Economia

comerç

Sembla màgia però és logística

Per lliurar les comandes una hora després de la compra, Amazon necessita una organització sense fissures en què els robots cada cop guanyen més presència

Al centre del Prat n’hi haurà 3.500 a partir de l’octubre

Tant és si se’ns acaben els bolquers del nen o el xampú del gos. Si el mòbil cau i es trenca amb mil bocins o si perdem el taló de la sabata. Si tenim desig de pizza i gelat o de parmesà, pernil ibèric i un bon vi. Si volem una solució pràcticament immediata, tot això –i milions de productes més– són a només un clic amb el servei Prime Now d’Amazon, que a grans ciutats com Barcelona (i rodalies) ofereix el servei de lliurament en una hora (pagant un petit recàrrec) o gratuït en dues... Les compres a aquesta plataforma, que també posa la seva logística al servei d’altres botigues, estan prenent tanta popularitat que a molts edificis d’oficines barcelonins s’ha hagut d’advertir els treballadors que frenin les compres compulsives, ja que els serveis de recepció de missatgeria han notat un increment important i presenten episodis recurrents de saturació, un símptoma que el sistema funciona.

I si ho fa (i molt bé) no és per casualitat, sinó perquè la botiga on-line originària de Seattle té una operativitat controlada al mil·límetre i cada cop més present a Catalunya. Fa poc va presentar a Castellbisbal el primer magatzem robotitzat amb tecnologia pròpia d’Amazon, una autèntica meravella logística que val la pena visitar, però que quedarà en no-res al costat del macromagatzem que s’està construint al Prat de Llobregat.

Per una superfície equivalent a dos camps i mig de futbol, 350 robots amb aspecte de Roomba hormonat circulen a la recerca d’algunes de les 2.000 prestatgeries on s’emmagatzemen els productes. És una manera d’agilitzar les comandes, ja que en comptes de ser els treballadors de la companyia que van a buscar els productes són aquests els que van a cercar els operaris al seu punt de treball, on els recullen per omplir cada paquet. Veure el trànsit continuat de prestatgeries i robots amunt i avall resulta hipnòtic i, per més que s’intenta, costa trobar un patró o ordre general en els moviments. No té sentit fer-ho: depenen d’un sistema d’intel·ligència artificial que combina múltiples factors: estoc, demanda, urgència de la comanda, bateria dels robots, accessibilitat de les prestatgeries, ubicació de tot plegat... Són tants paràmetres que s’han de confiar a un programa informàtic que fins i tot determina, en funció de la ubicació del comprador i de les capacitats de les diferents empreses de transport amb les quals treballa, quina és la més convenient per arribar a fer el lliurament a l’hora prevista.

Encara que el centre de Castellbisbal impressiona, el que s’inaugurarà la primera quinzena d’octubre al Prat farà que es faci petit. Dels 350 robots es passarà als 3.500 i hi haurà 50.000 prestatgeries repartides en tres plantes el doble de grans que l’actual. En tot cas, l’automatització també ha arribat a la llar dels usuaris: Amazon disposa d’uns botons intel·ligents per adherir al rentaplats o a la rentadora que, només prement-los, ja es fa la comanda per rebre el nostre sabó preferit l’endemà. Més fàcil, impossible.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a