Empreses

Seguint el model japonès de treball

Itemsa, empresa especialitzada en la millora de la productivitat i competitivitat, celebrarà 25 anys en ple procés d'expansió

Facturació

3,2 M €

Treballadors

44

Any de fundació

1988


Itemsa va ser pionera en la introducció de tècniques japoneses per a l'optimització de la productivitat. El fundador, José Calvo, era responsable de l'organització del treball i mètodes a Motor Iberica. Quan Nissan la va comprar, se'n va anar al Japó per entendre com allà muntaven un Patrol en 25 hores mentre que a Catalunya es feia amb més de 100. La pedra de toc era a la cadena de subministrament: allà els proveïdors portaven les peces en el moment adequat en la quantitat adequada, i actualitzats. Aquí, el problema era la ineficiència i la falta de fiabilitat dels proveïdors.

Aleshores van crear una escola de formació per ensenyar tècniques de gestió industrial que s'apliquen al Japó, on continuen sent pioners, ja que el sistema de producció mes copiat és el sistema de Toyota. Calvo va veure que calia filtrar aquesta cultura a tota la cadena de subministrament. L'escola es va crear en un primer moment per formar els proveïdors de Nissan. Però aquests, en rebre la formació teòrica, demanaven que s'implantés a cadascuna de les seves empreses. A més, sol·licitaven que els dissenyessin els projectes per fer efectiva l'optimització de la productivitat. Avui en dia, el 80% de la facturació d'Itemsa prové dels projectes, mentre que el 20% és formació, i aquesta va molt en paral·lel al desenvolupament d'un projecte.

L'any 1995 es va crear Itemsa Productivitat SL per donar a la màxima realització de projectes, amb els mateixos socis i la mateixa organització. El canvi generacional es va fer fa cap a vuit anys, i els dos fills del fundador es van repartir els càrrecs de director general i de director. Segons el director general, David Calvo, el relleu es va fer sense perdre capacitat de generació de negoci ni qualitat en el servei. Des de l'any 2009, que van haver d'afrontar la crisi optant per la diversificació dels clients, han passat de 14 empleats a 40, i aquesta ampliació ha coincidit amb un projecte de creixement i d'expansió de l'empresa.

L'objectiu bàsic d'Itemsa és millorar la competitivitat i la productivitat del client amb solucions a mida. Es tracta d'optimitzar la utilització dels recursos que les empreses ja tenen, i no basar-se només en una possible inversió. La base per als canvis són les persones, les instal·lacions i la maquinària: “Sabem identificar totes les activitats de no-valor afegit que fan les persones i les instal·lacions. Dominem les tècniques que permeten taxar-les i quantificar-les i saber què està costant a l'empresa en eficiència i, per tant, en euros.” També saben com eliminar els malbarataments quan són eliminables o, si no, almenys reduir-los. Poden dir el que es fa bé i el que no perquè són externs a l'empresa. Una vegada feta la “radiografia” necessiten sobretot la implicació del personal perquè, com explica Calvo, “els projectes de millora de productivitat impliquen també un canvi cultural i aquest s'ha de treballar des del principi amb les persones que han de fer aquest canvi”. El projecte de millora que ofereixen ha de ser amortitzable en sis mesos i el cost varia en funció dels resultats obtinguts.

La millora de la productivitat i de la competitivitat no ha de requerir necessàriament grans inversions o injeccions de capital. Itemsa ofereix una radiografia de l'empresa amb què volen eliminar malbarataments en la cadena de producció, dissenya un projecte per fer-ho i ajuda el personal a portar-lo a terme.

El programari: la carta als reis

Dins el context de l'enginyeria de processos, Itemsa va detectar que calia adquirir algun programari que permetés gestionar els projectes. En van provar dos, però no els van servir. “Vam tenir la visió estratègica de fer un producte a la nostra mida”, explica Calvo. Es va crear una nova empresa dins del grup que es va dedicar a crear aquesta eina. I van ser els mateixos clients qui els van animar a comercialitzar-la. De moment ja s'ha implantat a Airbus, Alshtom, Nissan o Yamaha. Han hagut d'adaptar-lo a cada client i fer-lo molt flexible. Els resultats han estat del tot satisfactoris: “Un client em va dir que aquest software era el que ell hauria demanat en una carta als reis!”, explica, divertit, Calvo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Seguint el model japonès de treball

Publicat a