Opinió

La bombolla Linkedin

Una bombolla es produeix quan la gent comença a interessar-se per alguna cosa, ja siguin accions, immobles o qualsevol altre tipus de béns, i fan que el preu comenci a pujar. En el moment en què el preu que es paga no té en compte el valor raonable del bé i només es basa que es creu que seguirà pujant és quan es comença a inflar la bombolla. De bombolles n'hi ha hagut sempre. Recordem, per exemple, la de les tulipes del segle disset. Moltes bombolles s'han produït amb accions, la més famosa la de 1929, o amb immobles, com la que va punxar l'any 2007. Com que encara estem paint la bombolla immobiliària que ha provocat la crisi financera i global dels darrers anys, semblava que almenys durant alguns anys hi hauria una mica més de prudència. Però no és així. La setmana passada es va produir la sortida a borsa de la xarxa social Linkedin, que va ser fundada a Califòrnia l'any 2002. Actualment, és la major xarxa professional del món en internet i compta més de 100 milions d'usuaris, dels quals un milió estan a l'Estat espanyol, en més de 200 països. Obté una mitjana d'un milió de nous usuaris per setmana. Els seus ingressos provenen bàsicament de subscripcions d'usuaris i de publicitat. Té uns 1.000 empleats a temps complet situats en tot el món.

Inicialment, s'havia previst que les accions tinguessin un preu de sortida de 35 dòlars. Aquest preu era considerat molt alt pels analistes ja que significava valorar l'empresa en 3.000 milions de dòlars. Tenint en compte que els beneficis generats l'any 2010 varen ser de 15 milions de dòlars, vol dir que es valorava Linkedin en 200 cops els seus beneficis. Cal recordar que, en general, es considera que un valor acceptable se situa normalment al voltant de 15 cops el benefici del darrer any. És veritat que quan una empresa té molt bones perspectives de futur el valor pot ser més alt. Però 200 cops el benefici és realment molt alt i, a més, Linkedin sempre ha generat resultats negatius fins al 2010, en què per primer cop ha tingut beneficis. Tot i això, davant de l'expectació creada, l'empresa va fixar el preu final de l'oferta pública de venda en 45 dòlars per acció, la qual cosa implica valorar l'empresa en 257 cops els beneficis del darrer any. Finalment, en el primer dia de cotització, les accions que havien sortit a 45 dòlars varen arribar a superar els 100 dòlars per tancar finalment a 94,25 dòlars. O sigui que en una sola sessió va tancar amb una pujada d'un 109 per cent. Això suposa valorar l'empresa en 538 cops el seu benefici. Tenint en compte les dades disponibles, el preu pagat no és fàcil de justificar.Tan sols es pot explicar des de l'especulació sense cap base racional. No vull dir que no es puguin guanyar diners amb aquestes operacions especulatives, però al final alguns hi poden perdre molt, com passa en totes les bombolles. El temps ho dirà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.