Empreses

Programari per dissenyar

Asuni és un grup d’empreses que desenvolupa tecnologia aplicada a la creativitat i que creix cada any per sobre del 15%

El grup té una línia de negoci que fa desenvolupament de producte propi

Asuni és un grup d’empreses que es dedica a la venda i el desenvolupament de tecnologia aplicada al programari.

Van començar fa 25 anys a Barcelona Activa, en un despatx de 40 m², per donar solucions específiques de disseny assistit per ordinador. En els orígens de la companyia, el més habitual en el camp de l’arquitectura, l’enginyeria, etc. era fer servir l’Autocad per a tota mena de tasques de disseny, així que per diferenciar-se de la resta van optar per buscar productes específics per a cada camp mitjançant proveïdors d’arreu el món.

Asuni es va convertir així en el representant de la firma mundial Autodesk a Espanya i per altra banda van crear una empresa, de bracet de McNeel, per vendre a Europarograma Rhino. Asuni va estar àgil en crear una xarxa de distribuïdors per vendre el programa, i agafar volada.

El grup tenia en paral·lel una línia de negoci dedicada al desenvolupament de programari propi per al disseny. Així que des de la seu de Barcelona han creat programes com VisualARQ, una eina d’arquitectura especialitzada en edificis singulars com aeroports o museus, que es ven a tot el món, o Lands Design, per a arquitectura paisatgística.

El model de negoci que ha establert la companyia en la línia del producte propi està basat en el del desenvolupament a partir de les demandes dels usuaris. De fet, quan el programa surt de la companyia, l’ofereixen de manera gratuïta, durant un cert període de temps, perquè els clients el provin i els ajudin a fer-lo evolucionar. Per això, Asuni concedeix un servei tècnic gratuït i crea i fa seguiment de fòrums en molts idiomes, fet que els serveix per assabentar-se de les necessitats de millora de les seves solucions tecnològiques.

Francesc Pedrerol, director general de la companyia i un dels tres socis fundadors, explica que la filosofia de la firma és situar al centre del negoci l’usuari: “Som conscients que l’única manera de vendre en l’àmbit mundial és que, a més de tenir bona tecnologia, s’adapti al que necessita l’usuari”, diu.

Amb aquest model de negoci, l’empresa prescindeix de contractar comercials, i per això només hi tenen desenvolupadors i tècnics. “Nosaltres no hem de vendre, sinó que els usuaris han de comprar, i per això donem suport tècnic gratuït, estem molt pendents del mercat i ens dediquem a col·laborar amb les universitats”, explica Pedrerol.

L’altre punt fort de la companyia catalana en un mercat dominat per gegants són els preus tan competitius dels seus programes. El seu producte oscil·la entre els 700 i els 900 euros, mentre que els de les grans empreses és deu cops més car. A més, Pedrerol explica que quan treuen una solució tecnològica al mercat poden estar cinc anys fins a fer-ne una nova versió. En canvi, les grans empreses fan revisions amb un cost econòmic per a l’usuari cada any. “Volem tenir clients fidels i que siguin prescriptors dels nostres productes”, considera Pedrerol.

La companyia es van especialitzar, a més, en productes hardware del camp de la fotografia i el disseny gràfic, com calibradors de colors, tabletes per a disseny o impressores 3D. És a dir tot el que és tecnologia aplicada a la creativitat. A més, el grup també ofereix cursos de formació i acaba d’habilitar un espai de la seu per fer exposicions i presentacions de nous productes tecnològics.

El grup preveu tancar l’any 2018 amb una facturació de 8 milions d’euros, dos mes que l’any passat, seguint la tònica general del grup. De fet, des de fa molts exercicis Asuni registra creixements per sobre del 15%. Fins i tot en els pitjors anys de crisi no va reduir el ritme de creixement en la seva facturació. Va estar possible gràcies a la seva especialització i a la diversificació dels mercats, però també perquè els van començar a comprar usuaris que abans adquirien programaris més cars.

Pel que fa ala destinació de les vendes, l’Estat representa un 6% del negoci, i el 94% restant de l’exterior.

ASUNI

Facturació
6 M€
Treballadors
35
Any de fundació
1993
El grup d’empreses Asuni va començar a funcionar fa 25 anys, en un despatx de 40 m² a Barcelona Activa, per iniciativa de tres socis. Ara disposen de 1.000 m² a la zona del parc de Ciutadella de Barcelona i tenen un equip de 35 professionals.

Ser rebuts per una recepcionista digital

El director general del Grup Asuni, Francesc Pedrerol, ha avançat que estan treballant per crear una start-up que desenvolupi una recepcionista virtual. Es tracta d’una iniciativa que fa un temps que estava en l’imaginari dels socis del grup i que volen fer realitat a través d’una spin-off.

“Volem dissenyar un servei de recepció digital que sigui capaç de reconèixer cares humanes i de gestionar les entrades i sortides als edificis a través de la intel·ligència artificial i la robòtica.

Per portar endavant aquest producte, estan cercant acords amb el món universitari, perquè els complementi en la recerca.

L’altra fita en què treballa el grup de cara al futur és seguir desenvolupant la tecnologia i poder pensar digitalment. “El cert és que sempre estem investigant per millorar el producte, per això sempre estem oberts a contractar personal amb un perfil flexible i obert a novetats”, diu Pedrerol.

El grup fomenta que els seus empleats no es dediquin exclusivament a Asuni perquè arribin a tenir més coneixement.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.