Empreses

França i Alemanya bloquegen la venda del nou endoll de Simon

La firma ha estat informada per les dues autoritats certificadores que l'invent no rebrà el vistiplau mentre la indústria local no estigui preparada. Les peces, de fàcil instal·lació, s'havien de comercialitzar el 2012

Per primer cop, la multinacional olotina facturarà més fora de l'Estat espanyol

Les autoritats certificadores de França i Alemanya estan dilatant l'autorització tècnica per comercialitzar els nous endolls de Simon Holding, en el que el fabricant català de petits aparells elèctrics assegura que es tracta en realitat d'un “bloqueig” per tal que la indústria local es pugui preparar. L'aparell que inquieta tant les firmes franceses i alemanyes és un tipus d'endoll que es pot instal·lar sense necessitat de pelar ni caragolar el cable del corrent elèctric, ja que conté un dispositiu que permet embornar sense haver de fer servir eines, de forma ràpida, còmoda i segura. La nova sèrie Simon 77 és el resultat d'anys de treballs del departament d'R+D de l'empresa i s'ha patentat a tot el món.

L'invent s'ha començat a vendre a l'Estat espanyol aquest any amb una gran acceptació, sobretot dels professionals, malgrat el context de crisi, segons explica el director general de la marca, Xavier Torra. L'èxit havia animat l'empresa a intentar la comercialització primer a França, prevista inicialment per al 2012, i després a Alemanya i altres mercats.

La sorpresa per a Simon ha estat que els dos països de la Unió Europea han tingut una reacció proteccionista cap a la seva indústria i han ajornat sine die la resolució del procés de certificació que aquest tipus de peces han de passar. “No han tingut cap rubor a dir-nos que no tindrem el vistiplau fins que les empreses locals no tinguin un producte alternatiu, temps que dedicaran a copiar-nos i fer algun dispositiu similar”, es lamenta Torra.

En el cas d'Alemanya, el bloqueig no ha sorprès tant perquè és un país en el qual el líder espanyol de material elèctric no ha aconseguit mai vendre ni un sol endoll. La causa és que els fabricants alemanys del sector pressionen el canal de la distribució professional per barrar el pas a possibles competidors estrangers. “Fa uns anys vam aconseguir enviar una partida a un distribuïdor local, però les advertències dels fabricants locals van obligar el mediador a fer marxa enrere i retornar el gènere, que mai no va arribar al mercat”, afirma el directiu del grup. A França, en canvi, Simon té fins i tot una planta de producció.

Per al grup català, que té presència en uns setanta països, aquests obstacles per comercialitzar els seus productes en països membres de la Unió Europea i de la zona euro s'interpreten com la pervivència de mecanismes d'autoprotecció per a la indústria local.

MERCAT EXTERIOR.

Aquest episodi té lloc en un moment en què les vendes fora de l'Estat espanyol de Simon Holding han superat per primera vegada les aconseguides a l'interior. Xavier Torra calcula que dels 300 milions d'euros que la firma facturarà enguany, cap a un 54% seran fora de l'Estat. Aquesta dinàmica anticipa que d'aquí a uns tres anys la relació passarà a ser del 30%-70%. Aquesta tendència no és sinó el reflex d'una realitat econòmica i unes expectatives per al sector radicalment oposades entre els mercats interior i exterior. Molt vinculat a l'activitat immobiliària, el sector del petit aparell elèctric està patint durament la crisi del totxo. “Van notar un petit repunt el 2010, però aquest any tornarà a caure”, preveu Torra. I és que, a l'aturada de les obres, s'hi ha afegit enguany la frenada dels projectes d'il·luminació pública dels ajuntaments. La suma d'aquests dos factors fa preveure una caiguda del 10%. Un percentatge similar serà el creixement de les vendes fora de l'Estat espanyol, sobretot pel gran dinamisme de mercats com ara el xinès, el brasiler, el rus i el mexicà.

Simon Holding ha donat per tancada la fase de creixement mitjançant la implantació de plantes productives i ara vol aprofitar les 14 fàbriques situades estratègicament en 10 països per créixer comercialment en altres territoris com una taca d'oli. Així, Colòmbia s'ha afegit enguany a la llista de països amb presència de Simon. A la Xina, on els pisos nous es venen sense instal·lacions, Simon està estenent una xarxa de botigues unimarca que a finals d'any arribarà a les 800.

A mesura que aquests mercats vagin madurant, la firma catalana vol anar diversificant l'oferta amb negocis que es posen en marxa al mercat domèstic. En aquest sentit, aquest any s'ha llançat a l'Estat una línia d'il·luminació interior amb leds. Paral·lelament, Simon Holding inverteix i dóna suport a projectes emprenedors en àrees pròximes i complementàries i col·labora amb empreses i centres tecnològics en activitats de recerca. “L'únic departament de l'empresa que no ha patit els ajustaments ha estat el d'R+D”, diu Torra.

Facturació
300 M€
Treballadors
3.800
Any de fundació
1916
AJUSTAMENTS

ERO temporal a la fàbrica de Riudellots

Simon ha plantejat un ERO (expedient de regulació d'ocupació) temporal a la planta que té a Riudellots (Selva) que afectarà tota la plantilla. Xavier Torra explica que aquesta mesura respon a un ajustament vinculat a l'estacionalitat de la producció d'aquesta factoria. El director general assegura que els sacrificis que el grup havia de fer per ajustar-se a la nova realitat del mercat es van fer al començament de la crisi: “Ja vam pronosticar que la situació seria llarga”, i assegura que no es preveu cap mesura dràstica. Simon té 3.800 empleats (1.000 a l'Estat espanyol).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.