Editorial

editorial

Més valors ètics a les empreses

El capitalisme conscient busca que l’empresa vagi més enllà del fet d’obtenir només un guany econòmic

Amb la caiguda del bloc soviètic i el mur de Berlín a finals dels vuitanta i principis dels noranta el model capitalista s’ha perpetuat arreu del món amb més força que mai. La crisi del 2008 -iniciada amb la declaració de fallida del banc d’inversió nord-americà Lehman Brothers després de 158 anys d’història- va significar un punt d’inflexió per al model econòmic dominant al món. La recessió en diversos països, amb dures conseqüències per a milions de persones que es van quedar sense feina o amb salaris més baixos, ha comportant alguns moviments alternatius a l’hora de dirigir els negocis. Des de fa uns anys, han sorgit certs moviments, al voltat del nom genèric de capitalisme conscient, que pretenen corregir les mancances d’aquest model pràcticament únic en la relació de l’oferta i la demanda en l’àmbit planetari. El Focus d’aquesta edició de L’Econòmic presenta quines persones han estat pioneres en la nova manera de dirigir una empresa, basada en valors més ètics, explica alguns casos de firmes que la utilitzen i aprofundeix en la relació que té amb la responsabilitat social corporativa (RSC) que moltes grans empreses apliquen, en molts casos, més com una qüestió de màrqueting.

El capitalisme conscient es basa en el compromís de l’empresa amb estàndards socials i mediambientals. Aquest corrent nascut als EUA i cada cop més estès al món occidental -i més ben implantada a Catalunya que a l’Estat espanyol- actua perquè les empreses existeixin cada cop més per raons que van més enllà del fet d’obtenir només un guany. Així, aquest nou capitalisme hauria de crear valors per a tothom que estigui relacionat amb l’empresa: clients, treballadors, proveïdors, inversors... i fer-ho amb una alta dosi de transparència.

Les conseqüències de la crisi internacional del 2008 han fet reflexionar la societat en general i les noves generacions d’empresaris en particular, que estan veient que perquè una empresa funcioni bé s’ha d’estendre cap als treballadors a través de valors i de coparticipació en les decisions estratègiques. Els nous empresaris busquen treballar en empreses que inspirin, que tinguin un propòsit que vagi més enllà de fer diners, que cuidin els seus treballadors, que els empleats puguin participar en el procés de cocreació de valors, en què les decisions no només les prenguin els de dalt, sinó que es faci de manera més col·lectiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.