Empreses

Biocop entra en els mercats de Rússia i els Emirats Àrabs

La firma de productes ecològics ha crescut un 14% enguany

Biocop, l’empresa productora i comercialitzadora de productes ecològics (pa, melmelades, galetes, etc.) ha començat a vendre al mercat rus i als Emirats Àrabs. La firma, que havia tingut una aventura internacional feia uns anys, va aparcar les vendes a l’exterior, i aquest exercici ha decidit reprendre les comandes més enllà dels Pirineus. “Aquest any hem tornat a ser-hi a fora, però ara, amb producte acabat. Ens trobem en un moment embrionari, tot just estem establint els primers contactes”, avança Joan Picazos, el director general de Biocop. De fet, ara com ara, les vendes internacionals només representen un 1% de la seva facturació.

Picazos explica que durant quasi una dècada, entre mitjans dels anys vuitanta i finals dels noranta, exportaven producte primari i sense marca (arròs, fruita i verdura, sal marina...), fet que els va ajudar a agafar volum. Ara bé, quan l’estratègia de la companyia es va orientar a desenvolupar una marca pròpia i a fer créixer el mercat local, van decidir focalitzar-s’hi i van optar per deixar de banda l’exportació.

Ara, la internacionalització no ha estat una estratègia específicament buscada per la firma, però la bona resposta que han trobat en el poc espai de temps que fa que hi són els ha animat a fer-la créixer, especialment en països menys madurs en aquesta línia de productes. Joan Picazos reconeix: “Ja tenim molta feina per cobrir el creixement del mercat intern, però tot i així hem hagut d’acceptar comandes internacionals.”

Picazos assegura que estan registrant uns creixements anuals del 15%, més o menys, al mateix ritme que ho fa el sector. “La nostra capacitat per gestionar el creixement intern és limitada i, per tant, hem de fer passes endavant molt consolidades”, explica Picazos.

A més, però, Biocop és una companyia petita, que dedica molts esforços a actualitzar la seva oferta de productes al mateix ritme que la demana el mercat, i aquesta exigència és la que acapara gran part dels seus recursos. Biocop, que està focalitzada en botigues especialitzades, majoritàriament de dimensió mitjana i petita s’enfronta a un mercat que creix en molts altres canals, com els grans supermercats. El problema amb què ha de conviure Biocop, ara com ara, és poder mantenir el seu posicionament davant la creixent sobreoferta. “Hem d’estar molt atents als nous productes que surten per oferir-los tan ràpidament com sigui possible i, alhora, oferir qualitat i sobretot facilitats d’ús”, explica Picazos.

Biocop té en cartera 900 referències, entre les quals inclou el gruix més important que són els productes de marca pròpia i, a més, marques de tercers. En aquesta segona linia són distribuïdor en exclusiva per al mercat espanyol de productes d’higiene com xampús, cremes i productes de neteja de la llar .

L’altra pota sobre la qual se centra l’estratègia de Biocop és la de donar suport al botiguer. “Nosaltres creiem que la botiga especialitzada té un paper fonamental en aquest model d’alimentació i per això els oferim eines per actualitzar-s’hi”, explica.

De fet, fa quatre anys van engegar una mena de consultora per a botigues establertes, a través de la qual fan formació específica. Recentment, han fet un pas més enllà i han obert una botiga escola a Barcelona per fer formació pràctica.

“Els ensenyem qüestions com el trade marketing i a com estar al dia de les novetat del mercat, o com gestionar les línies del seu establiment. Ens semblen uns actors fonamentals en el món del consum ecològic”, diu Picazos, que assegura que estar al capdavant d’una botiga ecològica especialitzada és molt més que un negoci, és ser part de la defensa de l’economia de proximitat i del productor de petita escala.

Biocop que factura 12,5 milions d’euros i espera seguir creixent durant el proper exercici per sobre del 10%. Picazos diu que en el sistema logístic tenen una de les claus de creixement. La firma va invertir fa tres anys al voltant de 2 milions d’euros en una nau des d’on envasa, produeix i distribueix a tot l’Estat. “En logística ens estem actualitzant constantment”, explica Picazos. L’edifici, que acull també les oficines, disposa de sistema ecològic de refrigeració i conté un jardí vertical intern.

Origens.

La història de Biocop es va gestar fa quaranta-tres anys, quan un grup de coneguts sensibilitzats per l’alimentació ecològica i el respecte pel medi ambient van decidir posar en marxa una cooperativa per poder comprar i distribuir producte ecològic, que es va crear fins i tot abans que hi hagués normativa de producte ecològic.

BIOCOP

Facturació
12 M€
Treballadors
40
Any de fundació
1975
Biocop, que va néixer com una cooperativa, va passar a ser una empresa familiar l’any 1987. Joan Picazos i la seva dona van assumir aleshores la gestió de la firma, que avui han seguit els seus fills, un com a director de l’àrea logística i l’altre com a cap comercial.
pioners

Els primers a vendre pasta integral

Anna Pinter

Biocop va ser la primera companyia que va introduir la beguda de civada en el mercat espanyol. Una firma sueca va patentar la beguda, que fins aleshores, els consumidors es feien a casa, i Biocop la va començar a comercialitzar. Avui, aquesta referència representa molt poc per al conjunt de vendes. També va ser la firma que va introduir al mercat espanyol la pasta integral, tota una raresa que els organismes de consum posaven en dubte perquè pensaven que estava adulterada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.