Eines

Aprendre del fracàs

Els professionals nord-americans tenen un apartat en el seu currículum per ressaltar els fracassos com una experiència més. En canvi, a casa nostra tendim a considerar el fracàs com a quelcom vergonyant i menyspreable; quan no és el mateix tenir un fracàs que ser un fracassat. Fernando Trías de Bes, a El llibre negre de l'emprenedor ho deixa molt clar: “Fracassar no és perdre. És no haver-ho intentat”

Abans de crear la històrica companyia automobilística Ford Motor Company, Henry Ford va estar en fallida cinc vegades. Howard Shultz, creador de la cadena internacional de cafè Starbucks, va ser rebutjat 214 vegades abans de trobar un inversor. Actualment, és l'empresa de cafè més gran del món amb 17.800 locals en 49 països. Algunes de les grans històries empresarials van tenir el seu naixement i la seva raó d'èxit en el fracàs.

Els professionals nord-americans tenen un apartat en el seu currículum per ressaltar els fracassos com una experiència més. En canvi, a casa nostra tendim a considerar el fracàs com a quelcom vergonyant i menyspreable, quan no és el mateix tenir un fracàs que ser un fracassat. Fernando Trías de Bes, a El llibre negre de l'emprenedor ho deixa molt clar: “Fracassar no és perdre. És no haver-ho intentat.”

Reconèixer una equivocació és molt humà. En aquest sentit, l'empresa de capital risc Bessemer Venture Partners explica en el seu antiportfolio que van deixar escapar oportunitats multimilionàries renunciant a invertir en projectes aleshores embrionaris com Google, eBay o Apple. Sí, es van equivocar; però confiarien en algú que no s'ha equivocat mai? Més tard van encertar apostant per Skype.

La concepció social del fracàs no és un valor universal, sinó que depèn de la cultura. Les societats que estigmatitzen l'experiència del fracàs ataquen l'autoestima de les persones enterrant un dels actius més preuats: el de l'emprenedoria.

En canvi, la societat nord-americana concep el fracàs com una experiència positiva que forma part de l'evolució natural per generar valor en la societat. D'acord amb això, el president de Nike, Philip Knight, va advertir que “el problema avui dels Estats Units no és que estem cometent molts errors, sinó que estem cometent-ne molt pocs”.

APRENENTATGE.

Jesús Mármol, coach i autor del llibre El poder transformador del fracaso, afirma que “mai no fracasses; solament et transformes”, perquè el fracàs és una experiència d'aprenentatge. Per posar un exemple icònic, Steve Jobs, el creador de Mac, va assegurar que l'acomiadament d'Apple va ser la millor cosa que li podia passar: “La feixuguesa de l'èxit va ser substituïda per la il·luminació de tornar a ser un principiant. Això em va alliberar i vaig entrar en una de les etapes més creatives de la vida. Durant els cinc anys següents vaig fundar una companyia anomenada NeXT, una altra empresa anomenada Pixar, i em vaig enamorar d'una dona sorprenent que va esdevenir la meva muller.”

Una altra característica del fracàs és que no té valor universal sinó que depèn de la concepció cultural. En aquest sentit, els experts apunten que un emprenedor nord-americà experimenta 3,75 fracassos empresarials abans d'assolir un triomf. En canvi, el 50% dels empresaris espanyols tenen por del fracàs i això talla qualsevol iniciativa de crear un projecte. Segons Mármol, la nostra concepció del fracàs “està amputant la capacitat emprenedora de la nostra societat”. A l'Estat espanyol, la taxa actual d'emprenedoria és del 5% i, d'aquests, el 64% dels que fracassen en un negoci no ho tornen a provar per segona vegada. I això no és sa. L'ésser humà és emprenedor per naturalesa. Ja des de ben petits, quan començàvem a caminar, quèiem i ens tornàvem a aixecar com si res perquè teníem interioritzat un missatge positiu de l'error. En canvi, el jo adult s'ha amarat d'una por paralitzant que boicoteja qualsevol iniciativa.

“EL FRACÀS ÉS ORFE”.

John F. Kennedy va dir que “l'èxit té molts pares; però el fracàs és orfe”. En aquest context, un altre element important en els fracassos és la responsabilitat. Un estudi realitzat pel Center for Creative Leadership a més de 190 alts càrrecs de grans empreses que havien experimentat experiències de fracàs revelava que els que es van recuperar ho van aconseguir perquè, en lloc de centrifugar les culpes als altres, van tenir la capacitat d'assumir els seus errors i seguir endavant.

L'èxit no depèn dels errors que fem, sinó del que fem quan els cometem. Per això, la persistència i una combinació equilibrada d'actitud i aptitud és clau. Pau García Milà va ser expulsat de la facultat d'informàtica per mal alumne; però poc després es convertiria en empresari d'èxit gràcies a EyeOs, el sistema operatiu que ha donat lloc al cloud computing. I, paradoxes de la vida, avui se'l rifen com a conferenciant les escoles de negocis més prestigioses. Com deien els nostres avis: d'un gran mal surt un gran bé.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.