Empreses

Novovent preveu duplicar la venda a l'exterior en dos anys

La firma de sistemes de ventilació i climatització aspira a facturar un 70% a l'estranger, especialment als EUA, Europa i l'Amèrica del Sud

La companyia ha invertit un milió d'euros en el departament d'R+D+i

Novovent, empresa de producció de sistemes de ventilació i climatització ha planejat una propulsió en l'àrea de vendes a l'exterior. La firma espera duplicar el volum d'exportació a curt termini i aconseguir que la gran majoria del seu negoci provingui de l'estranger.

Ara, el pes de les exportacions sobre el total dels ingressos de Novovent representa un 40% i, tot i que no es volen aventurar a donar xifres concretes, aspiren a superar el 70%.

Pere Romero, director general i fundador d'aquesta empresa familiar amb seu a Barcelona, explica: “Veiem el mercat local molt estancat i, en canvi, l'internacional està farcit d'oportunitats que no volem deixar passar”.

De fet, aquest any, en un dels exercicis més durs a l'Estat espanyol, els ingressos procedents de l'estranger els han crescut al voltant d'un 15%.

Novovent, que ja ven a Europa, el nord d'Àfrica i l'Amèrica del Sud, s'ha marcat l'objectiu de tenir presència als Estats Units i focalitzar el seu creixement a Europa i el nord d'Africa. “Són mercats difícils, amb marques molt arrelades però a tots dos hi ha molt bones oportunitats a curt termini”, sentencia Romero.

PERSEVERANÇA.

En temes d'internacionalització, Novovent ha fet una feina de formiga. Des de mitjan anys 90, quan l'empresa va optar per fabricar producte propi, ja va entendre que la sortida a l'exterior havia de ser imprescindible per a la companyia. “Vam considerar que, malgrat les dificultats, el nostre mercat natural havia de ser Europa”, hi afegeix.

Aquesta feina feta els últims anys és la que ha ajudat l'empresa de sistemes de ventilació a sortejar la crisi, tot i dedicar-se a un sector que depèn en gran part de la construcció.

Romero diu que no els falten bones perspectives si fan un repàs recent de la seva evolució. “Si mirem enrere, el nostre producte era un més, ara disposem de sistemes més innovadors amb valor afegit que tenen molta més sortida sigui on sigui”, diu.

Romero assegura que en l'última etapa han fet molts esforços financers i d'organització per desenvolupar nous productes i dotar de valor afegit els ventiladors industrials fets a Novovent.

Una de les dates clau va ser l'any 2004, quan es va fer una aposta per desenvolupar un catàleg de productes més eficients. Aleshores van posar en marxa un laboratori d'assajos d'elevada eficiència, del qual han sorgit productes de més valor afegit.

Un d'aquests són les hèlixs de ventilador Winder, fruit d'un desenvolupament propi del departament d'R+D+i a partir de l'observació de les lleis de l'aerodinàmica i de fenòmens naturals.

En un any i mig, l'empresa ha destinat al voltant d'un milió d'euros a recerca i desenvolupament. La xifra és substancialment elevada si es té en compte que el seu volum de negoci va ser de 7 milions d'euros el 2009.

Part del finançament per al desenvolupament de producte l'han basat en crèdits tous del Centre pel Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), una entitat pública adscrita al Ministeri de Ciència i Innovació que es dedica al finançament de la innovació per a pimes i grans empreses. I també com a línies específiques de l'Agència per a la Competitivitat de la Generalitat (ACC1Ó), que esperen rebre aviat. La concessió d'aquestes línies de finançament els conforma com una empresa innovadora i, a més, els ha permès tenir poca tensió financera.

A punt de tancar el 2010 Romero explica que esperen acabar l'any amb el mateix volum de negoci que en l'exercici anterior. “Hi ha famílies de productes que depenien del mercat local que ens han caigut moltíssim i hem pogut mantenir-nos en compensar-nos amb les exportacions”, matisa.

ENGINYERS.

Novovent dóna feina a 22 persones, un 70% de les quals tenen formació superior i, d'aquestes, un 90% són enginyers industrials. “Cada cop anem introduint més gent formada”, avança Romero.

A més a més, l'empresa treballa amb col·laboradors externs per complementar l'especialització de la plantilla.

Creada l'any 1988, Novovent va començar sent una firma comercialitzadora de productors europeus de sistemes de ventilació. Aleshores, la seva cartera de productes era una de les més innovadores de les que hi havia a tot l'Estat espanyol. A partir de l'any 1995, Novovent va decidir fer el salt i convertir-se en fabricant. “Com a empresa comercialitzadora, el nostre horitzó es tancava al mercat local”, recorda el director general.

Una vegada fet el canvi, Romero reconeix que el model de negoci que els va fer créixer va ser el d'apostar per productes a mida que s'ajustessin a les necessitats de cada client de manera específica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.