimes de la Comissió Europea fa un estudi paneuropeu per conèixer en profunditat l'aplicació de la directiva 2011/7/UE del Parlament Europeu i del Consell, del 16 de febrer del 2011. El propòsit d'aquest estudi és avaluar els primers resultats de la implementació d'aquesta directiva en els 28 estats membres de la UE i en tots els sectors d'activitat. Així mateix, en l'esfera d'actuació de l'informe, hi ha establir si la directiva és eficaç, eficient, pertinent i coherent; a més, si realment aporta algun valor afegit a les transaccions empresarials comunitàries. Els resultats de l'avaluació els utilitzaran per confeccionar un informe final que serà presentat el 16 de març del 2016 a l'Eurocambra i al Consell Europeu.
La recerca s'ha dedicat a recollir informacions quantitatives i qualitatives per esbrinar l'impacte de la directiva en els beneficiaris finals. Per obtenir conclusions sòlides, l'equip encarregat de fer l'informe va entrevistar més de 160 organitzacions en 28 estats de la UE, entre les quals hi ha 111 patronals, 22 autoritats i va recopilar dades d'una desena d'informes sobre terminis i pràctiques de pagament a Europa. A més, en dos casos, el de Croàcia i el d'Espanya, es va fer una entrevista personal a experts en la matèria; vaig tenir el privilegi de ser un dels experts entrevistats.
Les dades més significatives obtingudes en la recerca són: en primer lloc, que el 78% de les empreses a Europa han estat objecte de retards en el cobrament de les seves factures durant els últims tres anys. En segon lloc, les pimes són les més afectades per la morositat en els pagaments i que aquesta anormalitat financera provoca la insolvència de molts de negocis i la pèrdua d'un gran nombre de llocs de treball.
En tercer lloc, el 86% de les empreses europees tenen coneixement de l'existència d'una legislació antimorositat i saben que tenen dret a reclamar interessos de demora i una indemnització pels costos de cobrament en el cas d'impagament d'una factura.
En quart lloc, el 60% de les empreses van indicar que mai no exerceixen els seus drets de reclamació dels interessos moratoris i de compensació de les despeses de recobrament; a més, les pimes són molt més reticents a exercitar els drets que els atorga la directiva. En cinquè lloc, en els països on hi ha els terminis de pagament més curts és molt més habitual que les empreses exerceixin els seus drets de percebre indemnitzacions dels seus deutors en cas de morositat; per tant, hi ha la paradoxa que la directiva és un instrument molt més eficaç per a les empreses creditores en països en què el problema de la morositat és menys seriós.
Relació amb els clients.
A l'Estat espanyol els terminis mitjans de pagament B2B superen els tres mesos, molt per sobre dels 60 dies que estableix la legislació de lluita contra la morositat. Així doncs, esperem que les institucions europees adoptin mesures per pal·liar aquests problemes, com ara un règim sancionador per a les empreses que imposen terminis de pagament draconians als seus proveïdors, particularment quan aquests són pimes, tal com han proposat la Plataforma Multisectorial contra la Morositat i la Pimec.