Opinió

El paper del clúster d'eficiència energètica i el canvi de cicle econòmic

La utilització de les TIC
en els vehicles i les infraestructures permetrà una major eficiència en l'ús de la mobilitat i en la intermodalitat dels mitjans de transport

En un moment de dificultat econòmica com l'actual, és urgent trobar noves vies de creixement econòmic i de creació de nous llocs de treball. Tot sovint es parla d'innovació, de valor afegit i de formació com a claus d'un nou model econòmic més productiu i sostenible. Des del Clúster d'Eficiència Energètica de Catalunya (CEEC), associació que inclou més de vuitanta empreses que representen un volum de facturació de més de 10.000 milions d'euros i amb representació de centres de recerca i tecnològics, volem reivindicar l'eficiència energètica com una de les disciplines que poden contribuir a accelerar aquest desitjat canvi de model donant resposta, alhora, a importants reptes de futur.

El consumidor veu com cada dia s'encareix el cost de l'energia. Davant d'aquest repte, el CEEC ja fa tres anys que treballa per impulsar la implantació de tecnologies disponibles mitjançant el model de les empreses de serveis energètics (ESE). Aquest model ha de permetre el finançament d'aquells projectes que per magnitud o complexitat es poden abordar des de la inversió privada amb un retorn parcial o total amb els estalvis obtinguts. Des del CEEC estem impulsant les ESE en diverses aplicacions, entre elles, l'enllumenat públic.

A dia d'avui ja s'ha posat a licitació el primer projecte d'aquest tipus a Catalunya, concretament al municipi de Martorelles. A banda d'això, hi ha grups de treball orientats al model d'ESE en multitud de sectors i aplicacions, tant en l'àmbit públic (escoles, centres d'atenció primària, túnels, etc.) com en el privat (supermercats, edificis corporatius, indústria càrnia, sector vitivinícola, etc.). El potencial de l'eficiència energètica és gran. No es pot reduir a un titular sobre el canvi de bombetes. No en el segle XXI. L'eficiència va molt més enllà.

Prova d'això és que el CEEC és també bressol de noves solucions i desenvolupaments tecnològics en els edificis de baix consum o en el camp de la mobilitat elèctrica, sigui amb vehicles híbrids endollables o elèctrics purs. La utilització de tecnologies de la informació i la comunicació en els vehicles i les infraestructures permetrà, sens dubte, una major eficiència en l'ús de la mobilitat i en la intermodalitat dels diferents mitjans de transport, amb especial èmfasi en el sector del transport ferroviari, molt eficient des d'un punt de vista energètic.

Les recents mesures d'eficiència energètica del govern estatal han d'anar acompanyades del seu correcte finançament per executar-les de manera urgent. Tanmateix, per a la bateria de mesures que es proposa, s'ha de fer una anàlisi tècnica cas per cas, justificant que la proposta contingui eficiència energètica en la solució però també eficiència econòmica i racionalitat en el canvi dels elements que es proposen. Poc eficients seríem si comencem a canviar els enllumenats dels carrers d'aquells municipis que han crescut en els darrers anys i l'estalvi que generem no amortitza el valor residual dels equips instal·lats.

Tot i això, com queda palès en l'activitat del CEEC, l'enllumenat públic és un dels més de vint sectors en què estem treballant. En aquest sentit, els integrants del CEEC som un col·lectiu privilegiat perquè donem resposta als problemes esmentats. A més, ho podem fer de manera innovadora, generant valor afegit i ajudant a crear nous llocs de treball i de més qualificació. En definitiva, en temps difícils, decisions valentes. Ha arribat el moment de passar a l'acció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.